Extremt torr i munnen - blir galen!
Har haft förkylning/influensa i snart en vecka.
För några dagar sedan började jag bli jättetorr i munnen. Dricker nästan hela tiden, men är ändå torr igen efter bara nån minut. På natten vaknar jag flera gånger av att jag är helt knastertorr. Känns inte som om det finns en droppe saliv i munnen och då måste jag ha vatten direkt annars känns det som om jag ska kvävas eller nåt.
Pga muntorrheten har jag troligtvis också fått svamp eller bakterier i munnen för det smakar konstant beskt. Som riktigt besk medicin, inte trevligt alls.
Detta håller redan på att göra mig galen. Att vara konstant törstig och få nattsömnen förstörd, som jag så väl behöver nu när jag är sjuk för övrigt, tär på mig. Vad kan det vara? Är det vanligt att det blir så när man är förkyld? Kommer det gå över av sig själv snart eller bör jag söka vård?
Det är jättevanligt att man blir torr i munnen när man är förkyld. Man ät tät i näsan och andas då i regel genom munnen hela tiden.
Man kan vakna och vara som ett sandpapper i munnen.
Vissa mediciner har biverkan torr mun.
/Maria
Hej Känner igen det här och har varit munntorr säkert 15 år, har efter detta druckit rätt rikligt precis tom TS, har tänkt om jag har diabetes men kollat och värdena har jämt varit bra. Apoteket har sugtabletter mot muntorrhet som du kan pröva :)
Det suger att vara muntorr. Hoppas du hittar bra metod som gör din mun i mer balans igen, lycka till !
Ps. skriv gärna hur det gått…
Mvh
C