Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3876 ggr
[_annaH]
2013-04-15 13:46
0

Täpt i näsan

Har under flera år använt mig utav nässpray och har gått åt ca 2 flaskor per vecka. 

För ca 2 månader sen så slutade jag med nässpray och läkaren sa att efter 2 veckor ska täptheten minskas. För mig tog det lite över 1 månad innan jag kunde andas någorlunda normalt. 

Idag har jag inga problem med näsan förutom när jag lägger mig ner, då blir jag plötsligt täpt igen och får svårt att sova pga det.

Varför blir jag så täpt när jag lägger mig ner? Vill kunna andas normalt även när jag ska sova :/

[Mustangcab]
2013-04-15 14:43
1

Slutade du bara med sprayen eller tog du hjälp av något? Själv använder jag saltatten för att hålla min näsa öppen. 1 tsk salt i ett gals ljummet vatten som dras upp i vardera näsborren och som spottas ut.

[_annaH]
2013-04-15 15:33
0

Slutade bara

Maria
2013-04-15 16:22
0

Många har väldiga besvär med att sluta med nässpray när man hållit på länge. Det blir som ett behov.

Jag tycker du ska pröva det #1 skriver.

/Maria

medde
2013-04-15 21:39
1

Ett bra råd du fick i #1. två flaskor i veckan är hårt. Jag är en av dom som fastnade i "missbruket" av nässpray och det satt i lång och en lång väg ut från det. Men är inte hundra av med det, men jag fick hjälp av en docent som forskade just om nässpray. Så ta inte för mycket av spray det är så lätt att bli van, utan du inte ens tänker på det.

Nyfiken vilken sort du använde i spray? kör stenhårt i stället med koksaltlösning, och vill du inte göra det själv finns det riktigt bra på apoteken

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lill-Kisse
2013-04-18 23:29
0

Jag blev varnad för nässpray av läkare. Det blir lätt sår i det känsliga hinnorna, sa han. Han tyckte att jag skulle prova spray med olja i stället. Han hade alldeles rätt. En kort kur och sedan var allt bra igen.

[Mustangcab]
2013-04-18 23:44
0

När jag  vaknade i går natt och var täppt i näsan så jag snarkade och var torr i munnen kom jag på en sak till som är bra och det är betapred. Tabletter som man kan ta. Själv har jag på 0,5 mg som jag tar en av och låter smälta i munnen. Dessa har jag fått från min önh-läkare med just den rekommendationen. De används annars mest för allergier.
'Som # 5 säger så blir man känslig i slemhinnorna av nässpray så olja kan också var bra att ta till.

[Mustangcab]
2013-04-19 02:17
0

T.S Har du provat att köpa Nozovent på Apotket? Det är en platsbit som vidgar näsan. Man sätter in den i vardera näsborren och så trycker den ut näsväggarna. Det låter lite läskigt mejkag kan inte leva utan den. Det finns också plåster som man sätter på näsan som drar ut näsvingarna så att  näsan vidgar sig och man får mer luft. Kravet är dock att man måste tvätta näsan för att få plåstret att sitta hela natten.

Denna kommentar har tagits bort.
[Mustangcab]
2013-04-19 20:41
0

Så här ser den ut och så här använder man  Nozovent

http://www.youtube.com/watch?v=5Qo6pG3v1-k

[Mustangcab]
2013-04-19 20:43
0

Så här ser plåstren ut som man sätter på näsan. Förträffligt vid förkylning.

http://www.nezeril.se/nezestrips-produkter.aspx?gclid=CJbNq5-x17YCFcJ2cAod7lUAvA