Teater i göteborgsområdet
Hej alla!
Jag är en tjej som hållit på med teater i nästan hela sitt liv, man får en unik sammanhållning i en teaterförening, och nu tänkte jag att jag skulle starta en egen och letar efter folk. Anledningen till att jag la detta under hälsa är ju att man må bra av att umgås med andra människor.
Men i vilket fall, jag tänkte starta upp föreningen nu till sommaren, och då ha ett första årsmöte där föreningen formellt bildas. Min plan är att spela commedia. Commedia är en speciell form av teater, det är en del improvisation och kontakt med publiken. Ni som har sett 123 Schtunk någon gång vet lite vad det handlar om, för er som inte gjort det bifogar jag en länk:
http://www.youtube.com/watch?v=xgkdRdf0-UE
Självklart går vi inte ut så hårt som de gör, vi är ju bara amatörer och ska lära oss och ha kul. Tänkte att man kan börja med kortare pjäser, så vi kommer in i det. Hur vi lägger upp arbetet, om vi vill göra masker, eller bara smink är ju sådant som kommer efterhand :)
Så om det finns några sugna i göteborg med omnejd så är det bara att fråga på, alla får vara med, vare sig man har spelat teater eller inte. Politiska åsikter, sexualitet, etnicitet osv, inget sådant spelar någon roll då vi ska ha kul tillsammans 🙂
Det blir inte lättare, men DU blir bättre.
Jag blev mest nyfiken var ni har tänkt att hålla till?
/Maria
Den biten är lite svår att lösa, men det finns några andra teaterföreningar i kommunen, man kan ju låna deras scener. De spelar inte commedia och det är därför jag planerar att starta en egen förening.
Även prata med kommunen om de kan hjälpa oss. De är väldigt mycket för kultur och skulle säkert hjälpa oss att hitta något.
Men i början kan man som sagt låna andra föreningars scener :)
OK, låter spännande.
/Maria
får hoppas att det finns folk som nappar ^^