Öroninflammation
Hej! Misstänker att jag har fått öroninflammation, har dock aldrig haft det innan så är inte helt säker men det gör ont i örat (bultar och värker), det är rött och svullet och det gör även ont när man trycker runt om örat. Ska ringa vårdcentralen på tisdag om det inte gått över men undrar vad man kan göra för att lindra smärtan? Har tagit värktablett men det hjälper inte särskilt mycket.
Du kan inte göra så mycket själv mer än vad du gjort.
Ring vårdcentralen och hoppas du får en tid.
Det kan lätta lite om du ligger med huvudet ganska högt när du ska sova.
/Maria
nässpray kan lindra lite
vet inte vad du har tagit för värktabletter men du kan prova ta 1 Ipren och 2 Panodil/Alvedon det ger en bättre effekt
#2: Hur skulle fler värktabletter ge bättre effekt? Det står ju uttryckligen på tabletternas paket att man inte ska ta flera samtidigt, och inte olika sorter heller, om det inte är en läkare som sagt det. Så här står det på en förpackning med värktabletter jag har hemma: "Fler än 1 tablett åt gången ger inte bättre smärtlindring. Högre doser än rekommenderat kan medföra allvarliga risker. Använd inte olika sorters smärtlindrande läkemedel samtidigt utan läkares föreskrift.".
Så jag skulle inte ta så många och av olika sorter samtidigt, nej hu.
#3 Du ska absolut inte överskrida vad som står på paketen.
Du kan ringa sjukvårdsupplysningen. De brukar vara duktiga att rekommendera vad du kan göra.
/Maria
#4: Precis vad jag menade 😉! Själv har jag inget problem och mår relativt bra just nu, reagerade bara på #2 som skrev att man skulle ta så många samtidigt…
Tack för svaren. Frågade på apoteket om det fanns något man kan göra, men det fanns inget receptfritt förutom värktabletter så ska försöka få en tid imorgon. Blev lite lättare under natten att ligga med huvudet högt, men när jag skulle gå upp så gjorde det väldigt ont och har varit yr och illamående hela dagen.. Har köpt Ipren flytande kapslar och det tycker jag hjälper liiite mot värken i alla fall.
#3 jag menade kombinera inte att överskrida….
du hade inte skrivet vad du hade tagit för något och då gav jag rådet att man kan kombinera Panodil och Ipren men det är inte alla som vet om detta och det rådet brukar man få av både Apotekspersonal och sjukvårdspersonal
sen slutligen www.fass.se är en väldigt bra hemsida där man kan läsa om olika mediciner dosering och hur ofta man ska ta dom m.m
#7: Jag skulle fortfarande inte göra så själv om jag inte fått rådet från en läkare. Men det är min åsikt.
#8. Håller med dig. Vet att en del kombinerar, men jag vill ha ett ok från läkare då. Dessutom så passar inte Ipren alla. Jag själv kan inte ta något antiinflammatoriskt pga astma. Hoppas du får hjälp idag ts, det där låter inte roligt.
Så då var man tillbaka från vårdcentralen. Dom tryckte in den där saken dom kollar i örat med långt in, gjorde skitont. Men i alla fall så kunde dom konstatera att det var öroninflammation, hade även små blåsor i örat 🤢fick penicillin så skönt att man fick någon behandling i alla fall, får hoppas det vänder fort nu.
Skönt att du har fått hjälp! Det brukar lindra snabbt med penicillin.
#10 Det brukar vända ganska snabbt när man får penicillin. Bra att du kom iväg.
/Maria