Naglar - tecken på sjukdom??
På senaste tiden har jag märkt att mina naglar har blivit lite vågiga, horisontellt. Naglarna har en frisk ljusrosa färg fram till det djupaste hacket. Efter det är de bleka, fram till det vita på nageln som har lite mörkt precis under.
Mina tånaglar å andra sidan är extremt bleka, vitrosa fast med en gråblå ton intill nagelbädden. Tågnaglarna har också horisontella streck, fast smalare, som om någon har skrapat med en nål.
Jag har inte klämt eller slagit i naglarna! Håller heller inte på med lösnaglar och liknande som kan skada dem.
Jag har ingen direkt sjukdomsbakgrund förutom att jag ofta blir sjuk och att jag har högt ANA i blodet.
Jag bifogar en bild på mitt ena lillfinger. Längst till vänster försökte jag ta kort på det största hacket varefter nageln blir ljus. I mitten syns hacket längst in på nagel… och bilden till höger visar hur vågig nageln är i profil. - Hade tyvärr bara min iPhone att ta kort med. 😛

Vad är ANA?
Det står mycket om det här i kvällstidningarna, men jag tycker inte man ska bekymra sig för mycket. Din lilla bubbla i lillfingert är säkert bara en tillfällighet.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#2 Antinuclear antibodies, alltså immunförsvar som är "programmerat" att attackera kroppens egna celler.
Ja det är möjligt. Jag läste att man kan få så av infektioner och jag får halsinfektioner hela tiden, så det kanske är därför.. :)
Man kan få förändringar i naglarna utan att man vet om att man "klämt sig" Det räcker att man har fått en lite smäll just där nageln bildas utan att tänka på det.
"Skadan" växer då långsamt ut med nageln och det kan vara ett streck, en fördjupning, en liten blodprick, eller något liknande.
Färgen kan också bero på hur man syresätter sig. Du kanske är kall om fingrarna eller fötterna.
/Maria
#4 Nej du, jag är hemma om dagarna och gör jag illa mig så märker jag det, jag är en riktig mes vad gäller smärta. 😛
Jag har sådär vågigt på fyra fingrar, två på varje hand. Vore konstigt om jag hade klämt båda händerna samtidigt utan att märka något. Blir det värre så ska jag kolla upp det, men annars så är det säkert på grund av infektion. :/
#5 Jag menar sådana där enkla saker som att fingrarna får en lätt smäll av en köksdörr t.ex som knappt gör ont men ändå är precis där nageln bildas. Kommer du verkligen i håg sådant flera veckor senare?
/Maria
#6 Nej :/ Det måste i så fall vara när jag sover eller så… Har nämligen fått oförklarliga blåmärken lite här och var på kroppen också.
Det kan vara ett tecken på näringsbrist. Äter du ordentligt?
Jag har nämligen också samma problem vilket beror på att jag äter för dåligt. Jag har börjat ta multivitaminer och kalcium tabletter, samtidigt som jag också försöker se till att jag får i mig ordentligt med mat.
#8 Ja det gör jag, lagar min egna mat varje dag och tar dessutom vitamintabletter :)
Jag har fått knögliga tummnaglar och jag tror det beror på att jag omedvetet drar med andra fingrar över dessa och därmed nöter ner nageln på tummarna.
De där andra strecken har jag med på mina fingrar, ingen aning om varför.
Hej.
Har du provat MSM ?
Hjälper ju naglar hår o annat…läs här…
http://naturligt.immun.se/#post4
Kan nog hjälpa dig en del…tror jag…då… är ingen doktor iof…men dem har med fel…o det om du frågar mig….väääääldigt ofta *garvar*
#11 Tack, ska läsa om det :)