Extremt besvärligt problem med mina ögonlock...
Jag har sedan några år tillbaka haft ett väldigt besvärligt problem med mina ögonlock. Så här lyder problemet;
Mitt vänstra öga (ögonlocken, absolut främst på det nedre) är konstant svullet och mörkare än det andra, med en ovanligt mörk påse. Det högra ögat (ögonlocken) ser normalt ut. I båda ögonen (främst nedre ögonlocken, kan även kännas jobbigt i de övre samt ögonfransarna) har jag en konstant irriterande och skavande känsla. I det högra har jag någon brun liten grej (ser ut som ett födelsemärke) på insidan av undre ögonlocket. Ögat är ofta lite rött där och det känns som den irriterade känslan i det ögat kommer där ifrån. Det kan dock vara inbillning eftersom det är en liten grej där, och inte alls källan till något problem.
Mitt vänstra öga (ögonlocken) verkar vara infekterat eller liknande eftersom det är konstant svullet, kletigare än det andra, och vanliga ögon, och eftersom när det blir lite besvärat blir det extra svullet och även "lila-aktigt". T.ex. på kvällen när man börjar bli trött.
När jag vaknar på morgonen är mina ögon alltid kladdigare än vanliga ögon. Verkligen inte så att dom är igenklistrade, dock kladdigare än friska ögon. I båda ögonen har jag mer "morgonkladd" än vanligt. När jag vaknar (kan ibland dröja ett litet tag innan det uppenbarar sig) har jag vitt kladd i de yttre kanterna, mest i det vänstra (det svullna). Ibland under dagen uppstår det vita kladdet i det vänstra (det svullna) ögats ytterkant igen, fast inte lika mycket som på morgonen. Ögonens inre kant kan kan även bli lite kletigt gulaktig under dagen (sånt "morgonkladd").
Det vänstra (det svullna) ögat är alltid kladdigare än det högra (till utseendet friska ögat).
Ibland när jag vaknar har det vänstra (svullna ögat) en kletig rand på ögonlockskanten. Det kan även uppstå små genomskniliga pluppar på ögonlockskanten som senare försvinner efter någon dag.
Jag känner nästan hela tiden av problemet, ibland mer och ibland mindre.
Jag upplever det mer när det är väldigt ljust eller dammigt osv. I t.ex. svala och mörka förhållanden känner jag av det mindre.
Jag upplever oftast problemet i ett öga i sänder.
På det svullna ögat känner jag ibland att det känns svullet.
Ibland känns det som jag vill slita av ögonfransarna.
Jag kan även uppleva "huvudvärk" runt om ögonen och vid tinningen (inte ofta).
Bakgrund
En gång var ögonfransarna i båda ögonen var ganska långa och fastnade i varandra. Så jag klippte av topparna med en sax vi har i badrummet som används till naglar och dyligt (jag vet inte om detta har någonting med problemet jag har idag att göra). Jag har för mig att detta var ganska långt innan nedanstående hände.
Mina vänstra ögonlock (syns absolut mest på det undre) svullnade upp efter restaurangklass (gick hotell- och restaurang på gymnasiet),när jag satt hemma i vardagsrummet en dag. Det känndes väldigt obehagligt och sedan när jag tittade mig i spegeln hade ögat svullnat upp. Sedan fick jag en liten tub med nåt gult (mot vagel?) Detta hände för circa fyra år sedan. Samtidigt som mitt problem uppstod fick en kille i min klass en vagel (nästan säker på att det var en vagel han fick, han hade en sån där liten tub med gult innehåll) (kan det ha något med mitt problem att göra?).
Svullnaden la sig aldrig. Dock var bara ögonlocket svullet då.
Hade det så väldigt länge tills jag började göra lite försök att få bort det. Höll på och pillade, och i hopp om att svullnaden skulle spricka försökte jag sticka hål på den med nål några gånger. Kan ha stuckit från både ut- och insida? Jag klippte även lite lätt i huden med en sax (som även hade används till naglar och ögonfransar). Detta fungerade dock inte.
Sedan efter ett långt tag började jag känna att de började kännas vädigt obehagligt (skavande och irriterande, så att man vill stänka vatten eller dra ögonlocket bort från ögat) i ögonlocken. Det var bara i det svullna (vänstra) först. Då gick jag till apoteket och köpte ögondroppar; Visvine trötta ögon. Som jag i använde ca 2 år, ibland många droppar varje dag, ibland någon och ibland inga. Vilket gjorde att det kändes lite bättre för att det blir blött och svalt. Men denna lösningen varar bara i cirka 0-några minuter. I början existerade som sagt problemet endast i det svullna ögat. Dock så droppade jag Visine i båda ögonen eftersom det känndes konstigt att bara ta det i det ena. Och en dag när jag var ute och cyklade minns jag att jag även började känna av den obehagliga känslan i det högra, till utseendet friska ögat.
Och nu, circa fyra år från när det började, upplever jag konstant irritation och skavsel i båda ögonen. Dessutom är det vänstra ögat (ögonlocken, absout i det nedre, kanske lite i det övre) konstant svullet, mörkaktigt med kladd-besvär. Det högra, till utseendet friska ögat, är mer kladdigt på morgonen än ett vanligt friskt öga, men mindre än det vänstra (det svullna).
Tror ni allt det här är ett och samma problem eller flera olika problem ?
Jag har varit hos vårdcentraler, två gånger hos Univeritetsögonkliniken och en gång hos privat ögonklinik. Ingen har dock hittat något direkt problem, utan de har alla gett mig diverse salvor och droppar som inte har fungerat.
Jag har ingen kamera. Men när man ser en bild på ögonen ser man bara att det undre vänstra ögonlocket är svullet. Som på bilden. När ögonen är pigga skulle jag säga att båda ögonlocken är samma färg. Men när ögonen blir lite anstrända blir det vänstra extra svulet och lila-aktigt. Som på bilden.
Om någon vänlig själ svara på det här inlägget och anser att en riktig bild skulla vara till hjälp kan jag självklart låna en kamera.
Jag är oerhört tacksam om någon har läst mitt långa inlägg.
Någon som har någon idé vad detta kan vara, förslag på var jag kan vända mig eller på något sätt hur jag kan bli av med detta?
Alla svar, idéer, tips, förslag och så vidare uppskattas verkligen!
Med vänliga hälsningar,
Micke

Tror ju inte att det du hade och den killen hade har nåt samband. Den lilla tub med gulaktig salva var troligen Noviformsalva som används vid irritation och ögoninflammation m m.
Sen förstår jag faktiskt inte varför du har försökt att både sticka med nål och klippa så nära dina ögon? Är du inte det minsta rädd om dina ögon? Bara komma på tanken att använda en sax så nära ögat och dessutom en sax som inte är rengjord precis innan.
Har inte nåt råd att ge dig mer än att sluta klämma, sticka hål och klippa så kanske det lägger sig.
Vad har dom sagt på VC och ögonmottagning när du varit där? Har du berättat vad du har gjort?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#1 Det var inte riktigt så barbariskt som det kaske låter. Jag hade hört att man kunde sticka hål på vagel och att var skulle komma ut, så det var det jag testade. Det visade sig dock att det nog inte var en vagel.
Det var flera år sedan och jag har berättat det för dom.
Mvh,
Micke

Vill avråda från att sticka hål på en vagel själv. Den innehåller bakterier och det är lätt att man gör saken värre. De brukar försvinna av sig självt eller efter att man använt en salva.
Om det inte går över av sig självt så bör man söka läkare för bedömning. Det är trots allt vid ögonen och dom ska vi vara rädda om.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#3 Eftersom det var svullet tänkte jag att det kunde vara en vagel. Men jag har blivit undersökt och det är det tydligen inte.
Dock verkar dom inte veta vad det kan vara och därför frågar jag här…
Mvh,
Micke