Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketterallmänt-övrigtmotion-och-rörelsekost-och-receptviktpsykisk-hälsa-ohälsadopaminserotoninmatrastlöshet
Läst 194 ggr
Kryssningsberoende
2026-03-20 19:20
0

Bara hungrig hela tiden på grund av rastlöshet. Äta hjälper inte

Har känt ett stark sug efter mat sen igår, tidigare var jag inte lika sugen, men jag tror det började med att jag "doom-scrollade" för nån vecka sen efter fitness-inlägg på sociala medier. Jag har inte tillgång till nån friskvårdsanläggning sen den 24 november förra året efter att jag haft ett beroendeförhållande till fitness. (Personal VAB och sjukledig så jag fick lägga ner) och nu har jag bara längtat tills att något ska öppna som jag sett nere i centrum. I brist på möjligheten att träna och inga nya inlägg om ämnet kom upp i flödet så kände jag en stark hungerskänsla och jag kan inte bli av med den genom att äta, jag vill ofta bara ha mer. Suget har har rört sig om fisk, kyckling eller annat kött samt ägg men även russin. Jag är orolig att detta är en reaktion som kan leda till något farligt.

Maria
2026-03-20 20:54
3

Hade suget pågått en tid så kanske jag hade funderat men sedan igår…😀

/Maria

Crucio
2026-03-21 01:18
3

Jag förstår inte vad du menar. Du har haft ett starkt sug på mat under någon dag, och tror att det är en "reaktion" som kan bli farlig? Hur resonerar du då?

Du är väl bara hungrigare än vanligt. Ät lite mer så blir du säkert mätt.

Sajtvärd på Skrivlust

hemul
2026-03-22 14:52
3

Men… om du tidigare har haft beroendeproblematik kring fitness, ska du verkligen börja igen då? Det låter väl inte helt smart.

alva03
2026-03-23 14:09
0

prata med vården om du är orolig.

Tycker det antingen verkar som typ början av en ätstörning, kanske i brist på träning att du letar kontroll någon annanstans?

eller att din kropp behöver ämnen just dessa saker innehåller.

Skulle du velat ha godis eller snacks, sådant som oftast ger oss dopamin, skulle jag gissa att din hjärna vill ersätta känslan tränoing ger

MVH Alva <3

Kryssningsberoende
2026-03-27 23:01
0

Jag åt okontrollerat mycket och magen reagerade negativt. Det fanns underliggande kärleksbekymmer som jag stillat genom nån form av terapi och när terapeuterna inte hörde av sig och jag letade alternativ utan att hitta så blev det så. Veckan efter blev det bättre och jag åt normalt. en nu verkar det tillbaks. Jag tror det är värst på just helgerna. Typiskt det är då det är stänkt på läkarmottagningar och sånt. Jag har tid med en psykolog om 10 dagar.

Maria
2026-03-28 06:39
0

#5 Vad skulle de kunna göra på en läkarmottagning menar du?

Eller är det någon psykolog du vill ha kontakt med tidigare?

/Maria