Sympton på matförgiftning?
Åt lunch ute i torsdags. Maten var jätteäcklig, men inte på det sättet att jag trodde den var farlig. Men mitt sällskap envisades med att bjuda, så av ren artighet pillade jag i mig ändå. På kvällen fick jag ont i magen. Mitt sällskap är inte sjuk, men det var bufé och det är inte sakert att hon åt precis samma som jag, många röror och såser var det.
Tidsmässigt stämmer det ju bra med matförgifting, men tycker inte symptomen gör det. Jag trodde man alltid kräktes och/eller fick diarré. Så har det inte varit. Jag kräktes en gång när jag jag försökt äta lite kokt sej och kokt potatis. Det vände direkt efter förta tuggan.
Symptomern är alltså värk i mellangärdet, massor med rapningar, helt klart överproduktion av saltsyra. Svårigheter att äta. Bara jag tänker på t.ex. kött äcklas jag. En gång gjorde jag nån slags lapskojs av kokt köttfärs och potatis och värken blev dubbelt så svår.
Till slut tänkte jag på detta med saltsyran och insåg att jag hade tabletter mot det och började proppa i mig såna. Då blev värken mycket bättre.
Värken försvann nästan helt igår. Har fortfarande svårt att äta dock. Verkar som att det måste vara "slät" mat. Och jag kan inte äta några mänder. Det tar stopp. Har levt på fil, tunn havregrynsgröt med gräddmjölk, varmkorv, milkshake (utan bär och glass, men får ändå i mig äggula på det sättet). Och konstigt nog knäckebröd. Storleksordningen jag får i mig är en varmkorv utan något till och då är sista snutten svår att få ner.
Jag har gått ner nästan 3 kg sen i torsdags, vilket torde visa hur lite jag fått i mig. Har inte heller bajsat - förrän idag. Mycket var det inte, men jätteskönt ändå. Hade börjat tro att det var stopp.
Har också svårt att sova, vilket jag inte begriper. Sover normalt som en klubbad oxe, bara jag somnar. Två gånger har jag lyckats sova ett par timmar i sträck. för övrigt har jag sovit ungefär en halvtimme, varit uppe ett par timmar, sovit en halvtimme igen, repeat…
Jag är helt väck p.g.a. brist på näring och sömn. Darrig och svag. Orkar inte koncentrera mig på nåt, typ läsa eller titta på film.
Kan detta vara matförgiftning? Vill inte anmäla restaurangen när jag inte är säker. Ringde miljökontoret idag för att höra om de fått in andra anmälningar - om det nu får lämna ut såna uppgifter. De ansvariga var inte inne men ska ringa tillbaks.
- Redigerat 2026-05-26 20:52 av hemul
Magkatarr eller magsår kanske?
/Maria
1177 föreslog möjligtvis magsår. Men det tror jag inte. Kommer väl inte akut så där. Har normalt järmage, finns inget jag inte tål.
Men kan det vara matförgiftning trots att jag inte kräks eller har diarré?
- Redigerat 2026-05-26 21:50 av hemul
Jag har blivit sjuk av campylobacter en gång. Tror inte det klassas regelrätt som matförgiftning, men liknande..
Låt mig säga så här.. Hade det varit det, så hade du inte behövs fråga på ett forum om det var det du fått. Du hade märkt det utan något som helst tvivel.
Oavsett vad det är låter det som du har det jobbigt och det kanske är skitsamma vad man kallar det.
Efter ett par dagar ringde jag vårdcentral och fick lämna ett avföringsprov. Men jag hade väntat så länge att det börjat ge med sig av sig själv. Men det är ändå något du kan göra för att få reda på vad du råkat ut för och det i sig kan ju vara en trygghet.
Mvh // Johan
Min fru och en av min bästa kompisar haft ofta problem med magkatarr. Det låter mer likt det du beskriver än matförgiftning, men jag är på inget sätt medicinskt utbildad.
Men vad dom ofta hjälps av är SPC flakes. Det är en slags fermenterade havreflingor som är fantastiska på att återställa balansen i kroppen. Fungerar mot mjölkstockning, vätskerubbingar och allt möjligt.
Jag tror inte på mirakelkurer, men detta verkar vara det närmaste man kommer.
https://www.apohem.se/mat-dryck/skafferi/grot-flingor-musli/spc-flakes-450-g
Mvh // Johan
Man måste alltså kräkas eller ha diarré? Är det det nu menar?
Jo, jag hade tänkt kontakta vårdcentralen men mina sovvanor har gjort det omöjligt. De har så kort telefontid och jag hade säkert inte fått komma på en gång ivf. Och avföringsprov är svårt att lämna om man inte bajsar - förrän idag då.
Jag vill veta för att jag är jäkligt sugen på att anmäla. Bara den usla maten är skäl nog. Får väl se när kommunen ringar.
#5: Måste och måste.. Jag är som sagt inte medicinskt utbildad. Men jag har nog aldrig hört talas om matförgiftning utan riktigt jobbig diarre eller kräkningar.
Mvh // Johan
Kan ju vara en bakterie som ger andra symptom förstås.
- Redigerat 2026-05-26 21:59 av hemul
Jag tänker nog att kräkningar och diarré är magsjukans signum men det kanske finns undantag?
/Maria
MVH Alva <3
Snarare akut magkatarr än matförgiftning skulle jag gissa på.
Har aldrig varit med om att man varken kräks eller har diareer om man har magsjuka/matförgiftning.
Men kan magkatarr utlösas av kontigt mat? Har aldrig haft såna symptom, haft problem med sura uppstötningar och så. Tabletterna hade jag därför att en kompis glömde dem hos mig när han sov över och sen har de blivit kvar.
Jag inser att symptomen stämmer väldigt väl med katarr, utan att man ofta har en sugande hungerkänsla. Är inte hungrig alls jag. Men börjar känna mig rätt sugen på de där fiskbullarna jag strax ska släpa mig ut och köpa.
De ringde från miljökontoret när jag sov. Och när jag ringde tillbaka var personen inte anträffbar igen.
- Redigerat 2026-05-27 14:26 av hemul
Det här hittade jag just på doktor24.
Magkatarr, eller gastrit som det också heter, är en inflammation i magsäckens slemhinna. Tillståndet kan vara akut eller kroniskt och orsakas oftast av dåliga kostvanor, stress, bakterieinfektion eller långvarig användning av vissa läkemedel. Ofta är det flera faktorer som bidrar till att du drabbas av magkatarr.
Så det KAN alltså ha utlösts av maten.
- Redigerat 2026-05-27 14:31 av hemul
Nu ringde de från miljökontoret. De hade inte fått in några andra rapporter. Däremot hade de haft anmärkningar vid senaste inspektionen. När de gjorde återbesök hade alla åtgärdats utom en punk som gällde otillräcklig kylning, vet inte av vad.
Jag gjorde inte nån anmälan, men hon frågade om hon fick göra en notering ifall fler skulle höra av sig och det lät ju som en bra kompromiss.
Vill bara tala om att jag börjar bli frisk nu. Släpade mig ut i förrgår och köpte fiskbullar i hummersås, för det kändes det som jag skulle kunna äta, slätt och bra. Jag hade inte en förstått att jag blivit så svag. Läskigt faktskt. Har bara kanske 3-400 meter till affären och det var snudd på att jag inte klarade av det. På hemvägen övervägde jag allvarligt att ringa på en taxi, men sen hittade jag nåt jag kunde sitta och vila på, så tog mig hem sen.
Så igår och förrgår åt jag en halv burk fiskbullar med potatismos till, kraftigt förstärkt av smör och grädde. Det var gott och det gick bra och livsandarna började återvända! Fett har konstigt nog inte bekommit mig på hela tiden, men kunde inte äta stora mängder ändå förstås.
Det enda som är kvar nu är lite rapningar. Sovit gott och normallänge två dar också.
Jag har haft betydligt värre värk och varit jävligt mycket sjukare än nu. Men den här kombinationen av att få i sig väldigt lite näring och energi och inte kunna sova har jag aldrig upplevt och hoppas slippa uppleva igen. Man brukar ju snarare sova bort tiden när man är sjuk. Känner att jag fortfarande är svag när jag försöker röja upp lite efter en veckas kaos. Det är väl vad som händer när man kombinerar en slags korttidssvält och samtidigt berövar kroppen tillfälle till reparation och återhämtning.
Man bryts ner mentalt också. Hade jag utsatts för detta genom tortyr hade jag redan för flera dagar sedan varit beredd att skiva under en bekännelse att det var jag som mördade både Kennedy och Palme.
Rätt intressant faktiskt, kan jag säga nu när jag ser ljuset i tunneln. Sjukdomen i sig var ju inte så kul, men det hade inte varit så farligt heller, hade jag bara fått sova. Då hade jag bäddat ner mig i soffan och slötittat på serier. Det funkade inte nu.
Om en stund ska jag våga mig på kött. Ska ta det försiktigt, men tror det går bra. Blir sugen, inte äcklad, när jag tänker på det. Måste få i mig protein innan jag får kwashiorkor också! 😉
- Redigerat 2026-05-29 20:15 av hemul
Du får fortsätta att krya på dig.
/Maria
Fortsätt krya på dig och ta det lugnt med för "tung" mat några dagar till.