Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 40896 ggr
baraengang
67

Jag har ont innanför revbenen

Hej! Jag har i snart över ett år haft ont under revbenen. Det går inte att beskriva smärtan men det värker liksom. Det är alltid på vänster sida och det kan börja göra ont bara plötsligt. Ibland varar det i flera timmar och ibland i några minuter. Det gör inte ont när man tar på det, det bara värker innanför revbenen liksom. Jättemånga säger till mig att det är för att jag har dålig hållning men det är så även när jag står upp med bra hållning eller när jag ligger ner. Kanske är något med lungan eller något. Jag vet inte riktigt om jag ska söka upp läkare eller inte. Vad tror ni att det kan vara? Tacksam för svar!

mongu
3

Har du dålig hållning? Även om det kan komma när du har en bra kroppshållning eller ligger ner så kan det ju triggas av en dålig hållning vid andra tillfällen.

Tror knappast det är nåt med lungan då det borde visa sig annorlunda. För du har inte beskrivit som att du är tungandad, hostar eller rosslig. Men är du orolig så beställ en tid på din Vc och kolla upp det.

Inget du behöver söka akut för då du haft det så länge.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

baraengang
4

Nej ingenting av det. Smärtan känns som att någon trycker på revbenen inifrån och det ilar lite. :/ Ska boka en tid, är inte orolig. Det är bara lite jobbigt med smärtan!

Maria
0

Jag tänker på magen. Att man ibland kan bli upplåst så det nästan blir kolik och att du får luft som sitter liksom högre upp.

Brukar du ha tajta byxor?

/Maria

[SporeDiatrymisss]
0

Kan vara en somatik eller en smärta som inte har någon orsak, vill säga.

Maria
0

#4 Vad menar du med en somatik?

/Maria

baraengang
0

#3 Ja, jag har alltid tajta byxor. Kan det vara på grund av det tror du?

Maria
0

#6 Jag tänker mest på att det klämmer över magen och innandömet rör sig alltid en aning. Mat som paserar genom tarmarna, luft och att du på så sätt klämmer åt alltihopa.

Detta är bara en ren gissningFlört

/Maria

baraengang
0

#7 Det är så även när jag har byxor som inte är tajta. Men tack för svaret! Skrattande

Mitralis
3

Min gissning är 

"- Kostokondrit eller Tietzes syndrom, kallar man den typen av smärta känner man igen genom att det gör ont på framsidan av bröstkorgen. Kostkondrit beror på inflammation i brosket mellan bröstbenet och revbenet. Du märker det genom att du är öm över brosket (oroa dig inte för att det är ojämt där det ömmar för det är det alltid lite)."
källa: http://vard.se/sjukdom/sjukdom/muskler-skelett-senor-bindvav/brosksjukdomar/kostokondrit-eller-tietzes-syndrom

Jag har haft det i flera år. Ibland så hittar jag en öm liten punkt när jag trycker, men ibland så hittar jag ingen punkt, men det gör ont ändå.

Om du smörjer med antiinflamatiorisk salva, eller äter en antiinflamatorisk tablett, typ ipren, så ska smärtan försvinna. 

Inget farligt, men jobbigt ändå. 
Jag har det förmdligen på grund av stress och dålig kroppshållning.

[SporeDiatrymisss]
0

#5 En somatik är en obehaglig känsla från en persons tidslinje (vi lever flera liv) som uppstår om förhållandena är lika de som de obehagliga känslorna uppstod vid, t.ex. en operation. Man får en operation, och då upplever man ju stark smärta och är medvetslös. När man är det, så "spelas det in" en bit av miljön där. Om en av kirurgerna hostar till och samtidigt så lägger en sin sax på bordet med ett kling, då kommer den personen att spela in det under den starka smärtan. När hen senare i livet får höra en person hosta till, samtidigt som han hör ett metalliskt kling gör det ont i sidan. Fast, det kan ju också vara omgivningen och somatiker kan vara livslånga.

Eller beror det helt enkelt på bara ett kroppsligt fel. :-)

[SporeDiatrymisss]
0

#10 Ursäkta för långt och krångligt svar… Skäms

Maria
6

#11 Kan tillägga att detta är enbart något som scientologer tror.

Jag var helt inne på somatiska respektive psykiska sjukdomar därav frågan.

/Maria

[SporeDiatrymisss]
0

#12 Ok behöver som sagt inte vara orsaken…

Saken12
0

#9 Måste bara säga att NSAID-preparat på långsiktigt perspektiv inte är hälsosamt. Det finns fall då man dött på grund av NSAID. Många viktiga ämnen eller enzymer hämmas av NSAID-preparat. Intag endast om du verkligen känner att du är i behov av smärt- och inflammationsdämpande.

Jag upplever i stunden jag skriver detta inlägg liknande symptom som trådskaparen. Åkte in på akuten på grund av misstanke för hjärtproblem. Efter två dagar på sjukhuset fick jag det klargjort att det inte var hjärt- eller kärlrelaterat. Fick göra lite tester (blodprov, arbetsprov och EKG). Fick dock aldrig riktigt någon diagnos utan läkaren sade att det kunde vara Tietzes syndrom, han ville hellre kalla det för bröstsmärtor.

Symptomen jag upplever beskrivs väldigt bra i inlägg #9

Om någon där ute upplever liknande symptom och läser detta inlägg, uppsök vård så fort som möjligt! Det kan vara allvarligt och det är viktigt att du får det undersökt så fort som möjligt. 

Om du har några frågor så är det bara att kontakta mig på hemsidan eller skicka ett mail.

Hälsningar
Saken