Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 7311 ggr
Wanzel
0

Kliande "utslag"?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag gått och dragit på mig något väldigt irriterande.
Jag misstänker att det det bara är något slags eksem, men tänkte att någon kanske känner igen det.

Det började som så att det kliade i ljumsken (tror jag det är? Mellan benen, och det syns om jag har shorts). Det syntes ingenting förens 2-3 dagar efter kliandet började. Då såg det ut som två röda ringar, med en ljusrosa/ljusröd färg i mitten.
Det första jag kom att tänka på var ringorm, då jag har marsvin. Men det syntes inget på grisarna, så jag släppte den tanken. Nu har det gått kanske 3 veckor, och ringarna har blivit till fläckar med en jämn färg. Ibland är det något brun/blåaktigt, som om det skulle vara ett blåmärke.

Jag har prövat att smörja in med en fet nattcreme, bodybutter och kortisonsalva. Det är bara kortisonsalvan som får bort kliandet, men har inte märkt att det blir bättre.

Någon som känner igen det här? Ska man vänta ut, och fortsätta smörja in, eller ska man gå till vårdcentralen och kolla?

Slänger med två bilder på "fläckarna".
Bild 1: Smörjde in precis innan bilden togs. Här ser man också att det ser ut lite som ett blåmärke.

Wanzel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild 2: Inte insmörjd, något jämnare i färgen (ej samma sida som första bilden)

Maria
0

Svamp?

Man kan få svamp där det är varmt och fuktigt emellanåt som ljumskar, under brösten och andra hudveck.

Är det svamp så är det bästa att lufta och ha bomullskläder närmast kroppen.

/Maria

Wanzel
0

Svamp har jag inte alls tänkt på!

Känns bara lite konstigt. Har ju samma byxor och underkläder som för ett år sedan, och har aldrig haft problemet innan!
Men men, det kan väl bli så ändå.

Har tyvärr bara vanliga jeans, och jeansshorts. Tror dock att de paret shorts jag har på mig nu är bomull, men kan ju inte bara gå runt i ett par shorts 😕
Men shorts/klänning kanske ändå luftar tillräckligt? Då shortsen inte täcker fläckarna?

Maria
0

Är det svamp så finns det salvor på Apoteket som du kan behandla med.

/Maria

Wanzel
0

Åh okej!
Är det dumt att behandla med sådana salvor, ifall det inte skulle vara svamp, eller är det bara att pröva?

mongu
0

Testa med medel mot svamp och om det inte ger med sig så tycker jag att du ska kolla med Vc.

Det ser ut som svamp tycker jag. Har sett en hel del exempel på det när jag jobbat. 

Som Bumbleboo skrev så är det bästa att lufta, se till att det inte ligger hud mot hud för det är då svampen trivs. Man kan lägga kompresser, torra kompresser så det blir hud mot hud.

Tänk på att alltid använda bomull i underkläder. 

Du får ha tålamod för det kan va envist att få bort när man väl fått det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Karmatarerskanise
1

Jag tycker inte man ska behandla något innan man fått en diagnos. Så jag hade gått till läkare och sedan fått recept utskrivet om det gäller svamp.

Wanzel
0

Okej, men nu har hag lite koll iallafall! Tackar :)