Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sjukdom-ohälsa
Läst 3022 ggr
JustMySelf
0

Hepatit A i jordgubbar

http://www.dn.se/nyheter/sverige/nytt-larm-frysta-bar-kan-vara-hepatitsmittade

Läste om att man hittat hepatit A i frysta jordgubbar, vilket jag ätit två gånger den senaste veckan… Är nu jätterädd att jag ska ha fått det, trots att jag egentligen vet att risken är ganska liten. Jag har inga symtom på det, men allt som har med placebo fungerar jättebra på mig (uttrycker man det så..?). Med andra ord, om jag tror att jag är sjuk kommer jag säkert "få" symtomen, det handlar om t ex. feber och illamående.

Tycker ni jag bör testa mig för det, eller vänta och se vad som händer? Jag vet att det är fånigt att vara så orolig, men jag har ju ändå ätit det flera gånger så risken finns ju… 😕

[Björn.B]
5

Man vet inte än i vilka frysta bär det rör sig om.

JustMySelf
0

#1 Nej men frysta bär (främst jordgubbar) verkar vara den enda gemensamma nämnaren de hittat.

[Björn.B]
4

Smittkällan är inte klarlagd, men det finns misstanke om att det kan komma från frysta bär. För säkerhets skull rekommenderar därför Livsmedelsverket att djupfrysta, köpta bär kokas innan de äts. Rådet är tillfälligt tills smittkällan utretts. Motsvarande rekommendation ges av de danska och finska myndigheterna.

http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Ovanligt-manga-sjuka-i-hepatit-A--frysta-bar-kan-vara-orsaken/

JustMySelf
1

#3 Precis vad som står i länken 🙂

[Björn.B]
3

Ja och det står att man inte vet vilka bär det rör sig om. Alltså kan du inte vara säker på att det är jordgubbar!

mongu
1

Ja man kan knappast skydda sig känner jag. Åker man utomlands så är det ju större risk att smittas av Hepatit A.

Så jag tar det lugnt och fortsätter att äta dom bär jag brukar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Tassy]
0

Jag har ätit färska bär i smoothies, importerade från diverse länder utan att bli sjuk under denna aktuella tidsperiod.

[Mustangcab]
0

Det går att vaccinera sig mot hepatit A. Vilket också många jort då de åkt utomlands och därför har ett fungerande skydd.

Namiko
0

Jag har ätit mängder med köpta frysta bär under den här perioden (minst 1 kg i veckan). Har inte blivit sjuk än och är inte överdrivet orolig att jag ska bli det heller.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

medde
1

Frågor och svar - hepatit A i frysta bär

Länk Livsmedelsverket

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥