Skavsår på insidan av låren
Jag har ett litet delikat problem, som jag nog inte är ensam om!
Har ju ca 10 överflödiga kilon, som ska bort - inlett en träningssatsning sedan midsommar och tänker på kosten. Men - tyvärr sitter en del av övervikten på låren och de skavs mot varandra nu på sommaren när jag går med kjol. Upptäckte igår att jag fått ett rött skavsår på ena lårets insida.
Eftersom jag inte skaffat några sommarbyxor, utan går i en tunn omlottkjol nu under sommaren, så är det där något jag måste förebygga, tills mina lår blivit smalare.
Har tänkt tanken att ta några tunna kökshanddukar och vira runt dem, i alla fall när jag måste gå längre sträckor, t ex från busstationen på arbetsorten och fram till jobbet (ca 15 min promenad).
Igår lånade jag min särbos boxerkallingar (!) som går ner en bit på låren. Det hjälpte en del. Har därför tänkt tanken att skaffa lite boxershorts för män, jag menar, det syns ju inte under kjolen ändå!
Någon som har ytterligare tips???
Mottages tacksamt, detta är inte kul!
Korta tights eller cykelbyxor kanske? Rejäla benkläder (som man sa förr) som mamelucker?
/Maria

Du kanske kan ha på Compeed tunna skavsårsplåster. I alla fall där det blivit rött.
Det är inte konstigt om det blir skavsår nu när det är så varmt för allt klibbar ihop tycker i alla fall jag.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Jag talkar mellan låren under kjolen…
Annars får man använda cykelbyxor 3/4 tights eller liknande…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Testade faktiskt att stryka på compeeds stick som egentligen är till för att undvika skoskav, tycker det fungerade på låren också
Andra år har jag haft något under, tex. leggings eller någon gördel med ben på. Puder har jag inte testat såvitt jag kan minnas, men ska nog testa det också om jag bara hittar parfymfritt, vi har på jobbet, från Natusan med parfym, men jag mår illa bara av att vara i närheten av hyllan så DET pudret köper jag inte! Det är inte för att jag inte tål parfym, utan pudret luktar verkligen vidrigt
För min del så går det hur bra som helst med kjol eller klänning vissa dagar trots att jag går mycket den dagen. Andra dagar kan jag få skavsår av att gå från vardagsrummet och till köket nån meter bort
Jennie
Brukar köra ett par gamla typ cyckelbyxor, kvarleva från 80-talets aereobics. Nu är ju modet tack och lov lite tacksamt med kjol och trekvartsleggings
En väninna kör med smörja lite olja på låren och vet ej om det tar bort skavandet eller lindrar det avsevärt . Har själv inte provat
Fast samtidigt vet jag att jag blir inte så värst mycket smalare om låren även om jag går ner rejält mycket.
Jag tänker på när jag var rätt så avmagrad för ca 8 år sedan, efter att ha fått magkatarr. Även då var låren runda - jag lagrar fett där helt enkelt. Jag hade smala armar, revbenen stack ut både fram och bak, midjan smal, ansiktet utmejslat, men lik förbannat hull på ända, höfter och lår 
avklippta nylonstrumpor ska tydligen fungera bra. Har en väninna som tydligen har det på sig när hon badar också för att inte få skavsår.
Jag har hört att en del kockar använder Maizena eller potatismjöl för att slippa skav mellan skinkorna i heta kök på sommaren. Har du kjol som täckar så gör det ju inget om det syns att du talkat.

Mameluker eller cyckelbyxor finns ju att köpa. Annars kör jag med babyolja. Funkar fint som anti-friktion =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
någon som har tips mot skavsår orsakade av sömmarna på jeansen?
#11 Jag vet en tjej som tejpar hudvänligt tejp på insidan sina jeans längs sömmarna som skaver.
Det får hon ju givetvis ta bort vid varje tvätt och tejpa nytt.
/Maria
Ja det kan nog vara något! Ska se om jag hittar någon bra tejp :)
Jag hade mycket besvär för många år sedan med överflödigt fett på låren som skavde, så jag fick operera bort det överflödiga. Genom landstinget då. Det blev inte fettsugning, så jag har ärr, men det var guld värt. För min del skulle det inte funkat med tejp, dessutom så tärde det på psyket att man fick stora besvär av skavet.