Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 385 ggr
Carmarino
2026-03-23 11:52
5

Varning för att fermentera potatisskal och överbliven potatis

Om det görs på fel sätt kan det leda till en dödlig matförgiftning.
Bakterien clostridium botulinum finns naturligt i jord och den kan finnas på potatisskal. Det är den som kan orsaka matförgiftningen.

Icas tidning Buffé tipsar om att tillvarata potatisskal och överbliven potatis genom att fermentera dem, men en professor i livsmedelshygien varnar för att göra det.

Om fermenteringen görs felaktigt kan den bakterien bilda det livsfarliga nervgiftet botulinustoxin som saknar smak, lukt och färg, varför en hemmakock inte kan upptäcka det.

"Botulinumtoxin är ett extremt kraftigt nervgift som förlamar muskler. Sjukdomssymtom uppstår från ett par timmar upp till flera dagar efter konsumtion av livsmedel som innehåller giftet. Symtom består av illamående och kräkningar, synrubbningar, tal- och sväljsvårigheter, muskelsvaghet och andningssvårigheter", skriver Livsmedelsverket.

I sin allvarligaste form kan förgiftningen leda till döden på grund av att andningsmusklerna förlamas varför den som drabbas behöver få vård omedelbart.

https://www.e55.se/halsa/professor-gor-det-inte-kan-leda-till-doden/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Icas tidning Buffé tipsar om att tillvarata potatisskal genom att fermentera dem, men en professor i livsmedelshygien varnar för att göra det
Maria
2026-03-23 15:33
4

Nu har jag aldrig fermenterat något men vad gör man med fermenterat potatisskal?
Äter man det?

/Maria

• Redigerat 2026-03-23 15:33 av Maria
Carmarino
2026-03-23 15:47
2

#1: Så här står det i artikeln:

Icas mattidning Buffé tipsar sina läsare om att tillvarata potatisskal och överbliven potatis genom att fermentera dem i salt i en burk, det lyfts fram som ett sätt att minska matsvinnet.

Mattidningen skriver att fermenteringen ger förhöjd umanismak och att de fermenterade potatisskalen kan användas som bas till såser.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2026-03-23 15:59
3

#2 Det låter inget vidare.

/Maria

Carmarino
2026-03-23 16:31
2

#3: Nej, det tycker inte jag heller.

Caeli
2026-03-23 17:06
3

När man lägger ner vitlök eller olika kryddörter i olja för att få smak på den, då kan samma problem uppstå.

Inte helt ovanligt att hitta den typen av produkter på någon matmarknad, i en gårdsbutik eller dylikt och då vet man ju inte hur den har hanterats.

https://www.land.se/halsa/botulism-av-vitlok-i-olja

Vitlök i olja kan orsaka den livshotande sjukdomen botulism – om du hanterar den fel.
  • Redigerat 2026-03-23 17:07 av Caeli
hemul
2026-03-23 17:52
3

Mycket har jag fermenterat, men inte potatisskal. Låter ju skitäckligt! Har hört att man kan fritera dem också. Låter smakligare.

#5 Ja, precis. Gäller ju i pincip vad som helst organiskt som inte värmebehandlats som förpassas till syrefri miljö.

hemul
2026-03-27 22:00
2

Slog mig att jag gör aïoli ibland. Borde ju vara samma risk med det. Man ska nog inte göra mer än man äter upp. Fast det kan vara svårt att göra så lite. Blir ju en del av bara en gula… Man kan ju dela den, men tror det är rent tekniskt svårt att göra en pyttemängd. 😟

• Redigerat 2026-03-27 22:01 av hemul
Maleficum
2026-03-29 10:08
2

#7: Där gäller väl samma som vitlök i olja, förvara i kyl och låt det inte stå varmt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

DesK
2026-03-29 15:05
2

Jag fermenterar ju en hel del, men har aldrig kommit på tanken att fermentera potatisskal. Däremot är det gott att fritera potatisskal. Sådana såldes på Vattenfestivalerna i Stockholm och var mycket populära.
Örter och /eller vitlök i olja, bör ätas upp fort och inte sparas för länge. Där gäller absolut sista förbrukningsdag.

/Désirée

hemul
2026-03-30 02:04
3

#8: Jo, men grejen med exemplevis örter i olja är ju att man inte bör förvara det alls! Säger de.

Undrar hur långt man ska gå med rädsla för detta? Hemgjord majjo har väl också potential. Finns så klart inte clostridium-bakterier i gulan, men på skalet kan det kanske finnas och skalet kan ju komma i kontakt med gulan eller majjon.

DesK
2026-03-30 09:47
1

Majonnäs har jag gjort själv i hela mitt liv, både på ägg från egna hönor och på köpeägg. Noga med att det måste vara svenska ägg. Inga problem med hållbarheten. När jag ska använda äggen råa, så tvättar och torkar jag dom alltid.

/Désirée

hemul
2026-04-01 13:45
2

Det är ju inte som att botulism med säkerhet uppstår med tiden, som det är med att maten blir allmänt dålig till slut. Det händer om man har otur och för det mesta har man inte det. Så att det gått bra förut är tyvärr inget kvitto på att det alltid kommer att göra det. 🙁

• Redigerat 2026-04-01 13:46 av hemul
DesK
2026-04-03 20:58
2

Jag har kikat runt lite mer angående botulism. Det som är helt säkert är att det är mycket ovanligt i Sverige, men lite mindre ovanligt i södra Europa, främst beroende på benägenheten att lägga in diverse örter m m i olja och inte kylförvara dessa. Så, förutsatt att vi gör t ex majonnäs på svenska hemmatvättade ägg, är risken för botulism extremt låg.

/Désirée

hemul
2026-04-04 16:17
2

Att det är så ovanligt som det är beror ju till stor del på att folk inte hanterar mat själva på det sätt man gjorde förr. Hur många torkar kött och fisk, lögger in egen sill, röker kött och fisk (som inte omedelbart konsumeras) o.s.v.? Plus att det ÄR ovanligt. Det ska gå snett och man ska ha otur för att drabbas.

Men även köpt mat kan vara problematisk. Det har funnit i t.ex. vacuumförpackad rökt/gravad/rimmad fisk, konserverad skinka och gud vet vad.

Jag vill torka kött. Har förgäves förskt hitta info om man måste använda salpeter om man torkar väldigt tunna remsor kött. Tänker att det ian inte vara mycket syrefri miljö där. Och torkar det riktigt torrt. Men det går inte att hitta något trovärdigt. Bara förståsigpåare som antingen säger att man MÅSTE ALLTID använda salpeter eller tvärtom att de gör aldrig det och det har gått bra.

Att drabbas av botulism är inte något man vill under några omständigheter. Men jag vill ha köttet mest till friluftsmat. Blotta tanken på att ligga ensam i ett tält i skogen, börja må konstigt, kanske bli förvirrad, ingen täckning eller mobben är urladdad…

Äter ju chark med nitrit. Men tycker det verkar läskigt att sätta till det själv, svårt med doseringen till så små satser, inte som på stora korvfabriken.

• Redigerat 2026-04-04 16:21 av hemul