Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 2628 ggr
[tililili]
0

uttråkad av mat, och ändå hetsäter jag

Har ätstörningar med både anorektiska och bulemiska tendenser i bagaget. Är nomalviktig, lite i överkant kanske, men helt ok och skulle troligen väga perfekt om jag bara slutade överäta och småäta jämt. 

Dock är det ju så att om jag äter dåligt så blir det lätt småätning som lite för lätt mynnar ut överätning och ibland hets.

Så, det är väl bara att äta ordentligt då…ÄR SÅ FRUKTANSVÄRT UTTRÅKAD PÅ ALL "RIKTIG MAT"

Har jättesvårt att äta tillräckligt mkt för att det ska ge tillräckligt för att slippa sug. Har lite dumma ideer kvar kring mat i huvudet och har svårt med pasta och potatis och sånt. 

(småäter ju all möjlig skit med bröd och kex och sånt dock, mkt irrationellt!)

Vill gärna ner lite grann i vikt, men framförallt slippa sug, så har försökt med lchf, (körde det strikt för några år sedan och bröt då en riktig hetsperiod och mådde rätt bra på det, men sommaren kom med frukt och grönsaker och färskpotatis…vill ju lära mig äta normalt med eg. )

Provade att äta åt Dukan hållet, men med en del grönsaker direkt från början, aldrig helt stirkt. Men lassade på med kött och fisk istället för att bara fylla magen med grönsaker som jag brukar vid lunch och middag. Tyckte det kändes som jag åt groteska mängder. Men höll mig ju mätt och suget försvann.

Och jag tappade lite i vikt.

Men tröttnar så fort! Vet inte vad jag ska äta, mat är trist och jobbigt, och sen äter jag kakor och choklad…eller överäter mat tills jag mår dåligt av den istället, för att det slinter när jag tycker att jag äter så mkt…

Vet inte hur jag ska göra.

Maten är min fiende, men den lockar mig när jag är trött och stressad och får mig att må ännu sämre

meisa
1

Hej där ute!
Har själv varit en småätare, choklad, godis, bröd m.m var som knark för mig. Jag var beroende av att hela tiden unna mig själv mat.

Ett knep är att lägga bort mat som fokus i livet och inte tänka överdrivet mycket på det. Blir du sötsugen, se inte choklad som ett alternativ. Se päron, kiwi, banan, äpple m.m som alternativ.

Belöna dig med andra saker än mat.

[tililili]
0

Det låter så lätt, men är så svårt Hade du ngn bra strategi?

Maria
0

Har du kontakt med någon dietist?

/Maria

[tililili]
0

Näe, träffat några när jag var yngre, och tyckte det kändes som att de hade lärt sig en maillista och att hålla fast vid den vad man än sa eller frågade om. Spelade ingen roll vad man sa eller ville ha svar på, hon hänvisades till sin lista. Och problemet är att jag inte vet hur jag ska orka äta, för att låta bli att hetsa…. Men der kanske vore värt ett försök, var ju längesen sist