Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallergier
Läst 5513 ggr
[rabbitkanin]
0

Stora röda utslag, hjälp

Hejsan, har vid två tillfällen nu fått stora runda röda utslag som försvinner lika fort som jag upptäcker dom… 

Jag undrar om det kan vara allergisk reaktion? Jag har pälsdjur både inne och utomhus, har en kanin och råttor i sovrummet. 

De  dyker upp på benen, fötterna, och händerna. 

Första gången de dök upp var när jag somnade i bilen och när jag vaknade så var det flera röda utslag på huden. 

Andra gången var i morse när jag vaknade och hade samma utslag som första gången. 

Nu skulle jag behöva lite hjälp vad de kan vara för något. 

Gissar på nå slags allergi, men jag är ingen doktor så vet inte vad de kan vara :( 

Oerhört tacksam för råd och hjälp, hälsningar en djurgalen tjej! 

Fjäril
0

Hej,

Du kan inte sätta det i samband till om du har ätit något speciellt? Jag tror att om man är överkänslig mot konserveringsmedel/kemikalier kan man reagera på röda ämnen, tillgjorda sådana, som godis till exempel. Man kan vara överkänslig utan att veta om det.

Sajtvärd på Övernaturligt

tlover
0

viss matöverkänslighet visar sig ju inte på pricktester heller (inget av mina gör det) när jag äter nötter tex får jag utslag över hela ansiktet och det kliar i halsen men enligt läkaren är jag inte allergisk 😐

men är du tex pollenallergisk så kan du ha korsallergi (det är det jag har) en vanlig korsallergi är tex björkpollen = äpple, nötter, morötter  det plus en hel del annat har jag här finns fler ifall du är pollenallergisk

http://sv.wikipedia.org/wiki/Korsallergi

l'm back

Maria
0

Svårt att svara på vad det kan vara. Du får nog försöka dra dig till minnes om du gjort något särskilt innan. Ätit något speciellt eller liknande.

Hur ser utslagen ut? Kliar det? Var på kroppen sitter dom?

/Maria

Lill-Kisse
1

Eftersom de röda fläckarna försvann så fort, kan det röra sig om värmeutslag. Sådana kan man få när det är för varmt kring vissa delar av kroppen. Du låg ju och sov båda gångerna.
Misstänker du ändå att det kan vara allergi, ska du gå till vårdcentralen och be någon kunnig person titta på utslagen.