Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettpsykisk-hälsa-ohälsa
Läst 183 ggr
Liz85
2026-04-08 22:34
1

Hur öka den mentala positiva hälsan?

Råkade ha tv4 på fortsatt efter kock-programmet. Och hamnade i serien om poliserna i våldsvågen. Där dök det upp ett ärende poliserna åkte på där en ung person mådde dåligt och hade skadat sig själv. Polisen säger att han åker ofta på jobb som involverar folk som mår dåligt.

Jag är på ett sätt inte förvånad om det ökar i samhället. Det räcker med att titta på nyheterna för att bli deprimerad.

Jag får i princip panik så fort jag glömmer att byta kanal när nyheterna kommer och kastar mig på fjärrkontrollen för att byta kanal till vad som helst utom det. Varför?

Jo, för att de sitter i 10 minuter eller mer och tar bara upp negativa nyheter i stort sett. Och skulle jag se på nyheterna skulle jag troligen behöva besöka psykolog för hjälp ganska snart.

Jag VET att det finns positiva nyheter också. För de finns runtom oss även de. men om man bara matas med negativa saker dag efter dag, hur bra är det i längden för ens psyke?

Det finns många fler anledningar till att en människa hamnar i depression eller mår dåligt på andra sätt. Absolut. Det är inte bara nyhetsprogrammen. Men jag skulle vilja säga att nyhetssändningarna i princip inte är till någon hjälp i att stärka folks mentala hälsa.

Men jag är övertygad att om man började blanda upp negativa inslag med en del positiva i nyheterna så tror i alla fall jag att folk kan känna lite mer glädje och se positivare på medmänniskor och vardagen med mera.
Och att det bryter det jag ser som den negativa spiralen. Dvs matning av enbart negativa nyheter = sänker glädjen och positiva synen på saker. Tillräckligt mycket negativitet runt en så sänks inte bara humöret utan kan även börja inverka på hur personen själv beter sig. Är omgivningen stökig och mörk blir personen själv likadan och till slut blir personen själv en del av de negativa nyheterna.

Hoppas ni fattar vad jag menar. Och vad tror ni, borde man inte börja blanda in positiva och roliga inslag i nyheterna för att belysa att det finns gott/positivt också? Det skulle kunna stärka folk på ett bra sätt och i längden göra att de agerar med omtanke mot andra medmänniskor när de själva mår bra, och låta deras omtanke smitta av sig på de människor som de möter… då har vi istället en positiv spiral i samhället.

Finns det något mer som borde göras tycker ni för att stärka vår mentala hälsa utöver detta? Satsa på barn- och ungdomar på något sätt tex?

• Redigerat 2026-04-08 22:36 av Liz85
Tarotstollan
2026-04-08 23:48
3

Ja, det behövs verkligen mer positiva saker runt oss, håller helt med dig att man blir negativt påverkad av allt elände som de pratar om på nyheterna och som skrivs i tidningar.
Varför kan de inte avsluta alla nyhetssändningar med några minuter positiva saker som händer runt om i världen?

Läste alldeles nyss om Ukrainska soldater som räddat en katt, en hund och en uggla som hade trasslat in sig i ett kamouflage nät.
En sådan gärning visar att det fortfarande finns hopp för mänskligheten.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2026-04-09 04:45
1

Håller med dig. Jag tittar inte heller på nyhetsprogrammen på tv. Läser text-tv och hoppar över det mesta av de negativa nyheterna. Sedan läser jag dagstidningen och även där hoppar jag över det negativa. Det räcker med att läsa rubrikerna.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2026-04-09 06:42
3

Jag skulle nog ha väldigt svårt att hoppa över nyheter på grund av mitt mående.

Jag vill veta vad som händer och så får jag sovra själv.

Sedan är ju positiva nyheter upplyftande och gör att man mår bra såklart 🙂

/Maria

Fridaaaa
2026-04-09 07:29
2

Jag tittar sällan på nyheterna och sånt, massa negativt och påverkar.
Läser rubriker om de kommer upp i flöder på facebook typ. Påverkas för mycket annars

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2026-04-09 07:34
5

Man kan ju också vända på det. Ser man mycket elände på nyheterna så inser man kanske hur bra man själv har det.🙂

För mig så skulle det kännas konstigt att blunda för världens problem.

/Maria

Liz85
2026-04-09 07:49
1

#1: Ja det hade jag gillat, med några positiva inslag som avslut. :)

Då hade man fått en bättre balans för psyket.

Fridaaaa
2026-04-09 10:52
2

#5 Fast det är inte smama sak som att blunda för världens problem dock

Maria
2026-04-09 10:56
2

#7 Hur får du reda på vad som händer om du nästan bara läser rubriker?

/Maria

Fridaaaa
2026-04-09 11:04
1

#8 Dock fortfarande inte samma sak som att blunda för problemen, för att man inte läser artiklarna (oftast är de låsta också dessutom, så man inte kan läsa om man inte betalar). Läser det viktigaste, och inte sånt jag inte kan påverka, mår bara dåligt av det istället, över något jag inte kan göra någonting åt.

Maria
2026-04-09 11:13
3

Jag tänker tvärtom.
Jag ser nyheter på TV inte bara via media.
Man kan påverka i det lilla också som t.ex bojkotta, finna ut hur man ska rösta i valet, skänka en slant osv.

För min egen del mår jag bättre av att vara delaktig. Även om det är en droppe i havet.

Det får mig att inse hur bra jag har det.

/Maria

hemul
2026-04-09 14:33
3

#5 Ja. Det där är konstigt. Man ser och läser om allt hemskt. Värden brinner. Krig, krig, krig. Enorma protester i många länder. Krigsbrott och brott mot mänskligheten överallt. Vi sitter på en krutdurk.Oron för ett tredje världkrig är påtaglig. Sen går man ut och allt är precis som vanligt. Kontrasten är overklig.

Men även här är ju mycket åt h-e, fast på ett mindre blodigt plan. Finns inte mycket framtidstro idag, inte mycket tillit till systemet heller.

Jag känner mig desillusionerad. Men när jag växte upp fanns det trygghet och framtidstro, känslan av att världen låg öppen för en. Den ljusnande framtid är vår… Vad har den unga generationen idag? Inte mycket. Kan inte ens föreställa mig hur det måste vara att växa upp nu. Inte konstigt att psykisk ohälsa ökar bland unga.

• Redigerat 2026-04-09 14:35 av hemul