Lateral epikondylit (och supförfrågan på det)
Jag har kommit till ett litet dilemma..
Kan väl säga att anledningen till senaste tidens kontakt med vården heter: lateral epikondylit. På svenska mer känt som tennisarmbåge.
Jag misstänker att det uppkommit pga att armbågen hamnat i chocktillstånd och undrar varför denna människa "helt plötsligt från ingenstans börjat träna så fasligt mycket?!?"
Men det är bara jag som blivit förälskad i sup och varit ut på vattnet en hel del i sommar. 🏄♀️
Nu har en supkompis frågat mig om jag vill följa med ut imorgon och paddla lite.
- Mitt sup-hjärta skriker "ja - alla gånger!!"
- Min armbåge säger "Bara så du vet fixar jag ännu inte vissa rörelser.."
- Min hjärna är den medlande, vuxna delen. Den undrar om det är en så bra idé, om det skulle hjälpa eller stjälpa. Men den gissar på att sanna svaret går åt det senare.
Jag har kommit till ett beslut men det suger att sitta i denna situation. Någon här inne som har erfarenhet av lateral epikondylit för övrigt? Eller kunskap för den delen..
Du har inte kontaktat rehab?? Det finns bra övningar för det här. Man kan nog googla på det med.
Har inte erfarenhet av varken sup eller tennisarmbåge, men stor erfarenhet av överansträngning i knä, axel och armar.
Även om man hemskt gärna vill göra detta roliga så är det så att man måste låta kroppen vila eller återhämta sig med rätt övningar innan man provar på detta som sliter.
#1: Jodå. Varit där nyligen. Men tänkte inte på att fråga kring huruvida det vore okej att ta en tur på sup eller ej just nu. Mycket för att jag tänkte att sup-säsongen är mer eller mindre över för i år och ej väntat mig en sån fråga nu.
Även om jag tror mig veta svaret har liksom inte jag facit.
#2: Ja det känns lite dumt att ge sig ut på brädan just nu. Och sitter inte på facit. Men känns spontant som att ge sig ut imorgon skulle stjälpa rehabövningarna.
#4: Du ska hålla i långa loppet också.
Även om det är himla kul att ge sig ut nu på supfärd så kommer du att förlora på det.
#5: Jag valde själv den linjen du går på.
Och svaren/åsikterna som getts här är nog mer eller mindre bevis på att det också torde vara det rätta beslutet. Framför allt iom din (#5) egen erfarenhet av överansträngningar.
#6: Bra beslut! 👍 🎖️