Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 5261 ggr
Smultronkaka
0

Ryggskada=Blodigt bajs?

Sorry för rubriken. men ja, jag ramlade av en häst härom veckan och slog till ryggen rejält då jag landade på cementgolvet i stallet. Sen dess har jag känt av ryggen (mest ryggraden och nedredelen av ryggen). Det gör ont om jag böjer mig hastigt eller om jag springer. Tillråga på detta har min mage nu kärvat ihop sig. Avföringen är hårdare än normalt och dessutom lite blodig… Min fråga är nu, tror ni att detta kan ha o göra med "ryggskadan"? Har aldrig förut haft problem med blodig avföring förns nu några dagar efter fallet.
Kram

Maria
2

Jag tycker absolut att du ska söka vård för detta.

Det kan vara en tillfällighet men dumt att chansa.

Man kan få blod i avföring både av brustna blodkärl, hemoroider, magsår och annat men som sagt sök.

/Maria

Zofia89
0

kolla hos läkare för säkerhetsskull =)

Och förresten, vad gjorde du på hästryggen inne i stallet? 😛

Smultronkaka
0

Magen har blivit lite bättre nu.. jag får se hur jag gör. Är på Island och det är en bit till närmsta mottagning.. Blir det inte bättre så ska jag nog ta kontakt med dom.

JOoo förstår du Zofia89, jag rider in och tränar unghästar! och att börja rida dom inne på en mjuk sandarena är inte det optimalaste då dom får grepp om marken med hovarna och på så vis får dom mer kraft om dom skulle vilja slänga av dig. Så att börja cirkulera fram och tillbaka  i stallgången (krävs ju då att det finns ett högt tak och inga saker ivägen) är optimalt då hästen själv inte vill ramla på det hårda golvet och därför oftast inte gör något dumt. Men, denna kuse (som dessutom är en av dom största islandshästarna jag mött) lyckades slänga av mig två ggr samma dag. Första gången landade jag på rumpan, vilket inte gjorde nått värst ont så jag hoppade upp igen. Men andra gången landade jag snett på nått sätt och måste vridit om ryggen..

Zofia89
0

okej, då förstår jag bättre =D

Chestnut
0

Rida in så var nog bland det korkaste jag hört. Vad hände med mjukt och försiktigt stegvis vänja hästen så att den inte "gör något dumt"? Min erfarenhet är att säger man saker som "om dom skulle vilja slänga av dig", då ska man inte syssla med unghästar. Men jo, du bör nog söka på vc för det där…

Med vänliga hälsningar
Chess

[Lilla Fröken]
0

#5 Men det måste man väl alltid ha i åtanke, att en oinriden häst kan vilja slänga av en? Rider du in hästar? Samma när man rider, man har ju skydd ifall man ramlar av eller blir avslängd.. Tycker att du ts, ska söka vård om du inte blivit bra.

Chestnut
0

#6 Har man förberett hästen ordentligt så är min erfarenhet att det är ingen skillnad mot att sitta i sadeln mot att hänga över på mage som jag gör åtminstone i några veckor först och innan dess bara lägger tyngd i stigbyglarna från marken osv. Har flygit av betydligt fler gånger från gamla erfarna hästar som jag ridit i flera år än vad jag flugit av unghästar just eftersom unghästarna tar jag bebissteg med (de ska ju hålla för resten av livet och bli trevliga tävlings-/ridhästar så förstår inte varför en del stressar så förbannat med dem). 

Det jag vänder mig främst mot är attityden jag upplever att TS har, vilket jag kanske missuppfattat, men hästar får inte för sig saker och de slänger inte av folk med vilja och är risken för avkastning så stor så är det väl dumt att ha cementgolv att krascha mot? Klart  att det finns en risk men det finns mycket bättre sätt att minimera den än vad som beskrivs i #4. Som det antagligen framgår så ja, jag har sysslat en hel del med inridning och har unghästar hemma men har fått pausa det senaste ½ året pga fotskada.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Lilla Fröken]
0

Jo, men risken finns att man åker av, det måste man ha i åtanke, vilken häst det än gäller. Nej, tyvärr, för mig framgår det inte att du sysslat en hel del med inredning. Och där är jag oense med dig, hästar kan visst få för sig att slänga av ryttaren. Men nu är åtminstone jag OT.

[Lilla Fröken]
0

Inredning = inridning.

mongu
0

# 7 Jag håller med dig. Vet också att du har erfarenhet av hästar. Det har jag och dottern med och det du säger stämmer. 

Visst kan en häst slänga av sin ryttare men ofta så har den då blivit skrämd av något. 

Nu är detta OT men jag ville bara visa att det är som du säger.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Lilla Fröken]
0

Jag har sett många"avslängningar" utan att hästen blivit rädd,.så det finns faktiskt flera anledningar.

[Qimsid]
0

Hästar får inte alls för sig att slänga av sin ryttare. En häst har alltid en anledning till vad den gör. Får den för sig att den ska slänga av dig, då är det dig det är fel på. Hästar är mycket ärliga djur och det är ett tydligt tecken på stress om du är på en lugn sand 'arena' där ingenting kan hända.

De hästar jag ridit in har jag börjat med från marken och sedan kommit stegvis från att bara sitta på ryggen till att börja skritta. Senaste ponnyn har jag bara ridit utomhus där vad som helst kan hända, barbacka och endast sidepull. Hon har aldrig kastat av mig eftersom att hon har det trevligt tillsammans när vi rider ihop och har jobbat från grunden i en stimulerande miljö.

Jag förstår mig inte på hur man kan vilja rida in en häst på det sättet du gör, det är varken trevligt för ryttare eller hästen, helt fel i mina ögon, mitt hjärta gråter för sådana hästar.

[randi]1
0

Om du är hård i magen, kan det vara små blodkärl som brister, när avföringen trycks ut. Vilken färg är det på blodet? Är det färskt, mörkt? Om det är lite blod, så är det ganska vanligt vid förstoppning. Men tycker nog att du skall söka läkare ändå, bara för att vara säker.

Smultronkaka
1

Wow, detta eskalerade! Kan ju meddela att jag varit till läkaren och vi kom fram till att en muskel i ryggen har kommit iklämm eller brist lite. Han sa att det kan ta upp till 6 veckor innan det blir bra, så jag går på en kur med smärtstillande och Parkodin (tror det är nått slags inflamationshämmande..) LÄkaren kunde inte koppla ihop ryggskadan med den blodiga avföringen, så det är två helt skilda saker.

Chestnut: Du dömer mig lite väl fort med tanke på det lilla jag skrev tidigare. Jag vet hur mycket dumt och idiotiskt hästfolk det finns ute där ute som stressar fram med inridningen bara för att dom vill se snabba resultat. (förstår inte vad du har emot ordet inridning då det i mina öron betyder att man vänjer in hästen med att ha en ryttare på ryggen och lära sig sammarbeta med en människa. Folk brukar säga: Break in a horse, men vad man vill göra är att Go into a horse, Alltså man vill lära känna den inifrån och ut. Hjärtat, hjärnan och förståelse för dess naturliga beteenden.)
Hästen i fråga har jag ridit tidigare och varit en av dom allra duktigaste unghästarna i stallet, Utbildningen med honom har bara gått positivt frammåt hela tiden. Dagen då detta hände regnade det ute och jag hade på mig en regnjacka, troligtvis var det detta som skrämde honom då det prasslade lite om den.
Det låter som om du tror att jag tar en helt grön unghäst och sitter upp på den direkt på ett hårt asfalterat golv och tror att den inte ska slänga av mig bara för att jag rider den på hårt golv. Fick du den uppfattningen är jag ledsen, det är inte så jag jobbar…
Steget med det asfalterade golvet är ett ganska långt steg in i utbildningen och något jag fått lära mig här på Island, Vilket jag också kan tycka är underligt och konstigt. Men när man jobbar för en äkta och respekterad hästkarl som hållt på med hästar i 60 år, då säger man inte emot och säger att det är fel utan att själv ha provat det först..
Hästhantering är olika i alla delar av vår jord. och tyvärr finns det mycket idiotiskt folk där ute som inte tänker på hästarna och dess natur alls. Men jag är glad, för jag vet att jag inte är en av dom!
Angående det där med att en häst slänger av en ryttare, oftast är det ryttarens fel (mitt misstag var att ha på mig en regnjacka och trodde att han skulle ta det med ro). Men hästar är flyktdjur och kommer alltid vara. TÄnk på att hästar inte ens är gjorda för att ha ryttare på ryggen, det är inte så lustigt om dom skulle vilja slänga av en, speciellt inte när dom inte är vana vid det. Men ja, jag håller med dig att risken för att bli avkastad blir betydligt mindre om man har tålamod och tid för unghästarna och tar utbildningen i deras takt.
Det finns mycket jag kan skriva här.. så har du några frågor så ställ dom :)
Kramiz

[Qimsid]
1

Jag har en fråga, varför rida på asfalterat golv?

[Lilla Fröken]
0

Vad bra att du kollat upp dig ts! :)