Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 15451 ggr
Anna
2008-11-14 18:18
0

Hjärtklappning

Jag får ofta ett sorts "fladder" på hjärtat. Om jag tar djupa andetag lugnar "fladdret" ner sig, hjärtat slutar rusa, men slår istället ojämnt och jättehårt, vilket är obehaligt. Ibland måste jag sätta mig ner för att det ska sluta helt, men det brukar gå över efter 10 sekunder typ.

Vad kan sådant bero på?

Det gör aldrig ont eller så utan är bara lite obehagligt som sagt. Det händer inte enbart vid ansträngning utan även när jag glömmer bort att andas normalt eller när jag är stressad.

Är det vanlig hjärtklappning eller kan det vara något annat? Borde jag åka och kolla mig?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Maria
2008-11-14 20:31
0

Hjärtklappning är ganska vanligt även att hjärtat "hoppar" eller gör sk. dubbelslag. Det brukar inte vara farligt.

Hjärtfladder är i allmänhet när man får en puls på 120-160 slag per minut och det varar en stund. Det slår dessutom jämt. Flimmer är också hög puls men då slår det ojämt.

Fortsätter det och du är orolig ska du givetvis söka hjälp men oftast så brukar "vanlig hjärtklappning" inte vara någon fara.

/Maria

Anna
2008-11-14 22:48
0

#1 tack, då kan jag lugna mig lite då ;)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Emelie-E
2008-11-14 23:17
1

Jag måste bara få fråga en fråga när detta ändå är uppe..
När jag blir varm eller liknande, och böjer mig ner fort, så börjar hjärtat att slå dubbelt så fort än vad det annars gör. Man blir helt svag i kroppen. Så det jag undrar, är det hjärtklappning? Har inte riktigt förstått det där:P

Thorsson
2008-11-18 15:42
1

mitt hjärta slår ojämnt nästan hela tiden och blir värre vid ansträngning.

Maria
2008-11-18 19:34
0

Hjärtklappning när kroppen blir ansträngd eller varm (ex. bastu är helt normalt) många gånger känns det att hjärtat slår ojämt, det hoppar liksom till och det brukar vara helt ofarligt, men är man orolig ska man givetvis söka hjälp.

Ställer man sig upp snabbt så kan många drabbas av blodtrycksfall och det är väldigt obehagligt men oftast inget att oroa sig för.

/Maria

Magi-cat
2008-11-19 11:13
0

vanligt det där, men man ska alltid gå och kolla sig!

Man kan också äta kosttillskott som magnesium eller magnesium/kalcium, samt ett B-vitaminkomplex. Bra vid stress också!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ove-D
2013-04-06 13:31
0

Jag har också hjärtklappning ibland… i de flesta tillfällena när jag är övertrött och jag gått och lagt mig och det håller i 1-3 minuter, men nu har det brutit mönstret… i både mars och april har det varit på eftermiddagen och i mars höll det i 18-20 minuter!!! Varför får jag det? Läkarna hittar inget fel.. Känns som att de inte vet vad de ska leta efter heller… 🤔

Maria
2013-04-06 14:18
0

#7 Har man tagit EKG?

Hittar läkarna inget fel så bör du nog lita på det. Att oroa sig gör att man kan få hjärtklappning också.

/Maria

Ove-D
2013-04-06 14:24
0

Ja EKG är taget och det visade inget då… Jag kommer eventuellt få låna en apparat som spelar in hjärtslagen… 

Jag får hjärtklappningen när jag vilar mig. kollar på tv, sitter vid datorn eller nåt… Har än så länge aldrig fått det på jobbet eller utomhus.

Maria
2013-04-06 14:26
0

Näe du säger hjärtklappning men ar du att du hör hjärtslagen eller att pulsen faktiskt ökar?

/Maria

Ove-D
2013-04-06 14:33
0

När jag menar hjärtklappning menar jag att pulsen ökar som om den skenar. Jag kan höra hur det pulserar i öronen… (får ibland tinitus också samtidigt)

Maria
2013-04-06 14:41
0

Hur hög puls har du då? Ibland kan man ju tycka att pulsen ökar i och med att man känner den tydligare.

/Maria

Chestnut
2013-04-06 21:07
0

#11 Det låter lite grann som POTS/dysautonomi… Är det något du hört talas om tidigare? 🤔

Med vänliga hälsningar
Chess

Ove-D
2013-04-06 22:15
0

Jag har försökt hitta beskrivningar på dysautomomi för att se om jag känner igen mig…

"POTS är ett uttryck för dysautonomi  och är ett fenomen som vi förknippar med svimningsbenägenhet och hjärtklappning. Det skiljer sig från de vanligare ortostatiska blodtrycksfallen. En onormalt ökad puls då kroppen reses upp från liggande. Trycket däremot mindre påverkat eller inte alls."

Men jag känner inte igen mig… Jag blir inte yr eller svimmar när min puls skenar. Det är också oftast åt andra hållet - när jag går och lägger mig som jag känt av det.

Kan någon berätta mer om hur det känns?

Maria
2013-04-07 08:46
0

Vad har du för puls normalt och hur hög är den när den skenar som du säger?

/Maria

Ove-D
2013-04-07 10:34
0

Det var kanske dumt att jag inte bad om det exakta resultatet av EKG:t. Jag nöjde mig med att det var "normalt". När det skenar kanske det slår tre slag varje sekund, det är för snabbt för att jag ska hinna räkna…

Maria
2013-04-07 10:40
0

Det är inte sådana här dubbelslag du menar?

När man tar ett EKG så visar remsan hur hjärtat arbetar. Man får även fram ett medelvärde på pulsen. Har man oregelbunden rytm så märks det också.

Ett dygnsEKG kanske inte vore så dumt.

/Maria

Ove-D
2013-04-07 10:42
0

#4 Har du fått någon hjälp mot det? Har du varit hos läkaren? Gjort EKG?

Ove-D
2013-04-07 10:47
0

#17 ingen aning vad det kallas… Mitt problem syntes inte alls på EKG:t. Det är som "anfall" som tidigare bara kommit någon gång i kvartalet men som jag haft både i mars och april och brutit "mönstret". Jag ska få ha en "bandspelare" som spelar in hjärtslagen under nåt dygn. Men om jag inte har något "anfall" så syns det inte. 

Det skadar väl inte att #0, #3 och #4 kollar upp det?

Ove-D
2013-04-07 11:58
0

#13 Vad får dig att tro/tycka det?