Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 2627 ggr
Wand
0

Torr i slemhinnor, ilar i kroppen

Nu börjar jag bli evinnerligt trött på detta. Jag är enbart 19 år men har under nästan hela mitt liv haft extrema problem, framför allt under vår och försommar. 

Det som sker är då att jag inte kan gå ut, för då blir jag torr i ögonen och kan inte kolla samt att luftvägarna blir torra och det börjar ila något förskräckligt i mina tänder. Kan inte ta på mina händer för då ilar det. Om det regnar ute så blir det liiiite bättre, så jag antar att det har något med luften att göra, men jag kan inte lista ut varför jag drabbas så hårt utav det. Detta hindrar mig något kopiöst i vardagen då jag inte ens kan gå och handla - med social fobi så är det särskilt jobbigt då jag tvingas gå runt med knytna nävar (då naglarna känns torra och får det att ila), ögonen nästan slutna och så måste jag frekvent stå och slicka på mina tänder med munnen ihopknipt. 

Jag vill inte använda ögondroppar, dels så löser det bara ögonproblemet och det är ilandet som är värst, och sedan så vill jag inte behöva gå sminklös halva året då smink är ett intresse som jag vill bibehålla. Sedan tror jag inte heller att det skulle hjälpa långsiktigt och då kanske det gör mer skada än nytta att peta i vätska i ögonen? 

Detta år har varit allra värst när det kommer till detta, det är så påtagligt att min vän skrattar åt hur jag ser ut så fort vi kommer utanför dörren - och hon har aldrig lagt märke till detta tidigare år. 

Finns det personer med samma problem som har några hjälpande råd att komma med, eller finns det några teorier om varför just jag blir så extremt känslig? 

Nu när jag ligger i sängen klockan 22 och skriver detta så kisar jag för att ögonen är så torra, trots att jag är inomhus. Suck. Jag lider av många psykiska åkommor (emetofobi, social fobi, kronisk depression samt ADD) men inget pausar mitt liv så grovt som dessa simpla, fysiska problem.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Ary
0

Ilandet i tänderna och naglarna blir jag inte klok på (men har du haft några bihåleproblem? Det kan gå till tänderna.) men torra ögon utomhus på våren låter ju som pollenallergi.

Det går ju att testa genom att köpa receptfria tabletter på apoteket. Testar du kan det vara bra att fråga om det krockar med ngn annan medicin om du har några.

Wand
0

Och du har ingen aning om hur man kan få bort det där evinnerliga ilandet?!?! Blir verkligen förbannad när jag går utanför dörren. :( 

Nja, jag tror inte att det är pollenallergi, det börjar nämligen så fort snön börjar smälta bort och innan pollenallergin sätter igång. Jag har pollenallergi men det brister ju ut när gräs och knoppar börjar blomma och släppa pollen. Jag tror att torrheten i ögonen kommer från torkan ute, men varför kan jag inte begripa. 

Allergipiller hjälper inte heller, har både receptbelagda och receptfria. :(

Ary
0

Nej tyvärr vet jag inte…. Det enda jag kan säga säkert är att det finns nervbanor som går lite kors och tvärs i ansiktet så svårt att ens gissa vart ilningarna kommer ifrån eller varför.

Bäst är nog att gå till läkaren och få det utrett.

Vet inte vad det är för pollen som kommer extremt tidigt men jag har haft pollenallergisymptom så tidigt som i mars. Men om inte allergipiller hjälper så lär det inte vara det.

Wand
0

Tusan då, det är så sällan man faktiskt kan få hjälp av läkaren när det kommer till sådant här. 😮Nåväl, man får väl försöka finna ett svar till framtiden!

Ladydragon
0

Har du provat tandkräm mot ilningarna? Sensodyne till exempel är riktigt bra