orolig - snabb viktuppgång.
det finns en person som gick upp 10 kilo på en månad efter att ha varit normalbyggd och tränat.
personen slutade träna under denna månaden och gick snabbt upp i vikt. denne fortsatte äta som förut trots utebliven träning men enligt mig låter en så snabb viktuppgång inte så normal. dessutom fick personen ett nytt jobb - ett aktivt sådant, så en sådan viktuppgång känns inte rimlig.
nu har personen börjat med lchf och börjat träna (någon månad sedan) men går fortfarande upp.
jag blev lite oroad och undrar om det kan ligga sjukdom bakom? eller är detta normalt? kan det vara vätska som samlats i kroppen på något vis?
Vet du om ifall personen börjat med någon typ av medicin? Väldigt många piller har viktuppgång som bieffekt.
#1 ja, det är sant.
det enda jag vet är p-piller men vad jag förstått det som har det ätits sedan en tid tillbaka, alltså började det inte i samband med p-pillerätandet.
man har ju hört att p-piller kan leda till viktuppgång, eventuellt också vätskesamling, om jag inte minns fel. dock sa min barnmorska att så länge man tränade och åt som vanligt var det ingen risk… men hon jag skriver om kanske äter en annan sort.
jag hoppas det bara är något sånt men hon är ju väldigt ledsen över situationen :/ kanske ska fråga om hon funderar på att byta sort eller sluta med p-piller för att se om det blir någon förändring?
Även om jobbet är väldigt aktivt kanske det inte uppväger den uteblivna träningen. Att promenera fort i två timmar har inte samma verkan som att springa i en.
Att personen(jag antar att det är en man eftersom jag bara vet män som kunnat gå upp så fort i vikt) fortsätter äta samma som han gjorde förut kan göra att han går upp fort i vikt, men efter ett tag kommer viktuppgången förmodligen sakta ner när han 'fyllt kvotan' energi han stoppar i sig men inte inte förbränner.
Om han äter mycket salt kan det bindas upp mycket vätska i kroppen.
#3 jag tänkte inte på att skriva vilket kön det rör sig om i mitt första inlägg men det är en kvinna.
började sedan fundera över hennes p-piller. men tycker som sagt det är konstigt att det gått så fort och att det inte började samtidigt som hon började äta dem. och jag tvivlar på att hon har ätit så pass mycket för mycket att vikten påverkats så markant. men det KAN ju också vara det som är orsaken, jag utesluter det inte, tycker bara det låter konstigt .
Kan ju vara så simpelt att det är flera småsaker som lett till problemet.
Vad jag lärt mig så kan man få problem med viktuppgång pga p-piller även efter att man tagit dem i en längre period ifall andra saker händer. Det ger en extra knuff så att säga.
Så ifall personen äter p-piller, sluta träna och får i sig överskott av energi i maten… Då kan jag tänka mig att det kan ske en snabb viktuppgång.
Men får hon inte ordning på vikten, och mår dåligt av den tycker jag hon ska uppsöka läkare för att utesluta eventuella allvarliga orsaker som tex hormonrubbningar, tarminfektioner eller annat mindre mysigt.
#4 Även om man inte vill erkänna det så spelar könet tyvärr roll vad gäller träning och hur kroppen reagerar.
Kanske att hon äter kaloririkt. Det behöver inte vara mycket stora mängder men fel för att hon ska kunna förbränna dem. Varje person har ju ett unikt sätt att ta upp föda på. Kanske har är hennes kropp inte stresstålig och den stress hon fick utlopp för vid träningen lagras nu i kroppen istället.

sköldkörtelproblem kan leda till plötslig viktändring både upp och ner. Kolla med läkare.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
tack för svaren.
jag hoppas att det inte har att göra med något annat än fel kost och utebliven träning. och så hoppas jag att hon får ordning på det snart också.
jag ska informera henne om vad som skulle kunna vara orsaken och hålla tummarna. om hon fortsätter gå upp nu trots en sund livsstil borde hon nog kolla upp det.