Bra/dåligt vid magkatarr?
Jag har sean januari haft lite problem med magen och nu de tre senaste veckorna har det utvecklats till det värre. Mår illa så jag kallsvettas, vätskar i munnen, känner yrsel, en halsbränna från helvetet och ständigt obehaglig känsla i övre delen av magen och upptill detta är magen orolig/stressad.
Jag har gått på kisel gel i två veckor med goda resultat efter bara några dagar. Dock inte ens i närheten av tillräckligt med lindring och befrielse av mina symptom som vajar från katastrofala symptom till lindrigare med enbart halsbränna, sura uppstötningar, rapningar och ont i övre delen av magen.
Vad jag än utsätter mig för, att äta, att inte äta, att vila eller sysselsätta mig så resulterar det alltid i värre symptom. Kisel gelen tillsammans med aloe vera juice som blandas ner i ett glas rejuvelac ala 400ml 4-6 ggr/dagligen och separat tar jag även samarin flera gånger dagligen och detta har varit till stor hjälp men en flaska kisel gel är dyr och går åt fruktansvärt fort! Och befriar inte mig från mina symptom utan på sin höjd lindrar tillfälligt.
Kan minnas att fänkål, koriander, fläder och kamomille är örter just mot symptom vid magkatarr dock kan jag inte minnas vilka specifika symptom dem enskilda skulle hjälpa mot, vilken del av örten som används, dosering eller vilka andra komponenter som skulle kunna ge duglig effekt. Någon som kan en örtblandning som jag kan ersätta mitt kaffe drickande med som dessutom är välgörande för min stackars mage?
Något jag bör undvika för att min mage skall läka ut bättre och vad kan vara extra bra att mata magen med för att lindra och stärka magslemhinnan?
Någon som har tips och råd på hur jag på bästa sätt skall gå till väga för att ge magen min de bästa förutsättningarna att tillfriskna?
Tack på förhand!
Jag är absolut ingen expert på området, men har haft magkatarr några gånger.
Man bör undvika stark mat, frukt och bär, kaffe och liknande som är surt eller starkt. Mejerier kan jag också tänka mig att man bör avstå ifrån. Jag hade jättesvårt att äta över huvud taget (även om jag var hungrig), men havregrynsgröt och digestivekex brukar gå utmärkt att få i sig.
Annars går det kanske att se om du kan härleda din magkatarr någon vart. Stress? Oro? För min del har det fungerat med en veckas vila, havregrynsgröt och digestivekex (som jag nämnde ovan) samt Samarin och Omperazol som jag fick från min läkare.
I annat fall skulle jag rekommendera dig att vända dig till en vårdcentral. Det kan alltid vara bra att kolla upp så det inte är något annat som spökar. En magkatarr kan även vara bakteriell, har jag för mig (dock väldigt osäker).
Krya på dig!
Har du bara blivit sämre så bör du söka vårt tycker jag.
Man ska vara rädd om sin mage. Omeprazol som #1 skriver om är numera receptfri så fråga på ett apotek men allra helst sök vård.
Jag har själv haft stora besvär och det slutade med blödande magsår.
/Maria
Aaah jo jag har en otrolig låg stress tröskel och det krävs minimalt med små stressiga faktorer för att få mig hyper stresad. Senaste halvåret har inneburit mycket stres för mig vilket jag tagit tag i nu och hoppas på att kunna lugna ner min vardag till en nivå jag klarar av utan att bara genom tanke på allt jag måste göra även simpla saker som att handla mat där jag springer 120km i timmenoch plockar varor och väl ute har hlsbrännan satt sig ibland räcker det att bara tänka på dagens sysslor och halsbrnnar börjar krypa upp i halsen på mig. Jag skall ju alltid göra allt till 200% med största ambition och den höga ribban jag sätter för minsta lilla skall alltid genomföras i 120 knyck och detta gäller allt. Jag lever medvetet och omedvetet efter principen allt eller inget och alla som känner mig vet att dem orden beskriver hela min livssituation det ena kan inte genomföras utan att det andra läggs på efteråt och likt dominobrickor springer jag runt i 120knyck och städar lägenheten från golv till tak utan vila så snabbt att man blir andfådd. Jag är verkligen inte skapt att ta saker i normal takt i måttliga mängder utan alltid alltid är det allt eller ingenting. Jag arbetar på det kan jag ju säga och min sörsta uppoffring hittills var att sälja av alla kaniner jag hade utom min älskade Willbur somflyttade hem på alkongen. Hoppas verkligen detta kan löna sig också och göra vardagen något lugnare och ge mig den tid jag behöver att försöka göra ingenting eller åtmisntone måttligt av det jag väljer att sysselsätta mig med.
Jag äter inte kolhydrater så tyvärr kan jag inte lugna min mage med havregrynsgröt. Dock dricker jag ju cirka en liter rejuvelac om dagen som är något bland det bästa man kan ge en ledsen mage sprängfylld med pri och probiotika i starkaste koncentrationen där går att få tag på. Men ja jag fick ju efter en lång argumentation med vad jag ärligt talat kan kalla den mest nochalanta sjuksköterska till att lägga äsan i blöt bland saker hon inte har en aning om. Enligt henne var ju vården inte lämpad för vanliga männskliga hälsoproblem utan hon syftade påp att man enbart har anledning att söka vård när man ligger för döden ungefär hon avråde mig från allt och påstod attt jag själv kunde gå till apoteket och köpa mag medicin och hon hade noll förståelse för att få rådgivning och medicinn specifikt utskriven med ordination till en vis dos och lagom lång behandlings period anpassat till mig. Fruktansvärt dålig sköterska. Fick min tid tillslut från en annan sköterska på plats. Så snart får jag träffa läkare och förhoppningvis bättre erfarenheter av mitt besök :)
Tänkte mer vad där finns för saker jag kan göra för att påverka magslemhinnan positivt och hjälpa den med alla medel jag kan för att den ska få sig tid att läka.
Tänkte jag får väl antagligen ge upp mitt kaffe drickande för ett tag för magens skull. Och med alla medel jag kan att försöka sträva mot en lugnare vardag så jag slipper dessa magproblem. Aldrig haft magkatarr förut. Tack för dina råd! ska göra mitt bästa och be att få omeprazol utskrivet och jag hoppas med på att magen min kryar på sig inom kort.
Sök vård. Det låter som om du har ett blödande magsår och inte magkatarr. Det har jag också haft, kunde inte äta någonting. Eventullet att du har ett bråck på övre magmunnen.
Har en tid till läkare på tisdag!
Aj det låter inte bra! Men som tur är ska jag ju till läkaren nu. Läste lite råd och alla råd som går matväg leder till att man ska äta av saker jag inte äter som kokt potatis, ris, pasta, spannmål och i kombination med lågt kalori intag och lite fett och att man sk utesluta kött. Jösses! det jag äter är ju raka motsatsen ill vad som är bra vid dessa problem.
Men ska tillaga fisk idag det skulle vara bra för magen.
Blev länkad till en sida och där sa dem att silicol (kisel gel) skulle vara något bland den bästa lindringen vid dessa problem. Det har ju blivit mycket bättre men enligt den sidan skulle det lindra och bota sympomen antar att min kost spelar in mycket av att det inte försvunnit trots kiselgel, rejuvelac, samarin och aloe vera juice.
Får se vad läkaren rekomenderar och tycker och tönker kring hur jag ska gå till väga. Kanske bör göra ett tillfälligt avhopp från min diet?
Testa att minska på mejerierna. Byt ut grädde och smör mot kokosmjölk och kokosolja. Kokosolja är läkande för magen. Testa min favoritfrukost, äggröt. Vet inte hur du reagerar på den men den känns såå skön i min mage. Koka ihop 2-3 ägg, 1-1,5 dl kokosmjölk, 1 klick kokosolja, kanel och kardemumma. Ät med några lingon (från frysdisken) och lite kokosmjölk utspätt med vatten. (Du kan skippa kryddorna om de skulle kännas retande) Och uppsök läkare.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Äter typ inga mejerier förutom smör. Annars äter jag bara kokosfett och kokosmjölk. Ska pröva din ägg grej :)
Silicolen tar ju slut idag så får se hur magen tänker reagera på det -_-
Vaknade med en ganska okej magkänsla idag iallafall :) Men sen passade jag på att äta lite och då startade den igen dock -_-
Morötter och mandel har mildrat min mage.