Problem med hårbotten
Har under flera år haft problem med hårbotten, får stora bölder i hårbotten som gör väldigt ont och när det är som värst kan jag inte sova ordentligt för att det gör så ont att lägga ner huvudet. Det kom "bara sådär" från att ha vart ingenting till att ha vart jättemycket, för cirka 5 år sedan. Jag har det inte hela tiden under runt när jag har mens, börjar några dagar innan mensen kommer och försvinner några dagar efter (dock inte helt utan har små "plitor" kvar hela tiden, utan det är dom stora bölderna som försvinner) så totalt sträcker det sig över två veckor ungefär. Har kört flera omgångar tetralysal som inte funkade. Körde med roaccutan förra våren och det försvann men återkom igen i vintras, typ ett halvår efter att kuren var avslutad.
Pga missförstånd med sköterskan jag pratade med så fick jag aldrig någon ny tid hos hudläkaren förrns i april i år och då tyckte inte läkaren det var bra att jag började med roaccutan då eftersom jag skulle få köra det över sommaren då och man blir känslig mot solen utav det. Så jag skulle höra av mig i höst om problemet var kvar. Det har bara blivit värre och värre sedan dess och nu är det tillbaka i nästan lika stor omfattning som innan min första roaccutankur.
Läkaren vet inte varför jag får dom här problemen (har inga större problem med acne i övrigt), har någon liknande erfarenheter och tips på vad jag kan göra fram till i höst för att mildra det lite?
jag hade samma problem, försvann när jag bytte till neutrals produkter. Parfymfritt och allergivänligt. Problemen återkommer så fort jag provar andra hårprodukter.
Har testat olika sorters schampoo, även dom parfymfria på apoteken men det hjälper inte. Använder i princip inga andra hårvårdsprodukter, gör jag det så gör jag det ytterst sällan och när jag är "problemfri"
Prova att tvätta håret utan schampo. Jodå, det funkar - det finns många, många som gör det.
Du kanske har råkat ut för en överkänslighetsreaktion så att du nu är känslig mot alla sorts kemikalier i hårbotten.
Det tar ett tag innan håret vänjer sig, du kan få tvätta oftare i början, och du bör inte använda några stylingprodukter.
Läs mer om hårvård på lockig.se
Har testat det också, hjälper inte :( Och det är ji konstigt att det bara kommer en viss period om jag är överkänslig. När jag var yngre fick jag mer acne i ansikte/ på rygg också men det har försvunnit under åren, men inte det i hårbotten. Den "vanliga" acnen har aldrig gjort lika ont heller
Jag har ju svårt att se att det kan hjälpa enbart "utifrån" med olika champo.
Har man stora bölder så är det ju riktigt illa.
Kan det ha med stress att göra. Viss psoriasis i hårbottnen kan bli värre av stress.
Jag tycker att du ska söka för dina besvär igen. Du borde kunna få en akuttid om du berättar att besvären ökat så.
/Maria
Ja jag vet inte, jag sa ju det till läkaren när jag var där senast i april att jag trodde det skulle bli värre eftersom det sakta men säkert ökat sen jag slutade med roaccutan men han tyckte inte det var lämpligt att börja igen under sommaren….han vet ju vilka problem jag haft och han verkade inte se det som någon större fara så tror inte jag skulle få någon tid där just nu :/ Och kontaktar jag en anann läkare måste jag ha remiss och då blir det ändå en jättelång process innan jag får en tid, så då går det säkert fortare att vänta till typ september och gå till min ursprungliga hudläkare
Jag har förresten lämnat prov också för att se vad det var för något, men tydligen var det bara vanlig acne men i extrem omfattning och under vissa perioder enbart, men varför det blir så visste inte läkaren. Han trodde det skulle vara borta helt efter första roaccutankuren eftersom det verkade som det, men det kom alltså tillbaka… :(
Något du äter som du inte tål och som visar sig så?
Min sambos acne reagerar jättefort om han t.ex. ätit ostbågar eller choklad. Det kommer dagen efter och han får ganska stora bölder emellanåt på rygg och ansikte.
Nä det är ingenting speciellt jag äter, kommer ändå :/
#10 är du säker på att det inte är nått speciellt? Bara nyfiken.
Ja relativt. Jag får det somsagt i samband med att jag snart ska få mens och jag är inte sån att jag får en massa cravings under dom perioderna :P T ex choklad kan jag äta när som helst, brukar inte äta några stora mängder och har aldrig haft några problem efter att jag ätit det
#12 okej. Synd att det inte var så "lätt"
Ja :( Har inte alltid haft dom problemen heller utan det har kommit nu senaste åren…konstigt. Menmen får väl stå ut tills jag kan börja medicinera igen, även om det är konstigt att det kommit tillbaka så pass mycket.. är tydligen väldigt ovanligt att man måste köra fler än en gång med roaccutan. De flesta brukar (enligt min läkare) vara helt problemfria efter en kur, eller så kommer det tillbaka så pass lite att man kan köra med något svagare typ tetralysal
provade dezor funkar väldigt bra..!