Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: kost-och-recept
Läst 2008 ggr
KallaMigMimmi
0

Lurande matprodusenter!:(slut med kött

Gentransplanterad lax och köttsvinderi i mängder, gamalt kött, svin och hästkött i det som ska vara ko, konstgjort kött…

Är det någon mer en mig som tappat förtroendet för matprodusenterna!?

Finns det några att lita på?

Dom vill minska på köttkonsumtionen och det lyckas dom med. Jag vill inte äta kött mera, ska kolla efter vegetarian i fokus.

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Maria
3

Gentransplanterad lax vet jag inte vad det är. Inte konstgjort kött heller.

Det har varit lite mycket nu när det gäller köttindustrin.

Oxfilé har visat sig vara fläskkött och vissa av Findus färdigmat har innehållit hästkött istället för nötkött.

Jag handlar oftast bara närproducerat och har förmånen att ha frysen full av älgkött.

Fisk handlar jag i fiskbilen och de fiskar själva det mesta. Nästan all lax som säljs numera är odlad lax och jag gillar inte lax så jag slipper bekymra mig🙂

/Maria

Zabbio
4

Jag köper kött färskt/nystyckat och omarinerat.. då¨kan man få en liten bild på hur fräsch den är och vad det är genom att se på det. Även om de kan luras så klart men hittils har det lukta, kännts och sett fräscht ut och jag har inte blivit sjuk.

Om de där kaninerna jag har kan börja leva upp till sitt rykte så kommer jag även föda upp eget kött som definitivt är kemkaliefritt, färskt och har dessutom haft ett bra liv.

Jag misstänker att det äär lika mycket hälsovinst att sluta med halvfabrikat som att sluta med kött.. vem vet vad som egentligen finns i de vegetariska korvarna?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

KallaMigMimmi
0

Allra helst skulle jag vilja bo på en gård och vara min egen matprodusent:)

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Aribigga
2

Med alla dessa köttskandaler och så undrar folk varför man väljer bort kött? 

Det finns många bra köttsubstitut man kan ersätta vanligt kött med. Det blir inte dyrare och inte krångligare. 

Man måste ju heller inte bli vegetarian på en gång, jag började helt enkelt med att sluta köpa kött men åt då jag blev bjuden. Nu har jag kommit så långt att jag bara vid sällsynta tillfällen tackar ja till rätter som innehåller kött.

Tänk bara på att man kan inte bara sluta äta kött och ersätta det med grönsaker, potatis och pasta. Man måste ha protein och som sagt det finns många produkter som kan ersätta kött. Som kvinna är det även viktigt att tänka på att få i sig järn. Broccoli, ärtor och spenat är bland annat rika på järn.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Zabbio
2

#4 Mitt problem med köttsubstitut är att de är halvfabrikat… vilket dels för det mesta innehåller saker jag inte tål, och dels är fabrikat ändå fabrikat. Jag personligen vill leva av råvaror.

Men om man nu inte vill äta kött så går det att laga vegetariskt som fungerar med bra råvaror. Aminosyror kan ersätta mycket protein, annars får man välja sitt protein från vegetabilier som kompletterar varandra. Att grodda frigör en del protein i frön. Rejuvelac lär ge naturligt b12 om jag minns rätt (är inte säker på den punkten dock) osv. Och med råvaror vet man bättre vad man stoppar i sig.

Nu äter ju jag kött och har glömt rätt mycket om den vegetariska kosten, men vill inflika att det går bra att klara sig vegetariskt utan köttsubstitut. Självklart är det en omställning men inte värre än att man kan klara det om man vill, och när man har recepten mer i huvudet (som med  den kost man är van vid nu) så är det inte krångligare.

Sen får väl de som vill äta substitut göra det.. i min mening är det dock inte mer säkert att quornkorven verkligen är svamp som att lasagnen är av nöt..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tlover
0

vissa "köttsubstitut" är ju flera tusen år gamla (altså recepten inte matvarorna ;)  ) och dom kan man lätt göra själv (tofu, seitan, tempeh tex både tofu och seitan har jag gjort själv tofu gör jag varje vecka är tofu ett halvfabrikat så är ost det också)

men det är sällan jag äter "fakekött" även om jag kan göra sånt själv mest blir det bönor/ärter/linser och även frön och dyl görs ofta god mat på.

men jag skulle inte köpa kött om jag skulle sluta vara vegetarian men då bor jag ju på gård så det skulle ju inte vara så svårt att äta kött som man visste vad det var/mått bra…

om man nu skulle vilja äta kött (det är ju inte ens gott så…)

l'm back