Åksjuka/sjösjuka
Hejsan, jag har väldiga problem med åksjuka och sjösjuka, kan knappt åka en timme utan att må riktigt illa, och bara att bada i stora vågor gör mig sjösjuk.
Mne är det kanske någon här på iFokus som har bra tips som hjälper mot åk- och sjösjuka?
Provat trigger? De har hjälpt mig mycket vid min flygrädsla/när jag mår illa av psykiska anledningar.
Vet att trigger hjälper på hundar när de har åksjuka. Då trycker man bakom tassen precis bakom trampdynorna.
http://www.driftig.nu/Balans/Se-till-att-det-inte-bara-blir-utgifter-pa-ma-bra-kontot
på denna sida står det om trigger på punkt nr.3 :)
Jag har dock använt att jag trycker på handen mellan tummen och pekfingret.
Ingefära skall visst hjälpa, om man tuggar på det. Har aldrig testat själv.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag brukar ta postafen, en tablett mot åksjuka som finns på apoteket. Jag tycker att den hjälper jätte bra. Ibland tar jag den även fast jag inte ska resa då jag har mycket yrsel och mår illa utav det.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Jag säger som #3, Postafen hjälper mycket bra. (även mot baksmälla
)
Tack så mycket, då blir det att köpa sådan!
det finns även åksjuketuggummin Calma heter dom
fördelarna är att man inte behöver ta dom i förväg dom verkar rätt fort 10-15 minuter och tuggandet gör oxå att åksjukan lindras
man blir inte heller trött av dom
nackdelar det verksamma ämnet kan göra att man blir lite bedövad i munnen känns som tandläkarbedövning light
Calma finns receptfritt på Apoteket eller i mataffären
för mig så funkar Calma jättebra har alltid med mig det och känner jag av åksjukan så är det bara att ta ett tuggummi
Jag som nästan alltid vill ha tuggimmi, eller något annat att tugga på. Vi kan se på apoteket vad dom ahr och rekommenderar också. 
Hej, jag lider av samma sak, och nästan så fort det kränger i en buss så byggs illamående upp, värst förståss om sommar, då går jag nästan hellre. Innerörat ? Tack för tipsen, jag bläddrade lite och fann detta som kan vara till hjälp.
Mvh
Christer
Testa åksjukearmband. Finns på apoteket. Postafen är riktigt underbara.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Blev åksjuk som yngre. Efter ett par kilometer var det bara för föraren att stanna. Fick tipset att trycka fingret precis bakom ena örongången. Och se det hjälpte. Har jag fattat det hela rätt så beror åksjukan på att balanssinnet i örat kommer i svängningar och med fingret höll man det liksam stabilt.

Har i perioder haft mycket problem med detta.
Åksjukearmband fungerar inte, Recpetfria tabletter fungerar inte. Tugga tuggummi förvärrar bara.
Det enda jag vet som funkar riktigt bra för mig är att sova men det kan man ju inte göra i alla lägen..
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag har också jättelätt för att bli åksjuk, ibland kan det ta ett par minuter bara innan jag börjar må dåligt.
Det bästa jag har provat mot åksjukan är Calma som tidigare nämnts här i tråden. De kan man ju ta redan när man börjat känna sig dålig vilket är jättebra!
/Christina
Har det växt bort något för er som har åksjuka?
Jag var väldigt åksjuk som liten men det försvann när jag blev tonåring ungefär.
/Maria

Jag har kvar min men det är bättre nu än när jag var liten.
Skynda långsamt så går det fortare.
Har hört att jag var åksjuk när jag var i sittvagnsåldern och att vi fick överge vagnen på bussen bara inom stan. Men har inget eget minne av att vara åksjuk så det försvann nog med förskolan eller något sådant. 😃

Jag var åksjuk som barn men det gick över kanske i tonåren.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag var aldrig åksjuk som barn, det kom smygande efter trettio. Har hört att det kan bero på hormoner "och sånt" 🙂
/Christina
Själv var jag lite åksjuk i barndomen men i tonåren så kände jag inte av åksjukan alls…efter jag fick barn och blev lite äldre så kom åksjukan tillbaka och ännu värre 😕
För vissa blir det bättre och för andra inte :-/ Så det verkar bäst att försöka hitta saker som gör att det går "ok" att åka?
Jag klarar det oftast "ok" nu, men det känns oftast lite nervöst innan jag ska åka fortfarande.