Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 373 ggr
hemul
2026-04-20 16:52
3

Anorexia - bildreportage

Måste posta det här. Fantastiska bilder. Både hemska och vackra på en gång.

En svensk fotograf som jobbar för Corren har vunnit World Press Photo. Hon har följt en svensk kvinna döende i Anorexia under många år.

Läste om det i svenskan. Antagligen låst artikel.
https://www.svd.se/a/Gxr0OJ/det-ar-inte-jag-som-ar-anorexian

Men artikeln i Corren kunde jag läsa utan att vara prenumerant.
https://www.corren.se/story-nyheter/linkoping/artikel/engla-louise-har-inte-atit-en-maltid-pa-sex-ar-ar-pa-vag-att-do/rmpn2p6r

Och World Press Photos sida är också öppen.
https://www.worldpressphoto.org/collection/photo-contest/2026/Sanna-Sjosward/1

Finns också kritik mot hur kommunen hanterar Engla-Louise behov av hemtjänst…

Det ligger en kvinna i balettskor på Drottninggatan. Hon väger under 25 kilo. Senaste gången hon åt mat var 2019. Hon heter Engla Louise. Hon vill leva,...
  • Redigerat 2026-04-20 16:55 av hemul
Maria
2026-04-20 17:15
3

En fruktansvärd sjukdom.
Har/hade vänner som levde med detta.
Jag var klasskamrat med Sven Wolters dotter Ylva bl.a

/Maria

Herveaux
2026-04-20 18:04
2

Min bästa vän var nära att dö till följd av samma sjukdom när hon var i äldre tonåren. Hennes läkare satt och grät vid hennes sängkant.
Hon var på samma behandlingshem som Engla under en period.

Edit. Idag, 20+ år senare, har hon en mycket sundare relation till både mat och sig själv. ❤️‍🩹

// Harley

• Redigerat 2026-04-20 18:07 av Herveaux
Maria
2026-04-20 18:11
4

Det är vackra tragiska bilder och jag hoppas innerligt att det inte kan trigga någon. Jag känner mig lite kluven till reportaget.

/Maria

• Redigerat 2026-04-20 18:12 av Maria
[heli.S]
2026-04-20 18:49
3

Anorexia är ett monster. Har förlorat två vänner till sjukdomen. Jag hoppas vården blir bättre så att vi slipper förlora fler underbara själar.

hemul
2026-04-20 18:51
2

#3 Förstår hur du tänker. Men jag tror nog att det är värdefullt att det synliggörs.

Ja, det måste vara fruktansvärt svårt att komma ur.

Draken
2026-04-20 19:51
1

Tragiskt. Jag klarade mig men det var på jersken.

Jag fick Anorexia när jag var 14 år gammal, och vägde som värst 39 kg. Då var jag 15 år gammal och blev tvångsinlagd. Jag fortsatte att fuska med maten när jag blev utskriven, men när jag blev med barn året efter fick jag mig en tankeställare.

Har en kompis som nyligen har tillfrisknat från Anorexia, hon är över 40 år och har varit sjuk länge. Läkarna trodde inte att hon skulle överleva.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Scorpio97
2026-04-20 20:52
1

Jag känner ingen IRL med anorexia (såvitt jag vet), men speciellt som tonåring stötte jag många gånger på internet-communitys där det var väldigt vanligt eller till och med sågs som positivt med anorexia. Det är fruktansvärt.

#1 Stina Wollter (Ylvas syster) är kroppsaktivist och har skrivit om systerns anorexia bland annat i boken "Kring denna kropp". Jag kan inte beskriva den på något bra sätt, men skulle säga att den är läsvärd om man orkar ta sig igenom den.

//Jessie

Vixxen
2026-04-20 23:59
3

Fruktansvärd sjukdom som skördat en kollega. Känner också flera som kämpar med eländet.

hemul
2026-04-21 00:19
2

#7 Det där minns jag också. Pro Ana kallade de sig.

Jane-Lyzell
2026-04-24 10:37
2

Hemskt och hemska bilder - borde inte visas

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

hemul
2026-04-24 23:00
5

Varför inte? Är det bättre att människor är omedvetna om det? Tror det är bra att synliggöra hur hemskt det kan bli, om det görs på ett respektfullt sätt.

Koncentrationslägren var också hemska. Men utan bilderna från befrielsen skulle många tvivla på att det var så j-t som det var.

Jane-Lyzell
2026-04-25 09:01
5

#11: Det är en tragedi för den som drabbas - hela familjen blir drabbad - jag vet - min syster var nära att dö i detta, vägde 25 kilo- det var skelett med lite omslagspapper precis som dessa bilder.

Nä jag blir illa berörd av bilderna - då troligen hon själv inte ser hur smal hon är.
ser det som att de glamoriserar sjukdomen med dessa bilder- som en skelett ballerina. nä fy……

måste finnas andra sätt uppmärksamma sjukdomen och dess psykiska påverkan- orsaken.

Du kan inte jämföra detta med Judarna - det var folkmord och får inte glömmas bort.

Maria
2026-04-25 09:09
6

"Vi" som är friska kan se det sjuka i bilderna och förfäras.
Sjuka däremot ser något helt annat liksom de ser annat i sin egen spegelbild.

Här har man dessutom gjort bilderna "fina" genom ballerinatema och det tror jag kan vara farligt.

Det är inte bilder av den sjuka verkligheten.

/Maria

Jane-Lyzell
2026-04-26 10:11
1

#13: exakt

hemul
2026-04-28 08:48
2

Det är är ju Englas verklighet och hennes drömmar som hon vill visa upp. Har hon inte rätt till det?

Jag förstår mycket väl att bilderna kan vara triggande. Men ska man tänka så skulle det ju vara väldigt mycket man inte fick skildra. Vad händer om en alkoholist råkar se en bild på ett höjt vinglas o.s.v.?

Tror tvärtom det är viktigt att visa allvaret, hur illa det kan bli. Utan medvetenhet om det kanska t.ex. föräldrar inte tror det är så farligt när tonåringen börjar peta i maten. Det behöver det ju inte vara heller, men det kan vara det.

• Redigerat 2026-04-28 08:48 av hemul
Maria
2026-04-28 08:55
1

#15 Jag håller delvis med men anorexi verkar vara ett tillstånd där triggers påverkar väldigt mycket.

En alkoholist möter alkohol hela tiden men bilder på anorexi är mindre vanligt. Dessutom bilder som förskönas.

Visst har hon all rätt att visa upp sin värld men jag är som sagt kluven.

/Maria

Draken
2026-04-28 08:59
2

Jag vet inte vad jag skall säga. Jag har själv varit där, jag ville absolut INTE visa upp mig på bild, inte i något sammanhang alls. Men jag kan förstå att hon vill visa upp sin värld.

Jag ser bilderna och förfasas, tänker tillbaka på mitt eget liv. Men jag ber till gudarna att mina tonårstjejer inte ser dessa bilder.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Jane-Lyzell
2026-04-28 20:19
2

#15: Är det verkligen hennes verklighet - det är en utopi en fantasi - finns inget verkligt i dessa bilder

Pyttelite
2026-06-28 08:40
0

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anorexisjuka Engla Louise Lernäs är döende och vill vårdas hemma. Nu har kommunen tillfälligt flyttat henne till ett privat HVB-hem i Uppland – medan de...