Tror jag bröt lilltån
Skruvade ihop katternas nya klätterpalats, skulle busa med hunden och lyckas tappa en klösrulle rakt på lilltån.
Det gör minst sagt ont nu och den är röd, blå och svullen. Tycker också den pekar lite utåt så funderar på om den kanske blev bruten.
Men har förstått att man inte behöver söka vård för bruten tå?
MVH Erika :)
Du kan tejpa tån ihop med den som är bredvid.
Har du svårt att gå t.ex så ska du såklart söka vård.
Försök ha den i högläge. Kyla kan dämpa smärtan också.
/Maria

Utan skor går det hyfsat att ta sig fram. Skor gör väldigt ont. Får leta fram några tofflor så jag slipper trycket över tån.
Ska testa tejpa, tack för tipset!
MVH Erika :)
Hoppas det blir bättre snart.
/Maria
Smörj med Hirudoid salva för att minska svullnaden.
Låter precis som min "ringtå". Men jag tappade en flaska äppelmust på den när jag var barfota för c:a 6 veckor sen.
Precis som din tå blev den svartblå. Gjorde skitont först, men klingade av under några timmar. Sen kändes det bara när jag tog spjärn med tårna. Tills jag tog på mig skor! Igår var första dan jag gick ute utan smärta.
Gjorde inte oöverstigligt ont, men tillräckligt för att jag skulle linka kraftigt och inte vilja gå så långt och riskera att förvärra eller förlänga tillståndet.
Jag tror inte min tå var bruten, men kanske en spricka. När blånaden försvann var det en röd fläck kvar ett tag precis vid leden där kanten på glasflaskan träffade. Så en teori är en en benbit slogs av och sen låg där och skavde. Skulle ju förklara varför tryck ovanifrån från skon hade så stor inverkan.
Har artros i tårna. Känner inget av det, men när det började och det bildades ett sånt där utskott på en led på en tå var det precis samma. Kunde inte ens ha fårskinnstossor på mig.
Artrosen började i yttre fingerlederna. Det bildades små horn vid dem. Har inga besvär av det (än - ta i trä!), så jag har nog haft otrolig tur i oturen. Just den varianten i fingrarna har ett konstigt namn och drabbar bara kvinnor och innebär ofta mycket både värk och stelhet. Ofta gör den fingrarna helt förvridna, nåt man kan se på gamla kvinnor ibland. Men min läkare säger att om jag skulle få allvarliga symptom skulle det ha hänt för länge sen. Jag har varken värk eller stelhet, bara fula fingrar. Men, när de där små hornen kom gjorde det jätteont om jag nuddade något med utsidan av fingrarna där hornen sitter. Liksom skav innifrån.
Därför jag tänker så om tån nu, att om en lös bit finns innanför huden borde det ge samma effekt som de där artroshornen.
- Redigerat 2026-04-20 16:43 av hemul
#0: Till mig sa 1177 att jag skulle åka in inom 24h för att kolla så att allt verkligen låg rätt.
Men.. då hade jag också lyckats få lilltån att stå rakt ut nästan 45 grader. 😬 Jag "knäckte" själv tillbaka tån medelst ett stadigt tag om den. Hoppade sen på ett ben till medicinslådan för att tejpa ihop den mot sina grannar. Först därefter ringt 1177 för vidare rådfrågning.
Hade tån inte blivit så pass felställd hade jag troligen inte heller fått rådet att kolla upp det så snart.
Jösses… Åkte du aldrig in alltså?
Undrar hur det gick med lilltån för trådskaparen..?
#7 Ser nu du svarat två gånger. Var senaste kommentaren menad för mig eller till trådskaparen?
Var frågan till mig kan jag säga, jag åkte in till närakuten sen iom att det var lördag så inga VC var öppna heller.
Och i mitt fall var inte det jobbigaste att "sätta tillbaka tån" i rätt läge. Det var rätt smidigt, men det berodde nog på adrenalinet om jag ska vara ärlig. Nej, det var när den konstaterats bruten och läkaren skulle sätta en spruta med bedövning rakt in i tån.
! För att kunna dra tån ytterligare lite rakare..
Men jag fick iaf beröm av läkaren för ett bra jobb. :)
- Redigerat 2026-04-23 23:44 av Liz85
Jag trodde faktiskt att du var TS när jag skrev det där! Men OK, du åkte alltså aldrig in? 😄
#9: Jag åkte in jo, efter att själv tryckt tillbaka tån. Det första min logiska hjärna tänkte när jag såg hur felställd den var var "det där är inte normalt! Sådär kan den ju inte se ut. Den kommer vara i vägen." så vad gör man då? Man fixar det, särskilt på vintern då man inte kan gå ut utan skor. Sen ringer man och ber om råd. Och säger då 1177 till dig: "åk in". Då åker man in för att kolla. Och det gjorde jag. Jag skrev ju i första inlägget att rådet var att se till att få det kollat INOM 24h. Och i andra att de hade gett bedövning för att rätta till den ytterligare. Några såna sprutor har jag tyvärr inte liggande hemma.. 😉
Men vad gäller TS hoppas jag att om dennes problem kvarstår att denne har kollat upp det iaf.
- Redigerat 2026-04-25 13:37 av Liz85
Oj då. Ursäkta att jag blandade ihop inläggen. Jag ska försöka att inte göra om det. 😉
#11: Det är inte alltid lätt. :)