Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 3908 ggr
Juliasundstrom
0

Skada i ryggen

Har sedan ca 5 år tillbaka väldigt ont i bröstryggen alldeles till höger om ryggraden i höjd med skulderbladet. Jag är osäker på om min smärta kommer från en gammal skada jag fick när jag landade snett på ryggen på en studsmatta. 

Vid det tillfället då jag skadade mig så tappade jag andan av smärtan. Därefter kunde jag inte springa, hoppa eller ta tunga steg på säkert en månad. Försökte jag småspringa lite så tappade jag andan, eller hoppade jag försiktigt så tappade jag andan när jag landade. Det var oerhört obehagligt och gjorde så himla ont! Även om jag bara vred lite på mig så högg det till i hela höger sida ut mot skulderbladet och det gjorde att jag knappt vågade röra på mig. Smärtan gick över till viss del men efter ett år hade jag ont på ungefär samma ställe och fick en remiss till ortopeden av skolsköterskan. Det visade sig att jag hade skolios. Under samma period tränade jag sjukgymnastik två gånger i veckan under nästan ett helt år eftersom smärtan höll på att göra mig galen. Det hjälpte mig tyvärr ingenting. 

Dock vet jag som sagt inte om smärtan kommer ifrån skadan eller om det kanske har något att göra med min skolios. Jag korsettbehandlades i 8 månader och hade inte ont en enda gång under den perioden. När jag slutade med korsetten fick jag ont igen. Stelopererade ryggen (9 kotor) för snart ett år sedan men smärtan består. Börjar misstänka att det kanske är från den gamla skadan ändå i och med att det inte blir bättre! 

Jag har försökt hitta svar i en evighet men hittar inget om vad det kan vara. Här har ni mina symtom ifall någon kanske känner igen sig!

*Krampar och gör ont i hela höger skuldra när jag ligger på rygg på hårt underlag. Mer ont vid utandning.
*Gör ont när jag står på alla fyra och sträcker fram höger arm.
*Gör ont som vid punkt nr 1 när jag lutar mig bak mot en stol och andas ut. 
* Ont när jag ligger på vänster sida och slappnar av med höger arm. 

Förstår om ingen har någon koll på vad det kan vara, men ville iallafall höra med er :) Har funderat på att gå

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Maria
0

Eftersom du skadat ryggen och även har skolios så är det omöjligt att gissa varför du har ont.

Prata med din läkare.

/Maria