Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 239 ggr
Liz85
2

När telefontid för en läkare?

För en läkare. När brukar läkaren ha telefontid under dagen. Väntar på att denne ska ringa. Och nej jag har inte fått bokad telefontid. Men väntar på ett svar och denna har varit borta förra veckan.
De har dock antecknat att hon ska ringa upp mig.

Så finns det någon specifik tid jag kan förvänta mig att hon högst troligt ringer?

Maria
3

Ska hen ringa upp just idag?
Irriterande att inte veta mer än så.

Det kan nog variera stort när läkare har telefontid. Inte lunchtid är väl det enda😉

/Maria

Vixxen
1

Kan bli när som helst under dagen eller imorgon.

Herveaux
1

Någonstans mellan "När de känner för det" och "När deras schema tillåter". 🫤

Som Maria säger så är väl lunchtid den enda tid man med säkerhet kan säga att telefonen inte lär ringa.

// Harley

Liz85
1

#1 Jag ringde i tisdags för att höra iom jag inte såg nåt svar på 1177. Fick höra hon var borta. Tackade och blev lugn av att veta varför inget "hänt". Ringde i fredags em igen och frågade om jag kunde förvänta mig svar då eller om jag var tvungen vänta till nästa vecka. Fick veta hon fortfarande var borta och efter kort prat med sjuksköterskan sa hon att hon skulle ge läkaren en notis/lapp om att ringa mig på måndag när hon är tillbaka.

13.43 och jag har stirrat sönder telefonen sedan typ 8.30 men den har inte ringt än..

• Redigerat 2026-09-21 13:44 av Liz85
Liz85
2

#3: gah! Visserligen vet jag att vi är 10 000 000+ människor i landet och att en bråkdel av dessa är läkare. Och att jag inte kan anta att en läkare ska ha tid med mig exakt när det passar mig och strunta i de andra som han/hon har

Men det där svaret får mig att tänka på en hantverkares arbetstider när de ska komma hem till en. 😂
Även om jag också ser det allvarliga och ärliga som är grunden i ditt svar..

Herveaux
3

#5: Det är så tröstlöst att bara sitta och vänta! 😑
Jag tycker inte att du har några orimliga förväntningar här.
Det borde vara enklare för alla parter om läkarna har åtminstone en ungefärlig telefontid ett par dagar i veckan, så du kunde få en dag och ett tidsspann.

Hoppas du kan fokusera på något annat än den där tysta telefonen, vilket är lättare sagt än gjort men det brukar vara när man skiftar fokus som eländet man väntar på faktiskt kommer till skott. 😅
Lite som det engelsa uttrycket "a watched pot never boils" ("en iakttagen gryta kokar aldrig").

// Harley

• Redigerat 2026-09-21 14:52 av Herveaux
Liz85
2

#6 Fick äntligen svar. Det finns nåt litet frågetecken kring röntgenbilden.

Fick frågan om jag fått något svar från röntgenläkaren. Nej det hade jag inte. Visserligen sa de på röntgen i måndags att jag skulle vänta i väntrummet på svar. Det har kommit på max 30 min förut. Så när jag fortfarande inte hade hört något efter 50 min frågade jag om status på svaret. Då var det 90% klart. Ytterligare cirka 25 min senare sa jag till i receptionen att jag avvek. Båda var överens om att "svaret kommer ändå komma till läkaren på vårdcentralen".

Då visste ingen av oss att min läkare skulle behaga bli sjuk förra veckan…

Känns nu såhär i bavkspegeln att om jag valt att stanna kvar oxh invänta röntgenläkarens svar hade jag ju fått svaret samma dag. Inte en vecka senare. Och undrar om då inte röntgenläkaren skickat mig direkt upp till ortopeden från röntgen? Nu får jag istället invänta svaret på min läkares remiss till ortopeden. Vilket kanske också förlänger ortopedens svartid gentemot om jag inväntat röntgenläkarens svar/order?

Ångrar nu att jag inte stannade kvar i väntan på svar i måndags.

• Redigerat 2026-09-21 14:57 av Liz85
Nephi
1

Jag har haft läkare ringa mig efter 17 😅

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Liz85
1

#8: Det kallar jag verkligen vårdservice! ❤️

Nephi
1

#9: Man börjar lagom fundera på om man blivit bortglömd eller missad, och helt plötsligt ringer det 😉

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Liz85
0

Rolig uppdatering..

Ortopedin konfererade direkt till läkaren på vårdcentralen med bedömningen endast från bilderna att det där lilla fragmentet som ska ha setts på röntgenbilderna inte är orsaken till mitt problem. Och hänvisade i första hand till fysioterapeut. Vad passande då att det redan var en tid bokad till en sådan! ;)

Dit var jag idag. Och det är tydligt att det är en bra fysioterapeut som kan sitt. Hon hittade exakt rätt öm punkt direkt! 😬 😅

Berättade också hur resan sett ut i väntan på detta besök och vad ortopeden dragit för slutsats. Så fysioterapeuten letade fram bilderna, mycket intressant. Har liksom funderat ett tag på var "fragmentet som inte är orsaken till problemet" sitter? Och hur litet det egentligen är?

Om det nu är ett litet frakturfragment där så är det nog väldigt litet för det syntes knappt. Tydligast var möjligen en bild där man ser en liten "pigg" på ett ställe, som fysioterapeuten sa att de skulle kunna mena vara det.

Så, om det där verkligen är ett litet frakturfragment så har jag uppenbarligen lyckats få en mindre fraktur vid något tillfälle utan att själv fatta/märka av det. 😅

Vixxen
1

#11: Vad skönt att du fått en bra bedömning!

MonicaLagerquist
1

#11 Bra att allt har löst sig och att du nu kan få rätt hjälp.

Stolt ägare till tre La permer

Maria
1

Hoppas det här blir bra.

/Maria

Liz85
1

#14: Det blir det säkert. Med rätt övningar bara som jag fått nu. Även om det kan ta lite tid.