Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthuskurer-egenvård
Läst 5406 ggr
Mantissa
2013-05-15 15:15
0

Trötthet..

Jag har länge dragit med ständig trötthet. Fick diagnosen hypothyros för ca 1,5 år sedan och har ätit levaxin sedan dess. Fick hyfsad ordning på hälsan, men aldrig riktigt bra trots höjningar av dosen. I vår har jag varit RIKTIGT trött. Sådär som man är när man varit vaken i ett eller två dygn i sträck. Sömnig hela tiden trots 8-9 timmar ostörd sömn. Tog nya prover då jag trodde det var sköldkörteln som blivit sämre. Visade sig att t3 och t4 låg bra, men tsh var förhöjt. Jag hade dessutom riktigt låg halt av vitamin D i blodet så läkaren rådde mig att börja ta regelbundna tillskott.

Hur lång tid tar det innan man märker effekt av vitaminpreparaten?
Hur mycket borde jag äta?

Jag äter redan vitamin D sedan tidigare några gånger i veckan, och är ute mycket på eftermiddagar och kvällar, så jag trodde inte jag hörde till riskgruppen.

Nu vill jag bara må bra…

Maria
2013-05-15 15:30
0

Fick du ingen rekommendation av läkaren hur mycket D-vitamin du skulle äta?

Svårt att svara på varför du är trött. Många är ju väldigt vårtrötta utan egentlig orsak men det är ju bra att du håller koll på dina värden.

D-vitamin är ju en av de vitaminer som lagras av kroppen så du borde ju ha OK värde om du ätit tillskott. Sa du till läkaren att du redan åt D-vitamin?

/Maria

Mantissa
2013-05-15 21:49
0

#1 Nej jag fick veta det via ett brev. Och jag har inga kontaktuppgifter till den läkaren (och fick noll förtroende för honom heller). Han skrev bara att värdet i blodet var "väldigt lågt" och rekommenderade att jag började med tillskott. Jag skulle bli skickad till en endikronolog (med anledning av att TSH var högt)så jag hoppas att denna är vettig och att jag får ha samma läkare för detta för hittills har jag haft olika varje gång och det blir inte bra.

Men om man har konstaterat lågt d vitamin värde och börjar öka intaget, hur fort ungefär bör man märka resultat? veckor? månader? (år? hoppas inte denna)

[SporeDiatrymisss]
2013-05-15 21:56
0

Här smyger jag in en fråga… e det ok att jag gör det? :3

Äter du tillräckligt med järn? Kan också vara orsak…

Namiko
2013-05-16 05:49
0

#2 När jag började med D-vitamintillskott så blev jag märkbart piggare på bara några dagar. Vet dock inte hur låga värden jag hade när jag började.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Mooniq
2013-05-16 06:38
0

Jag äter D-vitamin varje vinterhalvår. Börjar 1 sept och slutar i mitten av april. Äter 2000 IE / dag. Tidigare i mitt liv har jag haft vidriga vinterdepressioner - men efter 1 säsong så mildrades det och efter säsong 2 så var depressionen ett minne blott. 

Om du har brist på D-vitamin så kan du äta en stor dos under en period och sen ligga på 2-3000 IE/ dag. Jag äter Holistic's D-vitamin 2000 IE men det finns även med 5000 IE.

Jag läser lite om vitaminer och mineraler och hur de samarbetar. Tex så samarbetar Magnesium, Calsium och D-vitamin så har du brist på den ena så har du antagligen brist på det andra.. Finns bra Cal-Mag att köpa i rätt doser. Jag äter great earth super cal-mag som även innehåller gurkmeja. (www.bodystore.se)

bra sida att läsa www.vitaminsidan.se

annan bra artikel är: www.bravara.se angående MSM - organiskt svavel

Jag äter mycket kött/fisk/fågel men har ändå valt att äta tillskott på b-complex (alla b-vitaminer) nu under en period då jag har fått känningar av min Candidasvamp. Har fått svampinfektion på tungan och det tyder på för mycket candida i tarmen. Om man har för mycket candida så har kroppen svårt att ta till sig vitaminer och mineraler för candidan ligger som ett täcke ovanpå luddet. Jag har blivit mycket piggare.

Har även inlett ett mindre krig mot candidan så jag ska nog få schack på den oxå..

Hoppas du slipper din trötthet och att du snart känner dig pigg och alert igen ☀️🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mantissa
2013-05-16 06:46
0

#3 Jag vet inte. Jag är allätare så jag borde ju få i mig med kosten. Vågar till och med prova lite spenat ibland 😛

#4 Det var snabbt! Hoppas det går lika fort för mig så jag slipper vara en trafikfara

Jag har börjat med tillskottet "Tillval vitamin D" som jag äter två tabletter av. Läste på någon hemsida (http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=4004)%20)

att personer med lättare brist skulle äta 800-1000IE per dag. 2 tabletter ger åttahundra, så jag kanske ska ta någon på kvällen också i alla fall nu i början. Till dem med större brist rekommenderade de några droppar, men det har jag inte sett någon gång. Kan de vara på recept?
Måste be att få resultaten utskrivna så jag kan se exakt vart på skalan jag låg "mycket" kan ju betyda så olika.

mongu
2013-05-16 15:49
3

# 2 Kontaktuppgifter till läkaren? Du vet väl vart du varit så det är ju bara att ringa dit och be att läkaren ringer upp dig. Då kan du får svar på dina frågor och samtidigt få veta hur mycket du ska ta osv.

Sen har väl ändå läkaren agerat då det skickats remiss till en endokrinolog. Då blir det ju en utredning där.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mantissa
2013-05-16 19:05
0

#5 bra svar!

#7 Som jag skrev så fick jag inget förtroende för denna läkare så jag har inte intresse att lägga den lilla energi jag har på att söka kontakt med denne. Jag hoppas mycket på endokrinologen och på att det inte dröjer allt för länge innan jag får komma dit.

Halvdansken
2013-05-19 13:02
1

Jag tar ca 4000 IE om dagen på vintern, så ca 1000 är allt för lite om du har konstaterat brist. Öka på ordentligt, och glöm inte magnesiumet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mantissa
2013-05-19 15:46
2

Jag har ökat dosen och märker redan skillnad! Tack för alla svar!