Domningskänslor
Jag har undrat länge över detta och försökt förstå vad det kan vara och vad det beror på.
Det är så att jag för 1,5 år snart 2, har haft som domningar i armarna. De domnar aldrig men de känns som att de är på väg att göra det. Det har varit mer och ibland mindre i vissa perioder. Men nu har jag börjat få det väldigt mycket. Det sprider sig till händerna, och nu börjar mina händer/fingrar kännas svullna. (Inte synligt svullna)
I början när jag fick detta, ca 2 år sen. Så Domnade alltid mina armar på nätterna. Vaknade flera gånger per natt av att jag inte kunde röra dem. Det pågick några månader/halvår. Sedan dess har de inte domnat.
Jag har upptäckt att det alltid kommer fram mot kvällen när jag börjar bli trött. Men jag känner av det lite redan nu, och det är förmiddag.
Jag har ätit p-piller i ca 2,5 år. Jag har funderat på om det berodde på dem, jag har bytt p-piller sort några gånger. Även slutat ta dem, men det är fortfarande kvar.
Tillägger att jag är snart 20 år gammal, om det kan ha någon betydelse.
Är det någon som vet vad det är som är fel? Jag är väldigt rädd för att gå till läkaren med det här, för jag tror de kommer ta blodprov. Och det vägrar jag göra oavsett vad!
Du behöver ändå gå till läkaren. Bättre att få reda på varför och slippa oroa sig.
Varför vill du inte ta blodprov? Ibland är det ju nödvändigt. Kan du ta med dig en kompis som stöd? Jag brukade följa med min nålrädde kompis och dra skämt så hon nästan glömde var hon var. 😉
T.S vägrar du ta blodprov även om du har en svår sjukdom som kan diagnostiseras och behandlas om den upptäcks i tid? Exmepelvis M.S?
#1 Anledningen till att jag inte vill ta blodprov är för att jag är livrädd. Jag klarar inte ens av att titta på mina egna blodådror utan att bli illamående, och att en läkare ska köra in en nål för att ta blod ur en… Det skulle bara inte gå!
#2 Skulle det kunna vara M.S?
Jag vet inte om jag skulle klara av det! Om de kunde gå med på att söva mig, men det tror jag ju inte att de gör.
Jag läser nu lite om MS. Och min fråga är om man kan ha det enda från att man föds? Inte att det bara kommer en dag?
Viktigt här för dig att ta blodprov. det kan handla om så mkt varför du domnar. jag har så att jag domnar. å jag var livrädd att det var ms. så jag fick göra mr röntken på hjärna halsrygg och bröstrygg. men det var inte ms. skönt! har även haft migrän sen jag var 11 (28 år idag) och det började med domningar och kunde inte se vissa föremål samt att jag inte kom ihåg mitt eget hemnummer. sen kom huvudvärken. men efter ett tag fick jag migrän utan huvudvärk. fick domningar tappa känseln på vissa ställen speciellt tandköttet så trodde tänderna var lösa. jag var inte gammal då kanske 15år och det är klar man får panik. men tydligen hade jag migrän med(aura). men idag har det nästan försvunnit. sist jag fick migrän med aura var för snart 2 år sen och låg på bb och hade värkar i 48 timmar tills d blev akutsnitt. men som sagt dombingar kan bero på mkt. du kan ha druckit förlite vatten. brist på folsyra. du kan vara stressad. men nu vet jag inte vad mer för symtom du har. men ms det låter långsökt. fibromyalgi e vanligt. men som sagt gå till läkare och berätta och ta prover. det kan ju faktiskt bara handla om att du kanske har förlite av nått som går att fixa med vitaminer:-) all lycka till dig och hoppas det löser sig och försök inte oroa eller tänka för mycket på det. det kan göra att du blir mer stressad och knner efter förmycket. det e svårt tro mig. men försök att tänka på annat med :-)
Dina symtom kan bero på en massa saker så det är svårt att svara på vad det kan vara.
Däremot bör du ta tag i din rädsla för blodprover för du kommer med all säkerhet att behöva ta prover flera gånger under livets gång.
Tala bara om att du är riktigt rädd innan så brukar det gå väldigt bra. Det är också bra om du kan få ligga ner när proverna tas så att du kan ligga kvar en liten stund efteråt.
/Maria
#5 Tack för ditt svar. Jag hade innan aldrig tänkt tanken om MS, och det kom väl lite som en chock när jag fick höra att det kunde vara något sånt.
Men jag har också som du, jag har under hela min uppväxt haft huvudvärk och migrän. Men har faktiskt blivit av med den, det var nu flera år sedan jag hade migrän och huvudvärk varje dag.
Det kan ju nästan vara vad som helst det här. Och nu när du säger det så kan det till viss del bero på att jag har vitaminbrist, jag har aldrig heller varit duktig på att dricka ordentligt med vatten.
#6 Du har rätt, jag är väl tvungen att göra blodprov om de vill ta ett på mig.
#5 Jag känner igen många sympton på "fibromyalgi".
det är jättemånga som har fibromyalgi. därför lär du gå till läkaren och kolla dig. fibromyalgi har även många lika symtom som stress. det värsta med fibro är att man varken är sjuk eller frisk. det tycker jag är konstigt. min svägerska hade symtom och hon är 24. jag sa till henne att gå till läkaren och kolla. läkaren konstaterade att hon har det. ibland får hon så ont i handlederna så hon får sprutor för det ska lindra. och det blir värre när hon är stressig. hoppas allt löser sig för dig:-) kram
#9 Tack, ska läsa på om de saker du nämnt. Så får vi se vad jag gör utifrån det! :)