Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2774 ggr
Fjärilen10
2013-05-01 21:56
0

Finnar!

Hej! Jag är en tjej på 13 år som har haft små finnar i anskitet sen jag var 9. Jag har provat vissa medel men dem funkar inte. Någon som vet hur man får bort finnar? Eller om ni vet hur man får bort pormasker! Sjukt glad för alla tips! :D

Twisted_T
2013-05-01 22:02
0

Basiron är ett bra medel att ha på under natten för att torka ut finnarna. Finns också en ansiktsskölj från basiron, den har jag inte testat. Men det är det bästa tipset jag har. Sen kan man göra egna ansiktsskrubbar hemma och ansiktsmasker. Finns massor av recept på nätet.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Therese.G
2013-05-01 22:06
0

Det är viktigt att du tvättar rent och återfuktar huden för att undvika finnar. Apoteket kan hjälpa dig med att välja ut krämer som inte innehåller så mycket fett!

För om du bara torkar ut huden så kommer den automatiskt att försöka återfukta sig själv = fet hud = mer finnar.

Lycka till!

- Therese

Fjärilen10
2013-05-01 22:15
0

Ok tack men jag läste någon stans att man kan ta handsprit på dem men ska det funka för att få bort dem?

Therese.G
2013-05-01 22:19
0

#3 Nej det fungerar inte. Du kan inte bara torka ut finnar utan du måste återfukta huden också.

- Therese

Twisted_T
2013-05-01 22:26
0

Ja självklart måste du använda bra produkter med :) apoteket kan ofta hjälpa en med rätt produkter för ens hudtyp :) Jag har själv en hel del problem med finnar. Jag använder ansiktsvatten och återfuktande ansiktscreme varje morgon och kväll. Och en parfymfri tvål för att ta bort smink med om jag haft det, eller bara tvättar av ansiktet med när jag känner att det behövs. Sen gör jag egna scrubbar hemma ofta och ansiktsmasker :) Och har även basiron om det är en finne som envisas och blir större ändå.

// Linn

Karmatarerskanise
2013-05-02 14:31
0

Jag fick finnar tidigt och har det fortfarande. Har inte hittat något som fungerade på mig trots kontakt med hudläkare. Så ibland fungerar tyvärr inget.

Fjärilen10
2013-05-02 18:27
0

Tack för tipsen men kan man be en läkare skriva ut nåt?

Twisted_T
2013-05-02 20:04
0

#7 Ja om de inte går bort med hjälp av produkter för din hudtyp kan du gå till läkare och få remiss till hudläkare. Vanliga läkare kan skriva ut viss antibiotika och annat för just detta. Men sköter man inte huden ordentligt före så kommer de troligen be dig att göra det först.

#6 Hade samma problem först :) För mig fungerade ingenting. Tills att jag bytte p-piller. Nu är huden mycket bättre :) Bytte från Cerazette till Yasmin.

// Linn

[Qimsid]
2013-05-04 17:45
0

Jag har några tips.

1. pilla inte med händerna i ansiktet, händerna har mycket bakterier, fett och smuts, inte idealiskt att smeta in ansiktet med.

2. äppelcidervinäger. Spä ut med vatten, tvätta ansiktet med det eller doppa bomullstuss och stryk ut i ansiket och låt sitta kvar.

3. undvik ansiktsprodukter… faktiskt… ingen jag någonsin provat har gjort saken bättre och har dom funkat från början så avtar effekten till slut. Vissa produkter har gjort min hud mycket värre trots att de är menade att göra bättre.

4. Tvätta ansiktet helst med varmt vatten, sedan kallt för att stänga porerna. Eller använd en mild, ekologisk tvål med t.ex. aloe vera. 

5. Se över din kost. Mycket dåligt fett, socker, vitt mjöl etc. kan orsaka oreda. Alla kroppar är olika, men sant är att vad vi stoppar i oss har sin effekt på utsidan. Det kan också hända att du har en slags allergi eller intolerans mot något du äter.

Fjärilen10
2013-05-04 21:52
0

Ok tack! #9 tack jätte bra tips där! :)