Håravfall. Knöl som växer!
I November/December 2012 upptäckte jag att jag hade fått en kal fläck där det egentligen ska vara hår. Under månaderna sen dess har den fläcken blivit betydligt större. Jag är kal just där och inget hår kommer, så inget stubb.
Nu för några dagar sedan upptäckte jag att jag har fått en knöl på den fläcken ungefär och den har på dessa dagar växt. Knölen gör inte ont men jag är öm i nacken på den sidan, ont i ryggen och har svårt att böja mig. Allt på samma sida.
Jag var för ca 5 veckor sedan förkyld och låg hemma i ungefär 3 dagar. Hade hosta, feber och var snuvig. Saken är den att jag inte har återhämtat mig alls sen dess. Jag orkar med min vardag men är otroligt trött och sliten, orkar inte riktigt koncentrera mig i skolan, hostar dagligen och är täppt i näsan (ingen medicin verkar hjälpa heller) och jag upplever att jag väldigt ofta har spänningshuvudvärk.
Nu för några dagar sedan var jag på gymmet då jag kände mig pigg och frisk men fick efter endast 15 min avsluta passet. Jag började värma upp på löpbandet och gick i ett normalt gångtempo då mina fötter domnar bort. Det var inte så att jag inte kunde gå eller så men jag tappade känseln till stor del. Otroligt läskigt var det och jag har sedan dess upplevt samma sak flera gånger under gång.
Jag börjar bli lite rädd och min mamma ska på måndag morgon ringa vårdcentralen så att jag får en tid hos en läkare.
Jag är 16 år gammal, tjej, har en bra kondition och motionerar minst 1h per dag och då oftast genom en promenad med hunden eller en ridtur på hästen. Jag är inte överviktig och jag äter som jag ska och äter både B vitamin och D vitamin.
Jag har bifogat bild så att ni får se hur det ser ut. Ritade linjer på bilden så att ni ser hur stor yta det handlar om.
Men vad tror ni detta kan vara? Någon som har samma problem?
Knölen kan mycket väl vara en svullen lymfkörtel, men du ska definitivt till läkaren, håravfallet var ganska markant och domningar bör kollas upp.
Håller tummarna för dig.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Knölen tror jag också är en svullen lymfkörtel för de brukar sitta ungefär där du har ringat in och du har nyligen haft en infektion.
Håravfallet och dina domningar däremot är bra att du ska besöka läkare för. Vågar mig inte på någon gissning.
/Maria