Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 10678 ggr
Juliasundstrom
0

Varm och svettig

Jag har alltid varit frusen av mig och vart den som gärna har en extra tröja på mig. Under det senaste året har jag blivit fruktansvärt varm och svettig hela tiden och jag kan svettas även om jag inte är varm. Nu mera kan jag inte ens ha på mig en långärmad tröja utan att svettas något enormt (Trots att jag kanske inte ens känner mig varm). På den senaste tiden har jag känt att det blir värre och värre och jag känner mig absolut inte som de 19 år jag är utan snarare 55 och i klimakteriet. Jag får ofta attacker då jag kokar inifrån och värmen är väldigt påtaglig och det känns ända ut i öronen hur varm jag är på insidan. 

Är det någon som vet om det kan bero på hormoner eller vad det kan vara? Är väldigt tacksam för svar då jag inte vet vad detta beror på och det är sjukt jobbigt att ha det såhär! 

Tack på förhand :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

annia1
0

Min första fråga. Har du nåt preventivmedel. Om du har började, slutade eller bytte du medel i ungefär samma veva som besvären började. För preventivmedel påverkar ju hormonerna.

Annars så kontakta vårdcentralen så dom får kolla upp dina hormonnivåer, gäller då de kvinnliga. Men sen har jag också för mig att problem med sköldkörteln kan ge liknande problem. Kanske finns andra hormoner som kan ge samma symptom så bästa är att kolla upp det med läkare.

.

Maria
0

Det låter som hormonerna spökar som annia1 skriver men sök läkare för att vara på den säkra sidan.

/Maria

Juliasundstrom
0

#1 Nej jag äter inga men har precis funderat på att börja! 

Ska boka ett läkarbesök någon dag, men det känns så fjantigt att gå till läkaren för att man är varm haha, men får göra det ändå!

annia1
1

Visst kan jag förstå att det känns fjantigt. 

Nu vill jag inte skrämma upp dig på nåt vis, men det du beskriver ska du som 19 åring inte ha. Det finns kvinnor som kommer in i klimakteriet alldeles för tidigt för att hormonerna har rubbats av nån anledning. Och skulle det vara sköldkörteln så får du medicin så att du får balans på det igen, ibland kan det behövas operation. Sen visst det kan ju bara vara nåt tillfälligt, men du haft det så pass länge så tycker du ska ringa på måndag så du får ordentligt besked.

.

Juliasundstrom
0

#4 Tack så mycket! Jag ska absolut ta tag i det och gå till läkaren för en utredning, bättre att vara på den säkra sidan så att det inte är något fel!

Spruca
0

Jag är 14 årig tjej som har samma problem :/

Spruca

MillaJ
0

Jag har liknande problem -brukar skämta här hemma om att det är nåt fel på min termostat. Antingen är händer och fötter iskalla, de är som att jag stått och spolat dem under kallt vatten. Eller så är jag jättevarm, jag känner mig inte varm/svettig men tar man på huden är det som att jag har hög feber. Knäppt

annia1
0

Spruca för mig låter det som det för din skull kan vara normalt för du har rätt nyligen kommit in i puberteten och att dina hormoner inte hittat rätt nivå än. Men om ni har skolsköterska på din skola så prata med henne för säkerhets skull.

---

MillaJ för mig låter ditt problem inte som att det har med tex könshormoner att göra. Utan mer att det är nåt fel på själva cirkulationen i fötter och händer. Men jag tror att även du ska kolla upp det. Man kan ju ha så nån enstaka gång, men det låter som du har det rätt ofta och det ska man inte ha.

.

MillaJ
0

#8 ja, kalla händer och fötter har jag nästan varje dag. och "överhettningen" är kanske nån gång i veckan.

annia1
0

MillaJ jag sökte på nätet här då bara på kalla händer och fötter. Och det kan vara allt ifrån normalt till nåt problem av nåt slag. Det fanns flera olika. I dom såg jag dock ingen som skrev att dom även blev varm ibland.

Hade du skrivit att du blev varm 1 eller 2 gånger i månaden så skulle jag personligen gissat på att just de berodde på ägglossnig resp menstidpunkterna. Så jag tycker du ska kolla upp det för säkerhets skull så att du vet om det är normalt eller inte.

.