Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettpsykisk-hälsa-ohälsa
Läst 1445 ggr
Alizia
0

Min vännina

Jag har en underbar vännina som alltid sätter andra i första rum.

Hon har problem,mår skit dåligt trassliga förhållanden och två barn som sliter och drar och bara kräver pengar utav henne…

Hon har tagit till öl,men inte varje dag,utan nån dag,då sitter hon hemma lyssnar på musik sen lägger hon sig,det är ju inte så hon springer ut och skämmer ut sig,utan vill bara koppla av..

Det är jobbit att se henne så här ,har varit hennes vän i över 25 år,

Jag har sagt till henne att jag kommer aldrig att dömma dig jag finns för dig alltid om du vill,min dörr kommer alltid att stå öppen..

Alla skäller på henne och hon får höra hur värdelös och slut jävla kärring jämt ,hur hon än gör så bråkar dom på henne….Dottern är nog värst, 16 år,,,skyller på mamma att hon mår så dåligt,allt är mammas fel enligt henne,,väldigt oförskämd och otrevlig att tala med,,mor hennes vill att skulle tala  med dottern men hon bara skrek och vägrade lyssna,allt handlar om pengar..

Hur hjälper jag min vän på bästa sätt….???

VildaVittra
1

Ge henne andra redskap att hantera sin stress med. Ta med henne på yoga, svampplockning, cykeltur, simning, en kurs i akvarellmålning, dans, utmana henne på ett motionslopp osv. Något som bygger upp hennes självkänsla och som får henne att slappna av.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alizia
0

Ja…det va bra, men hon är svår att få med sig någonstans,,

Hon har ju jobb så det är ju inte bara att dra iväg henne,tyvärr så äter hon antideppresiva tabl också,.

VildaVittra
2

"Lura" henne. Ex prata om att du ska ut och cykla med en kompis/partner till något mysigt ställe till helgen (vilket du inte ska), ring kvällen innan och berätta att din partner/kompis måste jobba och du undrar om hon vill följa med istället, för du känner dig ledsen för du hade verkligen sett fram emot det. Då handlar det om dig, inte henne. Se sen till att ni har det jätteroligt och styr samtalet mot att ni borde göra detta igen, kanske redan nästa helg för du har ju ett annat ställe som du skulle vilja cykla till med henne för du ni har ju så roligt ihop och tänk vad snygga ni kommer bli av att cykla.

Det handlar om att fånga upp en person innan det går åt helvete.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alizia
0

Låter toppen om man kunde göra så.

Men jag har två små barn,inte så lätt att komma härifrån då vi har ett stort jorbruk som jag och gubben sköter själva..

Kan tillägga att hon är svår att ge råd till,hon vill att man mer lyssnar på henne,,,typ en axel att släppa en tår till när nån varit elak

Denna kommentar har tagits bort.
VildaVittra
0

Be henne om hjälp med något på gården då? Gillar hon loppisar skulle hon ju kunna hjälpa till att röja logen på bråte och sedan håller ni två i en loppis. Har ni Bondens egen marknad kan hon ju hjälpa till där.

Det viktiga är att bara ge henne positiv feedback.

Lill-Kisse
1

När du märker att din väninna vill att du lyssnar på henne, så är det nog det bästa att göra det. Det kan hjälpa henne väldigt mycket att höra sig själv sätta ord på hur hon känner och har det.
I nuläget är hon troligen inte mottaglig för goda råd. Vänta med det, tills hon själv ber om råd.