Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: kost-och-recept
Läst 4519 ggr
E-l-vira
1

"Ät högst 300 gram rött kött i veckan"

Här får ni ett stycke ur en väldigt intressant artikel som jag tycker förklarar hälsoriskerna med kött på ett bra sätt 🙂

"Varför är rött kött så farligt?

– Det finns något i det röda köttet som vår kropp inte kan hantera. Det leder till att det bildas kvävehaltiga ämnen som kroppen uppfattar som främmande. Det startar en massa reaktioner som kan leda till inflammationer och i slutändan till cancer."

Läs mer: http://www.svt.se/agenda/forskare-at-max-300-gram-kott

Medarbetare på klickerträning.ifokus

medde
10

För mig trams och nonsens med artiklar som detta.  Förr i tiden åt man ännu mera kött än vad som görs i dagens tid, och folket var friskare förr.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

E-l-vira
0

#1 Det framgår av artikeln att så inte är fallet, varken på stenåldern eller tidigare i vår tid

medde
7

#2 Var kan du se dessa studier i artikeln?  Finns inget om  bevisat eller studie om  det i artikeln.  Klart som attan ett dom som inte äter kött spinner loss på en artikel som detta, men dom som  äter kött börjar nog känna sig vana med det här. Det blir ofta "krockar" då en köttätare säger sina tankar och en vegan tycker sitt.  Vad som än är så har vi var sin sak som vi bägge förespråkar och är nöjda med. Jag har många vänner som är veganer. Dom har sina åsikter vilket jag ju ger respekt för, och dom ger mig sin respekt att jag står för min sak.

Det är ju bevisat tusen ggr att det var ett friskare folk förr. Nåja vi ska ju inte räkna i pest och kolera utan just cancer osv..

Jag har bott utomlands under flera år.  I ett  Medelhavsland. Där anses invånarna som väldigt friska. Men dom är stora köttätare, men däremot en stor blandning av kosten som innehåller både mycket grönsaker, olivolja och kött. Jag tror helt och fullt på  det, och inte utesluta allt inom en del

[Mustangcab]
1

# 1 Hurvida vi var "friskare"  tidigare vet jag inte men vi lever då längre i alla fall i Sverige än vad vi gjort innan. Och detta utan att större delen av befolkningen avstår från kött, fast det står det inget om i länken.

http://www.scb.se/Pages/Article____340871.aspx

tlover
3

#3 dom skriver ju inte alls att man ska utesluta utan att man helst inte ska äta över 300g rött kött, är man en riktig köttätare kan man väl äta vitt kött och fisk  annars. Men jag tycker ju själv att man ska bli blandkostare och äta vegetariskt och veganskt också om så bara för att det är gott men också för variationen.

Om man säger så jag hör till dom som anser att det inte är farligt att äta bönor då och då 🙂

l'm back

medde
5

#1 Friskare då menar jag just sjukdomar som cancer osv, livslängden var kortare av helt andra orsaker och inte av sjukdomar som är vanligare i dagens samhälle.  Vilket jag även antydde då jag skrev, medellivslängden ökar ja visst naturligtvis vi har helt andra metoder att ta till.

[Mustangcab]
1

# 6 För de första så åt vi inte mera kött tidigare. Köttkonsumtionen har ökat vilket i och för sig inte oroa mig på något sätt. För det andra så var vi inte friskare men de upptäckte inte sjukdomarna så tidigt så vi dog av dem. Och om de upptäckte dem så fanns det ingen bot.

Har du inte hört det senaste om pensionen, att vi ska arbeta längre då vi lever och har hälsan betydligt längre även om det tillkommit en del sjukdomar så har vi funnit vaccin och bot för ännu flera.

# 5 Finns det folk som livnär sig på enbart animalier nu för tiden. Att inuiterna var tvungna att göra det är förklarligt. Visst äter jag kött men en måltid består av en bit kött, potatis och grönsaker här.

medde
3

#7 Ö jo jag vet om pensionen, men det kände jag inte behövdes in i  mitt svar.

[Mustangcab]
0

# 8 Det var bara för att vi lever längre numera som jag skrev det.

[SporeDiatrymisss]
0

#8 Medde? Första gången jag ser dig här! xD Hah!

medde
0

#10 Hej *Vinkar glatt* Nej då, Jag har sett dig många gånger härinne, Jag är Medarbetare har hos Bumbleboo sedan en lång tid tillbaka.

[SporeDiatrymisss]
0

#11 :-D *vinkar glatt tillbaka*

På tal om tråden, jag är nu officiellt Vegan! ^^

medde
0

#12 Vegan! Hela vägen då det även gäller vad du använder i material också?  Jag äter kött och kan inte vara utan det.

[SporeDiatrymisss]
0

#13 Sk*tlätt! Dricker jättegod rismjölk och äter sojakorv! mmmm jättegott! :-D Är nog blodgrupp 1, jag… nummer 4 vill ha mycket kött och grupp 1 är växtätare har jag läst. Stämmer nog med mig, har aldrig gillat kött särskilt mycket… xD Äter inga ägg (blää) och ingen ost, dricker ej komjölk och ingen kaviar eller majonnäs! (Snyft) Och mår som en drottning! ^^

medde
0

#14 Nummer 4? Någon som kan berätta vad det är?

E-l-vira
0

#12 Hurra! 😉

Vad jag tror medde syftade på med material är att de trycker ner animalier i allt från schampo och smink till tandkräm, godis, färgämnen mm. Som vegan brukar man även undvika t.ex. skinn och typ sminkborstar med djurhår. Om man är vegan av hälsoskäl behöver man ju inte bry sig om den biten ;) men jag som till största del är det av djuretiska själ undviker det så gott jag kan. Har t.ex. fortfarande kläder med skinndetaljer men köper inte nya. Läser på t.ex. tvålar och andra produkter men om jag får något av någon annan använder jag det utan att läsa på.

Det finns vegansk majonäs och det går att göra själv också :) i min butik finns den på hyllan för allergiska, alltså bland det gluten- ägg och mjölkfria som inte är kylvaror. Den jag brukar köpa är tyvärr lite syrligare än den jag åt innan, men det ska finnas fler märken.

Här är några recept: http://www.veganrecept.se/aggfri-majonas

http://veganen.blogspot.se/2012/01/aggfri-majonnas.html

Väldigt OT-inlägg från TS sida… men så hade ju tråden redan spårat ur😛

[Mustangcab]
0

# 15 Tror att det är blodgrupp AB.

http://6kilo6veckor.se/cassandra-och-lina

medde
3

#17 Aha. Tack då vet jag, För mig är även detta lite Hm,, Inte kan någon få mig att tro min blodgrupp skulle få mig att vilja äta den saken eller inte. Så har ju ju inte heller AB. Så  inne på länken om de olika grupperna. Men inget för mig.

[SporeDiatrymisss]
0

#18 som sagt var, bara nåt jag läste. ;-)

medde
0

#19 Ingen fara alls, Jag fick svar på min nyfikna fråga och en bra länk att läsa på..Så jag är nöjd med det jag frågade efter. Fått mina svar=)