Har du haft lunginflammation?
Är det någon här som haft lunginflammation som kan berätta hur det kändes och vilka symptom du hade?
En hemsk hosta och ont i bröstkorgen e vad jag kan komma ihåg.
Vart några år sedan.
Okey. Minns du om det tog lång tid att bli av med hostan efter du började äta medicin?
När jag väl fick medicin tog det väll någon vecka, så det gick ganska fort. Dock var min lunginflammation inte så allvarlig.
Fast en vecka är inte så fort enligt mig 😛
Hoppades på att det skulle gå lika snabbt som med halsfluss. Då behövde jag bara ta 2 piller innan jag kände att smärtan började släppa.
Jaja, vet inte ens om det är det jag har. Får se i eftermiddag hos läkaren.
Resultat fick jag nog med en gång, hostan minskade i kraft men det tog en vecka innan jag sklutade hosta. Dock var kuren i 10 dagar har jag för mig🤐
Aha ok 😃
Men du ska nog pallra dig till läkaren i vilket fall😛
Jadå, har tid i eftermiddag. Natten var hemsk, så någon medicin behöver jag. Hostan och pipljuden höll mig klarvaken hela natten långt. Är ganska mör nu. Tungt att andas också.
#8 Förstår dig, försök stå ut tills dess bara🙂
Jepp 🙂 Tack för dina svar!
Nu vet jag att du varit till Dr, men svarar för andra läsare, kanske…
Jag och min son hade mycoplasma förra våren. Hans lunginflammation hann bara gå ner lite i lungorna (vätska). Han var sjuk i omgångar. Och låg mest hela jullovet. Lagomt till skolstart var han sjuk igen, då fick vi veta att rektorn med familj legat i omgångar och att det är hemskt smittsamt. Sonen fick svaret först och fick antibiotika. Strax efter insjuknade jag med och var sjuk i 1 månad ca med hemsk hosta på nätterna och pipande lungor och ständig feber. Envis som jag är, gick jag till Dr och fick samma diagnos fast båda lungorna var vätskefyllda. Fick samma medicin och var på benen efter 1 vecka.
Tog över 6 månad innan jag kunde cykla utan att halvdö (har bra kondis annars). Nu över 1 år senare så har jag fortfarande svårt att andas och får upp slem. Riktigt äckligt.
Så fy, lunginflammation är vidrigt att få!

Jag fick lunginflammation en gång och det var en märklig upplevelse. Var lite snuvig och hostig, men inte jättesjuk, sen en tid tillbaka. Jag och min pojkvän satt och tittade på TV och jag började känna mig underlig. 30 minuter senare hade jag 40 graders feber och det gjorde sk*tont i lungorna. Vi ringde jourhavande som faktiskt kom ut och tittade på mig och sa "lunginflammation" och skrev en remiss till röntgen. Så det blev sjukhuset, röntgen och penicillin väldigt tidigt på morronen.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#12 Så snabbt?? Har aldrig hatt det men hört att det kan ta lång tid att bli helt återställd konditionsmässigt som någon ovan skrivit, så hoppas fortsätta slippa allt vad lunginflammation heter även i framtiden.

Det kan gå ruskigt snabbt när man insjuknar i lunginflammation beroende på vilken bakterie som orsakar den.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Min svåger har lunginflammation utan några bakterier eller virus. Han har fått det pga att han en tumör i lungan.
#15 Fast det måste väl ändå vara bakterier eller virus som orsakar en inflammation.

Vet inte om det kan bli så pga irritation från en tumör. Det kanske kan trigga igång en inflammation.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Ah, blandade ihop infektion med inflamation.
Min sambo har haft lunginflammation. Han hade feber, hostade mycket och hostade även blod. Det var dock innan vi blev ett par, så jag vet inte exakta detaljer, han har bara berättat lite om det. 😛
# 16 Nej det var inga bakterier eller virus. De odlade från vätskan som han hade i lungsäcken men det var inget spår av det vilket gjorde att han inte kunde få någon antibioktika heller.
Vid en inflammation krävs inga mikroorganismer utan den infalmmation kan bero på något annat. För hans del så beror den på hans cancertumör. De fick gå in operativit och avlägsna det de kunde av tumören för att häva inflammationen. Det ha spirtt sig till spottkörtlarna i ansiktet som han nu får strålade för att sen få cytostatika igen mot sin lungcancer.
#20 Hoppas det går bra!
# 21 Tack. Det började med njurcancer för drygt 10 år sen då han fick ta bort ena njuren sen så dök det upp på binjurarna och nu har det dykt upp i lungorna och spridit sig till spottkörtlarna i ansiktet.
Det tog en månad innan jag blev frisk, men på andra sidan så tog det länge innan läkaren kunde konstatera att jag faktiskt hade lunginflammation. Jag var till sjukhuset tre gånger innan de röntgade mig och kom fram till att jag hade lunginflammation.
Fick antibiotika som jag var allergisk mot - spydde upp tabletten varje gång efter att jag hade tagit den. Fick bli frisk på egen hand vilket då tog en månad. Hostade hela den månaden och hade sjukt ont i sidorna i flera veckor efter att jag hade slutat att hosta.
Jag hade 41 graders feber och hallucinerade en hel del. Kallsvettades och fryste hela tiden men hostandet var förstås det värsta. Kunde inte sluta hosta, hostade dygnet runt och kunde inte sova ordentligt, bara några timmar åt gången.
Haft dubbelsidig lunginflammation 2 gånger på grund av min skolios. Hade 40 graders feber och var utslagen hemma. Var mellan 10-12 år gammal vid desssa två tillfällen.
Hosta och åter hosta är det jag minns. Var sjuk över 3 veckor och att komma tillbaka till helt friskt tillstånd tog 2-3 veckor till.