Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 11928 ggr
Jo3ef1n
2013-03-09 08:20
7

Gallanfall?

Hej! jag har under tre dagar ätit ovanligt mycket efter att jag har gått på ett extremt lågt kaloriintag och varit stressad. På 3 dagar ungefär har jag tryckt i mig ungefär 1500 kcal över min förbrukning. Nu på morgonen har jag haft svin-ont i övre delen av magen, där levern och gallan sitter. Det har aldrig blivit förut, så det börjar bli väldigt obehagligt. Kan det vara gallsten eller är det levern som har blivit överbelastad av min jojjobantning.

Det kanske låter galet men jag har inte gått till någon läkare för att få ordning på mina matvanor jag har sjukhusrädsla, ändå tycker jag att jag har ätit ganska bra på den senaste månaden bortsett från grisätningen jag har gjort dem senaste 3 dagarna. Hursomhelst har ni något förslag på vad det kan vara?

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Maria
2013-03-09 08:23
0

Det är kanske inte så konstigt att du fått ont i magen om du efter att ha ätit extremt lite och de sista dagarna mycket mer.

Har du varit på toa?

/Maria

Jo3ef1n
2013-03-09 08:44
0

Ja, det har jag och jag har även ätit medicin för att maten ska passera genom magen bättre. men nu är det som att det hugger till som en kniv 1 gång i minuten i övre delen av magen. det verkar som att hugget kommer några sekunder efter varje gång jag sväljer. finns det något samband med gallan och/eller levern eller kan det vara något annat?

Maria
2013-03-09 08:49
0

Jättesvårt att svara på vad det kan vara.

/Maria

Jo3ef1n
2013-03-09 08:58
0

Okej, annars får jag vänta och se om det går över senare idag vilket jag hoppas, annars måste jag väl kolla med läkare. Men det är så obehagligt så jag orkar inte göra så mycket vettigt så länge mag-huggen håller i sig.

Maria
2013-03-09 09:14
0

Det kan vara gaser också. Det kan man få riktigt ont av som kolik.

Visst ska du söka vård om det inte ger med sig.

/Maria

[Lilla Fröken]
2013-03-09 16:11
0

Känner du dig svullen eller uppkörd i magen? Har du haft problem förut? Sök om du tycker att det börjar bli jobbigt eller är orolig. Jag har själv ibs och trodde att senaste årets magproblem berodde på det, men jag åkte på ett riktigt gallstensanfall, och ska nu opereras.

Jo3ef1n
2013-03-09 18:11
0

Jag är inte så värst svullen i magen, kanske lite men mest uppkörd. Har inget minne av att det har varit så här förut bortsett från förra året. Då hade jag magkatarr och det kändes lite likt. Den här gången känns det inte riktigt på samma ställe, det strålar som ut i ryggen.

Jag tror att det har blivit lite bättre nu, men finns det risk att det kan bli samma sak eller värre i morgon när jag vaknar och inte har ätit något under natten?

[Lilla Fröken]
2013-03-09 18:17
1

Jag hade jätteont i ryggen under mitt anfall, men jag var då dum då jag fattade inte att det var gallan,det sa de på akuten, trodde att det var värk efter felaktig sittställning vid datorn. :) Sen fick jag ont i axlarna med. Nu ska jag inte skrämma upp dig, men sök om det inte blir bättre, det är i alla fall skönt att få reda på vad som gör ont så att du säkert vet , lycka till!!

mongu
2013-03-09 19:04
0

Är du tveksam så kan du alltid starta med att ringa till sjukvårdsrådgivningen. Därifrån kan dom vägleda dig till vad du bör göra.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Lilla Fröken]
2013-03-09 19:12
0

Personligen tycker jag inte att de är mycket att prata med, det är bättre att försöka få en tid hos en läkare som klämmer och känner.

mongu
2013-03-09 19:15
2

Då har vi olika erfarenheter av samtal med dom. Vitsen att ringa dom är att man kan slippa sitta och vänta länge på en akutmottagning t.ex. 

Den erfarenheten jag har är att dom lotsar fram till en bra vård och att man hamnar på rätt ställe.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Lilla Fröken]
2013-03-09 19:27
0

Jag har pratat med dom flera gånger genom åren i olika ärenden, inte bara för min del, och jag har tyvärr aldrig fått något bra svar, det är jag som fått komma med förslag på vad jag ska göra, då de bara hummat i luren och sagt att de inte vet vad det kan vara. Har väl haft otur alla gånger :) Samma med vc, innan jag fick mina diagnoser så frågade de mig vad jag tyckte att läkaren skulle göra åt mina problem och ge mig för medicin.. Hallå, det är inte jag som är utbildad! Nåja, det var inte dom denna tråd handlade om. Så nu släpper jag det, vi har olika erfarenheter.

[randi]1
2013-03-09 21:57
2

I och för sig är det ju inte så konstigt att du fått ont i magen av att helt plötsligt ändrat din kost. Det blir ju en stor belastning av magsäcken, efter att ha fått annan kost och mera mat, då spänns ju magsäcken ut. Om det inte går över, måste du tala med din vårdcentral eller sjukvårdsupplysningen. Man kan ju reagera olika på gallstensanfall, men vanligtvis har man ont på högersida, som går typ som ett strumpeband, och ner mot benen. Man kan även må illa och kräkas. Tror nog att din magsäck är överansträngd, men ta det ändå på allvar. Lycka till, och dra dig inte för att kontakta sjukvården, trots dålig erfarenhet från tidigare.

[sakring2]
2013-03-09 23:59
0

Här sköter sjukvårdrådgivningen tidsbeställningen hos jourcentralen på helger och kvällar. Det som inte är akut får man gå dit med. Vill man till akuten så får man gå via sjukvårdupplysning också eller till vårdcentral om det inte är så akut att man måste åka ambulans.

När jag fick en propp i benet så ringde jag till VC men det fanns ingen tid så jag fick rinag till sjukvårdsupplysningen som sa åt mig att åka till VC vilket jag gjorde och fick träffa min läkare som hastigast och så fick jag en remiss till akuten.

Närmin man haft njustensanfall så har jag ringt till sjukvårdsupplysningen innan vi åkt in till akuten så att de vet att vi kommer.