Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 10663 ggr
KitoBonito
0

Varför har jag börjat drömma?

Hej! 

Jag skrev samma inlägg i forumet "Drömmar" och kom just på att jag kanske kan rådfråga här med. 

Mitt problem är att jag har börjat drömma något så oerhört mycket. Det känns inte som att jag får någon riktig sömn alls på hela natten. Det är inga speciella drömmar direkt, utan det är bara random drömmar, vad som känns som hela natten lång. Jag som tränar mycket och vissa dagar har begränsat med timmar att sova är i så stort behov av ordentlig sömn, så jag känner verkligen att detta är ett problem. 

Jag har funderat över om jag oroar mig över något speciellt eller vad tusan det kan handla om, men jag kan inte komma på någonting. Jag kan ändå säga att jag har ett relativt problemfritt liv just nu (om man bortser från vanliga små vardagsfunderingar liksom) och att dessa drömmar bara är rent ut sagt onödiga. :P Det började väl efter att jag hade flyttat, och även bytt säng, för några månader sedan, men lägenheten stormtrivs jag och sängen är lika bekväm som min förra. 

Vad kan vara felet? Otroligt tacksam för hjälp! Kan det vara lönt att ta kontakt med en läkare?

Maria
0

Känns det som om att du inte är utsövd?

Numera så har man kommit fram till att man drömmer förmodligen både i djupsömn och i REM-sömn. Så drömmer du så sover du😉

Känner du att problemen är så stora att det påverkar ditt dagliga liv så ska du givetvis söka hjälp.

Själv har jag alltid drömt rikligt och mycket så jag har svårt att se det som ett problem.

/Maria

KitoBonito
0

Nja, från och till. Många morgnar kan jag vakna på natten någon timme innan jag ska stiga upp inför arbetet, och då drömmer jag ända fram tills klockan ringer, vilket säkert beror på att jag har vaknat tidigare och vet om att jag snart måste gå upp. Och då känner man inte sig så himla utvilad.. Och mina muskler känns ofta trötta, trots att jag har träningspauser. Visst kan det bero på andra saker, men det är så oerhört "obekvämt" att drömma så mycket varje natt. 

Egentligen, ju mindre jag tänker på att jag drömmer om nätterna, ju bättre känns det som att jag sover, trots att jag drömmer, men helst skulle jag inte vilja drömma alls. Jag tycker bara mina drömmar tillför mig obehag även om jag inte drömmer om något vidare speciellt. Drömmarna känns som sagt bara onödiga. 

Är det meningen att man ska kunna minnas drömmarna under djupsömnen också?

Tack så mycket för svar :)

Eldlilja
0

Drömmar är vad jag har hört viktiga för hjärnan, bland annat för att rensa upp bland alla tankar och intryck som hänt under dagen. Så onödiga är de inte, det finns en mening med att drömma🙂.

Vissa minns sina drömmar, vissa gör det inte. Man kan även träna på att minnas drömmarna, genom att till exempel skriva upp dem just när man vaknat för att hjärnan ska vänja sig vid att komma ihåg.

Jag har inte något egentligt tips eller så, ville bara flika in med att drömmar har en viktig funktion🙂

KitoBonito
0

Jo, så kan det vara, men det känns verkligen inte så med tanke på vad det är jag drömmer. Det är liksom saker som inte har med någonting att göra egentligen. Riktigt skumt! Jaja, jag får forska vidare. :P Tackar för svar!

Maria
0

#4 Men så är drömmar. Helt knasiga och ibland utan sammanhang.

Själv brukar jag berätta mina drömmar för min man och jag undrar ibland vad som händer i min hjärna för det är helgalet oftast.🤦‍♂️

/Maria

mongu
0

Drömmar kan va hur knasiga som helst. En kompis till mig drömde att hon körde buss i Göteborg, hon har definitivt inget busskort och har aldrig tänkt skaffa.

På den bussen var nästan alla av hennes arbetskamrater, hon jobbar inom psykiatrin.

Vad som hände sen vet jag inte men buss körde hon galant i drömmen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

KitoBonito
0

Ja, jag antar det.. :) Jag ska forska vidare i mitt drömmande helt enkelt. Tack så mycket för hjälpen! :)