Hatar mig själv! Anorexia??????
Hej! Jag har ju mått illa sen jag gick i 5:an (går i 7:an nu) och har ätstörningar,problem med vikt, var ganska nöjd med mig själv osv. Men i början av April så har hela mitt liv varit anorlunda jag tränar i stort sätt varje dag för jag tycker jag väger för mycket ( är 161 och väger 49 kg) men jag vet att jag igentligen är normal viktig. Väger mig varje dag och har jag då gått upp t.ex. 1/2 kg så får jag panik och måste ut och träna. Och nu har jag inte haft min mens på typ 3-4 månader. När jag tittar mig själv i spegeln vilket jag gör flera gånger om dagen så ser jag bara en ända stor tjockis! Fast råkar jag nämna i skolan att jag är det så säger alla bara " NEJ du är verkligen inte tjock!!!". Jag blir stressad av att veta att jag kanske ska iväg och äta med någon för ALLA klagar på hur lite jag stoppar i mig. Jag får ångest när jag äter för jag är livrädd för att gå upp i vikt! Jag tycker det är lite stressande att äta 3-4 gånger om dagen så nu har jag börjat skippa frukosten men det är för jag har mått jätte illa och är rädd för att gå upp i vikt, har det varit en riktigt dålig dag så skippar jag både frukost och lunch. Jag har långa perioder då jag inte äter någonting och det är för att jag är rädd för att gå upp i vikt + att jag mår så ofta illa och så har jag ju ätstörningar. Min skolsköterska säger att jag får inte äns gå ner ett gram i vikt men jag vill verkligen inte se ut så som jag gör nu. Det kanske är viktigt att säga att jag har rasat i vikt sen jag gick i 4:an. Jag äter helst ensam för att inte känna mig stressad och att folk inte ska komentera att jag äter så lite. Mår jag riktigt dåligt så kan jag till och med bli äcklad av mat. Jag har bara sakt till min skolsköterska att jag inte är nöjd med mig själv men inte dem andra delarna, ska jag göra det? Mina föräldrar vet inte om detta och har inga planer på att säga det. Sen gjorde jag ett Anorexia test på google och minsta man kunde få det var 0 och det högsta var 67 och jag hade 48 och så stog det att jag lider av anorexia eller någon annan svår ätstörning! Kan det var anorexia jag har fått? Isåfall är jag jätte glad för alla tips. Om jag nu har det vad ska jag göra och vad kommer hända med mig? :)
Jag är lika gammal som du och har ganska nyligen haft ganska mycket problem med ätstörningar. Jag tror definitivt att du håller på att få anorexia. Men snälla, fortsätt inte! Det är inte kul att ägna sitt liv åt att försöka gå ner i vikt, jag har insett det nu. Jag är faktiskt lika lång som du och väger like mycket, och när jag hade problem med maten så avskydde jag min kropp. Men nu när jag är friskare tycker jag att jag är smal och ser bra ut. SNÄLLA, FORTSÄTT INTE! Det förstör ens liv :( Om du vill kan du skicka ett pm så att vi kan prata mer…
Spruca
Ok ska nog börja ta kontakt med skolsköterskan igen. Får bara fråga vad är pm? Det är verkligen jätte svårt att sluta.
PM är privat meddelande. Där kan man skriva mellan 2 enskilda personer.
#3 aha ok tack :)
I övrigt så borde du kunna kontakta Vårdcentralen som förhoppningsvis kan skriva en remiss. Vet att i min kommun finns det i alla fall en speciell avdelning för ätstörningar. Försök att söka hjälp så tidigt som möjligt är helt enkelt mitt tips.
#5 ok ska nog boka tid med skolläkaren på skolan någon dag, jag har en tid på vårdcentralen den 23 maj men då ska jag vara där om en annan anledning.
Ta upp det då du ändå är där tycker jag :)
#7 Grejen är bara att mamma vet inget om detta och jag vill kolla vad han säger först innan jag berättar för mamma.
Ja okey. Det kan dock vara bra om du pratar med dina föräldrar om det då stödet kan behövas senare. Men om du vill vänta förstår jag det :)
:) aa
Det är bra att det finns hjälp att få :)
Spruca
Aa det är vädigt tur :)