ChatGPT, kosttips
Jag har märkt de senaste veckorna att Ai:n verkar vara ganska bra att bolla tankar om kost med, och se över ens kostrutiner, till exempel om man vill behålla/gå ned lite i vikt.
Vi gick genom alla mina måltider under en typisk dag, och justerade mängden, bytte ut "sämre" mat, mot mer passande. Den räknade också snabbt ut ungefärlig total kalorimängd som jag får i mig en typisk dag.
Bara ett användningssätt som verkar fungera ganska bra. Hur det hjälper över tid återstår väl att se.😊
Personligen är jag mycket kritisk till att ta hjälp av t ex ChatGPT för den här typen av frågor. Jag har ställt en del matrelaterade testfrågor, där jag själv vet svaret och inget svar har varit korrekt, utan svävande och helt klart oanvändbara, tyvärr.
/Désirée
Finns det något bättre än chatgpt?
Upplever som #1
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1:
Det är ju bra att vara kritisk. Men för mig verkar det som att det spelar ganska stor roll vilka frågor man ställer, och hur. Frågar man t ex "är bönor nyttigare än linser", och den säger ja……så är nog risken stor att den har fel.
Men den verkar bra på typ "logiska resonemang". T ex "ät 100-200 kcal mindre per dag, så borde det påverka vikten så här mycket". Eller, kanske hitta "fel" eller andra vägar om man t ex ger ai:n ens matschema. Det var bara hittepå exempel.
Sen är det nog bra om man har iaf en del vetskap själv om det man diskuterar med ai:n. Då märker man ganska fort om den skriver något tokigt 😊
#2:
Det finns ju flera sådana här ai-tjänster, som chatgpt. Men själv har jag bara använt chatgpt. Tänker att det säkert är av större vikt hur man frågar, och vad man frågar än vilken ai-tjänst man använder. Sen att alltid ha i bakhuvudet att det den skriver kan vara helfel.
#3 Tyvärr ofta åt pipan med mycket med chatgpt, vissa saker stämmer dock eller som den tar upp via google och så
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0: Har också resonerat med chatgpt om matvanor och vad som skulle kunna orsaka vissa besvär. Tyckte att den var vettig i resonemanget i det stora hela.
Lika fel som att dissa chatgpt helt och hållet är det att lita blint på den. Ett kritiskt mellanting är nog bäst. 😊
- Redigerat 2026-03-29 19:17 av Caeli
#2 Det finns flera Europabaserade liknande tjänster. Just nu verkar Mistral AI, dvs Le chat vara den mest gångbara. Har dock inte testat den själv än, men en av fördelarna med att välja Europabaserat är att dom följer GDPR och andra Europeiska regler, till skillnad från dom USA-baserade.
#3 Självklart spelar det roll hur en ställer frågorna.
/Désirée
#5:
Precis 😊
#6:
Kanske skulle man pröva nån annan ai-tjänst 🤔 (när man har tid och energi)
På en vecka har jag nu gått ned 1,2 kg. Ai:n trodde att det skulle "plana ut sig" så att jag går ned upp emot 0,5 kg i veckan framöver.