Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2444 ggr
mopsen12
0

förstoppning, hjälp?!

Nu har jag varit förstoppad i 11 dagar. Vid tre tillfällen har lite kommit ut men det har mest varit vätska. Jag tycker inte om katrinplommon så det är ingen idé.

Jag har prövat att:

-äta massor, bland annat frukt och nötblandning

-dricka massa vatten

-tugga massa tuggummin

-konsumerat 10 askar läkerol under perioden för att de ska vara laxerande - men icke…

-ätit linfrön 

-rört på mig

-druckit te

-duschat i varmt vatten

-masserat magen

Jag har helt enkelt slut på inspiration och vill bara att skit** ska komma ut så att jag slipper gå runt med en matbäbis i magen på nio månader… Hjälp?!

Ians
1

Probiotica ! Det är ett säkert tips!

Även "Frukt o Fibrer" finns på både apotek o hälsokosten. De är riktigt bra! Och innehåller även de probiotica.

Ibland kan ett högre fiberintag i strävan mot att få igång magen, ha precis motsatt effekt.

Tillskott av magnesium kan hjälpa också, 2-3 tabletter borde ge önskat resultat 😉

mopsen12
0

Jag sökte på probiotica men det verkar mer vara en kosthållning om jag förstått det rätt? Jag tror jag är mer ute efter en snabb lösning för stunden. 😮

Jag har för mig att vi har frukt och fibrer hemma, ska kolla efter det.

Ians
1

Om man tar stora mängder probiotica så har det den effekten att magen kommer igång, på de flesta. Även om det i första hand är till för att skapa bra magbakterier i tarmen.

Men å andra sidan så är det ju det som får magen att Hålla sig igång, att man har en bra tarmflora. Så det är inte helt fel att gödsla med dessa bakterier när magen inte vill komma igång.

Citronjuice i varmt vatten varje morgon på fastande mage är också bra, 0.5 citron pressas o så tillsätter man varmt vatten. Varmt vatten har en lösande effekt enl Ayurvedisk medicin, och kallt vatten har stoppande effekt.

Själv har jag en mage som bängar av o till, då jag numer dricker detta citronvatten varje morgon så funkar magen som en klocka. finns en artikel inne hos oss om just citronvattnet om du vill kolla den. Så slipper jag skriva en lång harang om det igen 😉

Ary
0

Kokosfett missade du. 😃

Hett kaffe + mixa in 20 g kokosfett med stavmixer. Tar inte det gör du en likadan, fortsätt tills det ger "utdelning". Somliga reagerar direkt och tål mycket kokosfett, somliga behöver mer. Se till att göra det hemma med toa nära.

Har du inget bra kokosfett funkar silverpaketet i mataffären också.

Nästa steg lactulos från apoteket, har ingenting hjälpt tycker jag du ska boka tid hos läkaren.

Ians
1

kokosfettet är super också bra Arvy! Jag tar faktiskt kokosfett varje dag i mitt kaffe på morgonen, dock tycker inte jag att man behöver mixa det, en kan ju skålla sig på kuppen 😉 mitt smälter snällt i 25 grader och uppåt alltså alldeles utmärkt i kaffet. Men jag kör med kallpressad inte silverpaket.

Ary
0

#5 Jag menade att TS missat det, för Mopsen12 verkar ha testat det mesta. 😮

Ja man måste inte det, beskrev bara hur jag gör som regel. Det blandar sig då och blir mjölkfärgat annars ligger det ovanpå om man bara rör i. Man får låta svalna liite och blåsa och dricka försiktigt om det är riktigt hett. Nu när du säger det så finns det de som har bränt sig.

Jo men silverpaketet är också laxerande och det finns inte alltid bra kokosfett där man bor och är det bråttom tager man vad man haver. 😉

Ians
0

Absolut #6 !

Maria
2

Är man akut förstoppad så kan man köpa mikrolax på apoteket vilket löser upp proppen så att säga.

Det finns även andra bra laxerande medel att köpa som hjälper mer akut.

Sedan är det givetvis bra att se om sin kosthållning så att man inte drabbas igen.

/Maria

mopsen12
0

#3 och #4 Ni hade jättebra tips! 😃 Tyvärr är jag inget fan av kaffe. Eller varmt vatten för den delen heller om det inte är te. Men om det funkat för er så kanske jag offrar mig för att bli av med matbäbisen… 😉

#8 jag har funderat på att köpa microlax. Det är sådan man sprutar in va?

Ians
1

#9 microlax är jättebra o ja det är det du sprutar in, men om du varit förstoppad i 11 dgr så kanske det inte hjälper fullt ut. då behöver man en kur uppifrån också.

Varmt vatten o varmt vatten det beror väll lite på hur man "kryddar det" Ta en halv citron och pressa lite ingefära mald eller färsk häll på varmt vatten och låt svalna till mer ljummet tillsätt en rejäl sked honung och kokosolja ev bara kokosolja om man är rädd för att få i sig kolhydrater o så dricker du detta, smakar ganska gott faktiskt o rensar i kanalen.

Maria
1

#9 Japp. Det är en liten pip på som man för in i ändtarmen. Ämnet fungerar bara lokalt så det är ingen risk för att man blir "beroende"😉

/Maria

Tant Grön
0

Du kan prova att äta minst 6-7 pepparkakor per dag. Undvik bananer, ris, blåbär.

Ladydragon
0

mitt tips är Movicol ett pulver man blandar ut i vatten det är snällt mot magen och funkar helt oki finns att köpa på Apoteket 
men det är en god idé att även prova mikrolax för att mjuka upp 

fortsätter besvären så är det alltid en god idé att söka läkare så man får utrett det hela 

och slutligen Xyloproct salva är oxå ett mycket bra tips den lindrar smärtan och obehaget som förstoppning brukar orsaka…hemorrojder sprickor m.m

mopsen12
0

#13 Ok! Det ska jag kolla upp!

Idag ska jag till apoteket för microlax och så gör jag ett inlägg om hur det gått senare! Tack för all hjälp 🙂

mopsen12
0

Hej igen! Efter att ha sprutat in 3 tuber microlax knappt utan något resultat låter jag dulcolaxen sköta jobbet i natt. Får uppdatera i morgon om hur det gått. Dulcon är verkligen en sista utväg känner jag, innan jag eventuellt kontaktar sjukvård. Hade dessutom massa hudkrämer på min gravida-förstoppnings-jättemage idag med men utan verkan.

Är verkligen inte kul att vara så stor, dessutom känner jag mig svullen i resten av kroppen också… 😕

Vi hörs i morgon!

Maria
0

Lycka till😉

/Maria

mopsen12
0

#16 haha, tack! Välbehövligt 😃

mopsen12
1

Nu är barnet fött! Reaktionen på dulcon var väldigt långsam och jag fick förlösa det på en kafétoalett och på en allmän toalett på en skolutflykt. Inte så kul men skönt att 12 dagars mat är UTE ur systemet! Nu ska jag fira och göra min läxa i att lista ut hur detta inte ska ske igen med god kost! Tack för hjälpen hörni!

Maria
1

Skönt att det "löste sig"😉

/Maria