Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 6763 ggr
gerbil99
2013-05-17 12:45
0

Brännskada!!

Aj, Jag brände mig precis på en kokhet skruv och har nu fått två små brännblåsor på fingrarna. Vad kan man göra för att det inte ska göra så ont? Det här är ju en väldigt liten skada men den gör fortfarande ont… Jag sköljde med ljummet vatten precis efteråt men kan man göra något mer?? :/

// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus

Zureel
2013-05-17 12:48
1

Jag brukar smörja in ofta med aloevera gel när jag bränner mig det brukar lindra en del samt att det påskyndar läkningen.

gerbil99
2013-05-17 13:00
0

#1 Okej, ska kolla om vi har något sånt… Tack för snabbt svar :)

Maria
2013-05-17 14:37
0

Vis brännskador är det bra att skölja med kallt vatten och man ska skölja länge.

/Maria

Karmatarerskanise
2013-05-17 15:48
0

Ja inte ska man kölja med ljummet vatten. Kallt ska det vara precis som bumbleboo skriver.

gerbil99
2013-05-17 17:17
0

#3 #4 Jaha, så kanske det var… O.o Jag hittade en salva som var mot insektsbett och sår som skulle vara bedövande, så jag testade att sätta på sånt för att kolla om det funkade. Och det gjorde det… Den bedövade nästan allt som gjorde ont så den ska jag använda fler gånger ;)

Ladydragon
2013-05-17 18:07
1

#5 Xylocain kanske den går utmärkt att använda 

första steget vid brännskada är att alltid kyla med vatten som du fått råd om 

sen efter det så finns det en lite knasig huskur som hjälper riktigt bra saltomslag….
häll lite salt i en liten kopp häll på några droppar vatten så det blir som en gröt kleta på fingret och sen plåster och eller lite tejp för att hålla det på plats och låt det sitta på några timmar…
det lindrar oxå smärtan effektivt 

saltomslaget är extra effektivt vid brännblåsor då det drar utvätska från blåsorna

gerbil99
2013-05-17 20:20
0

#6 Okej, tack för tipset, ska testa! :D

Intehärutandär
2013-05-18 11:58
3

Kallt vatten ska man inte skölja med. Utan mer ljummet (inte varmt). Och så har man på aloe vera eller tea tree - gärna båda. Och så ett lager skyddande vaselin på - och plåster eller bandage på det. Låt blåsorna sitta så länge som möjligt och vätskan med. De skyddar den nya tunna huden. 

Brännskadade själv båda benen svårt för några år sedan - och fick åka ambulansen in, och var bandagerad på båda benen. Idag har jag bara värk och små ärr - just för jag var så rådig i situationen trots allt.

Maria
2013-05-18 12:41
0

Det här med kallt vatten är omdiskuterad och har varit en sanning ganska länge men man ska aldrig säga aldrig.

Minns när jag praktiserade på akuten på Sahlgrenska för 100 år sedan😉 och en av mina första patienter kom in brännskadad över ryggen och bakbenen. Han hade bränt sig på het ånga.

Min uppgift var att spola honom med kallt vatten i nästan en timma. Han låg på en duschbänk.

Stackarn,  han var alldeles blåfrusen innan han fick träffa läkaren.

/Maria

Mitralis
2013-05-19 00:10
1

"Egenvård vid brännskada

Lindriga brännskador, där bara det yttersta hudlagret har skadats på ett relativt litet område, kan man ta hand om själv. Kyl det skadade området genom att hålla det under svalt vatten under tio minuter eller längre, inte iskallt vatten som man trodde tidigare. Det svala vattnet lindrar smärtan och gör att svullnaden blir mindre."
Källa:http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Brannskada/

[Thiah]
2013-05-19 14:49
2

Svalt vatten men inte kallt. Mera åt det ljumma hållet har jag fått lära mig i skolan. 

Kallt vatten kan chocka vävnaden ännu mera.

gerbil99
2013-05-19 15:17
1

Tack för alla tips! Brännblåsan har nu nästan läkt bort och det är nog mycket tack vare aloe veran som jag satte på… :) Nu vet jag också hur man ska göra när jag bränner mig nästa gång. :D