Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 4084 ggr
[Qimsid]
2013-05-04 17:34
0

LFRV

Efterlyser andra som äter enligt denna diet/tror på denna diet eller ligger i närheten av denna diet! Skulle vara roligt att diskutera åsikter, hur ni kom in på dieten, vad ni äter, hur ni mår etc. etc.!

Maria
2013-05-04 18:38
0

Vad står bokstäverna för?

/Maria

[Qimsid]
2013-05-04 20:14
0

Low Fat Raw Vegan, eller också 80/10/10- eller 811-dieten.

Namiko
2013-05-05 08:08
0

Jag har ätit LFRV i 2 månader nu och diskuterar gärna hur det fungerar för mig :)

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Qimsid]
2013-05-05 17:25
0

Ja dig känner jag till Namiko! Vad brukar du äta under en dag?

Namiko
2013-05-05 17:43
0

Just nu när det inte finns så jättemycket att variera med så börjar jag med en smoothie till frukost på 7 bananer, 7 dadlar och en halvliter frysta hallon och blåbär. 6-7 bananer eller 6 mangos till lunch och sen en stor sallad på 1-1½ romansalladshuvud med lite spenat och allt möjligt annat i till middag. Längtar tills sommaren kommer igång ordentligt med all frukt som det innebär så jag kan variera mig mer.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Qimsid]
2013-05-06 10:43
0

Jag är i skottland nu, frukten är mycket billigare här men jag bor i ett så kallt hus så bananerna har svårt att mogna! Men jag har en klase, dock väldigt gröna än så länge… jag äter fortfarande kokt mat ibland, quinoa/hirs/sötpotatis/potatis.. är inte helt fullt inne på LFRV men jag är inte heller långt ifrån! Fetter skiter jag i förutom avokado och nötter, det äter jag lite gran ibland! Här en dag käkade jag ungefär 12 bananer, ½ kg bär, 4 kiwisar och öh… vindruvor och 1 mango typ + hirsflingor och massor av vatten. Jag märker det att magen börjar fungera mycket mycket bättre igen, det är den allra största skillnaden och jag är inte så himla svullen som jag brukar vara! Jag kom på mig själv med att faktiskt vara på en LFRV diet när jag var yngre, då svälte jag mig själv tyvärr hela dagen och sen gluffsade jag i massvis med frukt på kvällen. Men gud vad bra jag mådde på den tiden faktiskt, och magen va på topp då med, det kommer jag ihåg! Jag blir helt seg av mycket fett. Sen äter jag mycket broccoli, spenat och lite morot, brysselkål och sallad utöver frukten. Ska inhandla mer dadlar och sånt imorgon, då åker vi o handlar. Har inte så stort förråd så jag har fått nödäta potatis nu ett par dagar :P med lite sallad och broccoli och dill.

Namiko
2013-05-06 16:42
0

#6 Det tar tid att lära sig hur man ska handla för att alltid ha tillräckligt mycket frukt hemma. Jag handlar två gånger i veckan, dels för att frukten ska mogna lagom fort och för att få plats med alla grönsaker i kylen. Men att alltid ha 6-7 klasar bananer på mognad krävs för mig för att jag inte ska bli utan mat, just nu har jag bara 4 mogna klasar vilket är i minsta laget, mognar bananerna för fort går dom alltid att frysa in och göra smoothie på senare. Nu kan jag dock äta äpplen igen vilket är min nya snabbmat som inte kräver tid att mogna, men det är för lite energi i dom för att jag ska klara mig särskilt många dagar på det.

Det låter som att du är på rätt väg iaf. Jag tycker att det viktigaste är att få i sig en stor frukost. Min frukostsmoothie ligger på runt 1200 kalorier och gör jag inte så mycket under dagen behöver jag ingen lunch alls då, kanske tar en banan eller nåt äpple bara för att få något i magen vid lunchtid då.

Måste rekommendera cronometer för att hålla koll på hur mycket energi och näring du får i dig. Frukten du äter låter som en bra mängd att börja på. Hade du ätit en stor sallad (300g gröna bladgrönsaker per dag är lämpligt) till middag på dagen du beskrev så hade det varit en i princip perfekt dag. Men att skippa salladen vissa dagar är okej, med tanke på att du verkar äta en hel del sånt redan.

Jag märker också en enorm skillnad angående fettet. Innan åt jag en vegankost med mycket kolhydrater och fett, bara för att lyckas få i mig energi. En halv avokado i en stor sallad är för mycket fett för mig nu och jag har dragit ner till en fjärdedel, men äter då avocado eller nötter varje dag. Det är okej att skippa fet mat i perioder, men gör det inte för mycket för fettet är för viktigt för att gå utan, även om man ändå får i sig en del från frukten. Där är cronometer bra då man kan kolla hur man hamnar i fördelningen på energiprocent både för enskilda dagar och lite längre perioder, för den här kosten handlar ju om att hitta balans över längre perioder istället för varje dag/vecka/månad. Jag märker att jag fungerar väldigt bra med 5-6 E% fett, lägre än så, särskilt om man äter under 2000 kcal, kan vara skadligt i längden. Vissa på den här kosten går ända upp emot 14-15 E% och mår utmärkt på det, så man får testa sig fram lite.

[Qimsid]
2013-05-06 17:17
0

Tack för tipsen! Jag har satte in mina bananer i det här rummet jag sitter i nu, som är det enda varma och upphettade rummet i huset! Och lagt äpplen och kiwisar med dem i en påse, det borde få dem att mogna snabbare. När man köper så stora mängder bananer i affären känner man sig lite smått underlig, haha. Människor köper sin cola och godis och hej här kommer jag med 5 kg bananer 😛

Namiko
2013-05-06 19:06
0

#8 5 kg bananer är ingenting, under en storhandling för ett tag sedan hade jag 10 kg bananer (det går lätt åt på en vecka), 40 mangos och typ 3 kassar med grönsaker. Jag längtar tills det kommer billig vattenmelon, kommer övertala någon vänlig själ att låna ut sin bil så jag kan fylla den med melon och leva på det i en vecka eller två :P

Men man vänjer sig vid att handla på det nya sättet och snart tänker man inte på det alls.

[Qimsid]
2013-05-07 18:59
0

Ja, sant! Och idag gick jag på tesco här. Guuuud vad alla handlar en massa SK*T!!!!! Min vagn var full med spenat, zucchini, bananer, broccoli osv osv… Jag får faktiskt lite äckelkänslor av vad dessa personer konsumerar, dom blir ju liksom uppbygda på Cola… snygga kroppsformer hade dom ju inte direkt heller. Så jag kände mig faktiskt stolt över min vagn denna gång. Älskart att det är mycket billigare här än i Sverige. c:a 360 kr och en halv vagn full med massa bra saker. Jag köper dock fortfarande basmatiris, linser och quinoa, men ska försöka grodda lite mer sen. Kör lite mer halv LFRV för tillfället, men kommer nog gå till att bara helt LFRV i perioder! Det jag tycker är jobbigt är de stora portionerna, det blir mera kompakt i t.ex. fullkornris! Men min mage behöver nog vänja sig lite smått eftersom den är rätt förstörd i nuläget, men bli bättre nu med denna kost, tarmarna har börjat röra sig igen tack och lov. Efter år med ätstörning, bulimi osv osv. Det här är grejen. Har testat LCHF också, gick inte alls efter ett tag. Blev bara värre och värre och fick äggallergi.

Namiko
2013-05-08 08:12
0

#10 Du kan minska ner portionerna om du äter dadlar. 4 bananer och 4 dadlar är inte så svårt att få i sig men ger ändå tillräckligt med energi för en måltid. Gör du en smoothie på det med bär som smaksättning är det ännu lättare att få i sig. Det tog ungefär en månad för min mage att vänja sig vid dom stora portionerna, trots att jag kunde äta mycket redan innan. Men jag började med mycket dadlar och efter ett tag märkte jag att 7 bananer försvann utan att jag ens tänkte på det och utan att magen känns full efteråt. Min middagssallad har kommit upp i ungefär 5 liter som jag bara sitter och tuggar på tills den är slut (den tar dock tid att äta).

Jag önskar att iaf grönsakerna var billigare här, går minst 800:- i veckan för mig nu, vilket är svårt att ha råd till när man är arbetslös.

Sommaren är ju ändå bästa tiden att köra på fullt LFRV, mängder med variation på frukt och bär som går att få tag på överallt. Man blir lite less på bananer efter ett tag nu när det inte finns så mycket annat, men det räcker ofta för mig att köra två bananfria dagar så går det över.

medde
2013-05-09 10:13
5

Har inte (säger nu inte ni har det) Personer med njurproblem faktiskt lekt med döden på ett sätt? Det för att njurarna inte klarar av att rensa ut allt kalium. Okey om man är helt frisk men en lite tanke på vad man stoppar i sig. För mycket Kalium i kroppen blir ju också en påverkning av upptagningen av Magnesium, och det i sin tur av överskottet av kaliumet kan få magnesiumbrist som då kan ge domningar i musklerna. Illamående och så vidare magvärk och även Koncentrationsproblem,.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

mongu
2013-05-09 11:20
6

Mycket bra skrivet Medde då detta inte låter som en helt sund kost. Alla dessa bananer bl.a. men även allt annat ni beskriver. 

Det känns som ni missar proteinkällorna rejält eller var får ni det viktiga proteinet ifrån?

Tror faktiskt det är bättre att äta en varierad kost där man ser till att få i sig både kött, fisk, fågel, fett och grönt. 

Sen att tycka att andra är så onyttiga och handlar en massa skit. Det är ju faktiskt upp till var och en vad man väljer att lägga pengarna på, eller hur? Man behöver inte kolla i andras vagnar om man inte vill.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Qimsid]
2013-05-10 12:56
0

Det finns negativa tycken om alla dieter. Här ville jag ha en diskussion för sådana som är för dieten eller följer den, inte sidokonsekvenser för dem vet vi redan, vi som läst på lite.

medde
2013-05-10 13:05
6

#14 Så då man är av en annan åsikt om dieten eller tar om en negativ del av den då ska man inte skriva i tråden menar du? Hur ska man då få reda på sidokonsekvenser om man inte vet det? Vilket kan vara viktigt att få ta del av. Så att skriva "Det för att njurarna inte klarar av att rensa ut allt kalium" är då fel enl dig? Då blir ju det en tråd för enbart positivt anda och man kan då missa vad risken finnes med dieten. Tycker du det är bättre jag  och vi som har andra åsikter gör en ny tråd om det vi tycker, tänker undrar över.

[Qimsid]
2013-05-10 13:15
0

Den här tråden var menat för sådana som redan följer dieten eller har läst på om den. Kolla in durianrider och freelea på youtube. DOm kan ju kanske lära ut en hel del, sen om man vill tro på det eller inte är väl en annan sak. Jag vet redan att det finns massa fördomar, det vet vi alla som är på dieten. Jag ville faktiskt inte ha en diskussionstråd om dietens hälsoeffekter, det var precis det jag ville undvika för det går ändå inte att reda ut det. Man testar, man upptäcker, man går vidare eller så stannar man.

medde
2013-05-10 13:21
5

#16  Men om någon följer dieten så tycker jag det är så viktigt att alla olika vinklar kommer fram om den, så kan man själv väga för och mot det hela. Det  finns ju utan tvekan vissa "risker" och alla kanske inte vet om det, jo jag vet du säger du vet att det finns. Men jag tänkte på dom som inte vet. Att gå in på Youtube säger inte mycket.. Där kan man ju lägga in vad som helst. Det säger ju inte ett dugg om kompetensen hos en människa. Så jag  håller inte med dig till hundra "att man upptäcker, man går vidare eller så stannar man" Men ska nog först ta reda på alla vinklar om den dieten man tänker sig använda på sig själv.

Maria
2013-05-10 13:25
5

Håller med medde. Skiver man i en öppen tråd så får man räkna med både frågor och eventuellt motstånd.

/Maria

medde
2013-05-10 13:36
5

Fruktos omvandlas visst till Glukos som sedan blir Glykogen, det är optimalt då det påverkar fettlagring/metabolism med ökad risk för diabetes och övervikt. 

#18 Vi kanske dock ska gör en tråd  om nackdelar i alla fall. Då jag tycker det är så viktigt att man måste väga för Vs mot..

[Qimsid]
2013-05-10 15:19
0

Är man osäker får man väl fråga då, men jag har inte fått någon fråga än, bara massa pekpinnar om att LFRV inte är bra?

mongu
2013-05-10 15:33
6

Pajar man sina njurar så är det inte "bara" att gå vidare. Det kan betyda livslång dialys plus att livet kanske inte blir så långt.

Så det är inte "bara" massa pekpinnar utan det är fakta vad som kan hända om man överdoserar vissa saker. 

Det är inte så roligt att hamna i en sån situation där man får bl.a. vätskerestriktioner så man kanske inte får inta mer än 0,5 - 1 liter vätska per dag. Då är all vätska inräknad även det som är i maten. 

Så jag hoppas innerligt att de som ägnar sig åt denna sorts diet verkligen har läst på och kan hur man ska äta. Vad man behöver och måste få i sig och vad man ska va försiktig med.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!