Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 4268 ggr
[Lilla Fröken]
0

Högt blodtryck och trötthet

Visst kan man väl bli tröttare än vanligt av att ha högt blodtryck? En sköterska nekade till detta, men jag tror faktiskt inte på denne. Har jag fel?

Maria
0

Huvudvärk och trötthet brukar vara vanliga symtom vad jag vet.

/Maria

[Lilla Fröken]
0

Jag var med en anhörig som kollade trycket, vilket var för högt, och jag sa då att jag märkt att denne varit väldigt trött på senaste, men nejdå, det hade inget med det att göra..

Maria
0

Märkligt.

Fick din anhörige någon behandling eller vill man avvakta och kolla trycket igen?

/Maria

[Lilla Fröken]
0

Trycket ska kollas efter en vecka igen.

Maria
0

OK. Det är viktigt att kolla så att trycket inte är bestående högt för då bör det behandlas.

/Maria

[Lilla Fröken]
0

Precis. Det är lite lurigt med blodtrycket, många vet inte att de har för högt.

Maria
0

Min man har ganska nyligen fått högt blodtryck.

Han var hängig länge och hade huvudvärk en hel del vilket han aldrig brukar ha och jag kollade trycket hemma och då hade han väldigt högt undertryck. 110 fick jag det till.

Han gick till husläkaren som mätte 160/115 och han fick medicinering och har ätit detta i två månader nu och trycket är bra igen.

/Maria

[Lilla Fröken]
0

180/115 var det här. Men sköterskan var bara bekymrad av undertrycket. Så det blir en koll till nästa vecka.

Maria
0

Undertrycket är ju oftast det mest alarmerande men numera så har man även tagit det systoliska trycket på större allvar.

Gränsvärdena har gått neråt vad det gäller behandlingsbart tryck.

/Maria

[Lilla Fröken]
0

Okej. Tack för svar! :)

[sakring2]
0

Ja man blir trött och väldigt andfådd av för högt tryck. Då jag hade för högt så orkade jag ingenting. Numera så känner jag inte av det då jag fått mediciner.

[Lilla Fröken]
0

Knepigt att sköterskan svarade mig så bestämt att det inte hade med trötthet att göra. När jag var stressad och hade förhöjt tryck en period så somnade jag titt som tätt i soffan.