Svanksmärta under natten
Då och då under natten får jag en sådan smärta i svanken att jag knappt kan röra på mig. Det gör så fruktansvärt ont så jag inte kan beskriva det. Det enda som hjälper så är att lägga mig på mage och somna om. Det händer inte varje natt utan då och då, aldrig på dagen dock.
Någon som har en aning om vad det kan vara? Har haft såhär i stort sett hela mitt liv vad jag minns.
Jag har ryggproblem sedan barnsben, men de senaste åren får jag fruktansvärt ont i svanken som Du beskriver - och det beror på min säng. Den är alldeles för gammal, nedluggen och mjuk.
Så..kolla upp sängen först och främst?
#1 Min säng är bara ett år gammal nämligen och väldigt fast och stabil så att säga.
Kanske trots allt inte är en säng för mig? :/
#2 Risken finns alltid. Även om den är ny, så kanske Du haft samma fasthet eller liknande större delen av livet. Är en hel djungel av sängar anpassade efter rätt person. 😐
Många gånger kan det hjälpa med att köpa en bra övermadrass.
/Maria
#3 Hua :( Det är verkligen en djungel!
#4 Tack för tipset, ska prova det!
Kan det va så att du får kramp i ryggmusklerna av någon anledning? Försök fundera om du fått drag på ryggen längs dagen eller natten då det händer?
#6 Aldrig tänkt på det så. Jag vet ju inte till hundra hur jag sover, om jag sover utan täcke eller så :P Men ska tänka på det nästa gång det händer.
Kan man vara extra känslig mot sånt? Alltså att man sover utan täcke och så får man sådana där kramper?
jag får kramper oberoende om jag inte äter muskelavslappnande varje kväll före jag går och lägger mig :/ Men har 3 stora diskbråck i ländryggen varav ett är opererat i februari men buktar ut igen..
Men flera år har jag lidit av muskelkramper, det kan ju hända att du har någon liten diskförskjutning som musklerna sedan behöver anstränga sig för att hålla på plats? Med mig själv har jag märkt att det blir värre av drag..
#8 Vad menas med diskförskjutning?
Att en disk (som du har mellan kotorna i ryggen) buktar lite ut åt något håll =) Det är väldigt vanligt och de flesta människorna har det utan att egentligen ha problem av det =) Skulle man göra en magnetundersökning på 10st "symtomfria" människor skulle det visa sig att 9 av dem har en diskförskjutning, så väldigt vanligt med detta =)
Det är ju inte säkert du har nåt sånt men det finns alltid en möjlighet.. Får du annars lätt sendrag?
#10 Okej, tack för förklaringen :)
Nej, jag har nog aldrig fått sendrag faktiskt.
Ok =)

# 10 Är det verkligen diskförskjutning du menar? Vet att diskbråck däremot är väldigt vanligt att man har och aldrig känner nåt av. För undersöker man ett antal människor så upptäcks många gånger att dom har eller har haft diskbråck utan att ha några som helst känningar.
Därför vill ofta läkarna avvakta ett tag då diskbråck kan gå tillbaka av sig själv. Då är det illa om man har varit inne och opererat för en operation är alltid en risk.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Vi använder antagligen olika termer i finland och sverige, här är det iaf diskföskjutning det både jag och du menar och diskbråck blir det sedan när disken gått sönder, dvs massan läcker ut för att "skalet" spruckit..

Så är det nog ja. För jag tänkte på en kotglidning när det stod diskförskjutning. Är själv stelopererad pga kotglidning och har inte nåt diskbråck.
Därför blev jag lite fundersam.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Ok =) ja det blir lätt missförstånd när man i olika länder använder olika termer =)