Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 5356 ggr
[Devya]
2013-03-05 11:06
0

Gå upp i vikt

Jag behöver desperat gå upp i vikt efter att jag har rasat i vikt på bara ett par veckor. Jag väger för tillfället 44kg och vill väga 50kg som är min idealvikt.

Vad borde jag tänka på att äta mera av? För jag vill gå upp i vikt på ett hälsosamt sätt och inte vräka i mig chips och andra äckliga saker som jag inte ens är förtjust i längre. Verkar dock vara nästan omöjligt att gå upp i vikt på ett hälsosamt sätt. Är det möjligt att gå upp 6kg på 3 månader och dessutom på ett hälsosamt sätt?

Jag äter redan mycket större portioner men borde tänka på att äta flera mellanmål men är lite osäker på vad då jag brukar mumsa på grönsaker och frukter som inte hjälper viktökningen precis. Några tips?

Maria
2013-03-05 12:54
0

Nu har jag ju ingen aning om varför du gått ner i vikt på bara ett par veckor. Jag antar att du själv vet orsaken.

Ät många mål uppdelade under dagen.

Det finns även näringsdrycker på apotek med mycket näring och mycket energi.

/Maria

[Devya]
2013-03-05 14:19
0

#1 Jag hade slarvat med maten en hel del, tyvärr. Jag tyckte att jag åt ordentligt men fick tänka om då jag bara fortsatte att gå ner i vikt. Det blev för mycket då revbenen och höftbenen började sticka ut.

Jag försöker äta frukost, lunch, middag och mellanmål där emellan. Jag snålar aldrig med smöret utan ser även till att lägga lite extra i maten.

Vad är det för sorts näringsdrycker? Har inte hört talas om det tidigare.

Maria
2013-03-05 15:05
0

Det finns flera olika varianter som är lämpade om man har svårt att äta men även som tillskott mellan måltiderna.

Kolla på närmsta Apotek.

/Maria

Inkanyezi
2013-03-05 19:26
0

Den allra mest lättillgängliga näringsdrycken är vanlig mjölk. Om du googlar på "GOMAD" kan du få en idé om hur du kan gå upp i vikt med mjölk. Genom att du är så pass liten behöver du knappast sträcka dig så långt som till a Gallon Of Milk A Day, vilket är ungefär fyra liter, men om du dricker ganska mycket mjölk, åtminstone två liter per dygn, kommer du nog att gå upp. Förutsatt så klart att du tål mjölk.

[Devya]
2013-03-05 20:42
0

#4 Hmm, jag avskyr mjölk och har inte druckit det på över ett halvår så det kan bli knepigt. Speciellt nu då jag bor i England och mjölken är säkert annorlunda mot det jag är van med.

[Qimsid]
2013-03-06 10:43
0

Fett + socker

😉

Det är svårt att gå upp i vikt, har samma problem med att jag avskyr ohälsosam mat, dess smak o allt. Socker får mig illamående och chips har aldrig varit en höjdare. Jag åt rätt mycket potatismos med olivolja i en period, jag åkte ner i vikt rätt snabbt på det. Så hur ska man göra då… nötter och torkad frukt kanske skulle vara något? Supernyttigt och mycket fett. Torkad frukt har också mycket nyttigheter och högt kaloriinnehåll, smakar underbart i kombination, det kanske skulle vara något? Och fortsätt med frukterna, fruktosen kanske hjälper till med fettlagringen om du får i dig mer fett.

[Lilla Fröken]
2013-03-06 11:09
0

Kan du inte ta kontakt med en dietist eller läkare, du kanske behöver kolla en del värden också samtidigt som du får kostråd? Vet inte hur det ser ut där du bor, men här kan man få näringsdrycker på recept.

Inkanyezi
2013-03-06 11:15
0

Ett tips till är att börja träna. Det kan leda till viktuppgång om du samtidigt ser till att få i dig ordentligt med mat. En fördel är att uppgången inte domineras av fett.

[Devya]
2013-03-06 19:45
0

#6 Det är otroligt svårt att gå upp i vikt. Det var inga problem för mig att gå ner i vikt vilket jag ville i början men sen slutade det inte då jag nådde min idealvikt.

Jag blir så frustrerad då det tjatas om hur svårt det är att gå ner i vikt då jag själv inte kan sluta gå ner i vikt. Jag blir arg och ledsen på samma gång.. usch.. =(

Jag tänkte köpa nötter men de är SVINDYRA. Jag blev helt chockad då jag såg priset på nötter och torkad frukt. Måste försöka hitta något annat ställe där det är billigare. Jag tänker inte spendera 5pund på några futtiga gram som inte ens fyller munnen på en.

Jag ska definitivt fortsätta med frukterna och grönsakerna, de är riktigt goda. Måste väl bara försöka öka mängden och sätta till något extra fettigt.

#7 Jag har varit till hälsovårdaren och de sa bara åt mig att äta mera och det var allt. De tyckte inte det är något större problem för jag har ju tydligen inte anorexia då jag vill gå upp i vikt osv. 

Ska dock kolla upp det där med näringsdrycker den här veckan.

#8 Träna gör jag redan. Utan det skulle jag bli ännu mer deprimerad. Det motiverade också mig till att börja äta större portioner så på ett sätt så fungerar träningen positivt för mig. Det fungerar som en belöning för mig. Bara jag äter ordentligt så kan jag unna mig träning.

meisa
2013-03-06 20:11
0

Säger bara en sak: nattemacka ;)

[Devya]
2013-03-06 20:35
0

#10 Nattemacka? Alltså en smörgås innan man ska gå och sova? :P

[Qimsid]
2013-03-06 23:34
0

Är du i storbrittanien så finns det en påse med 750 gram tror jag det var? med cashewnötter för £7 ! Den är på den här indiska matsektionen på tesco. Men håller med om att det är svindyrt med nötter så på det viset är det väl kanske inte så bra. Annars så peppra på med olivolja på den mat du äter! Eller rapsolja typ om du vill ha mildare smak.

meisa
2013-03-07 09:20
0

Ja en smörgås innan man ska sova gör att man lätt går upp i vikt. :)

[Devya]
2013-03-07 19:46
0

#12 Ah, den butiken som folk snackar om. Jag måste defintivt gå dit och kika då. Jag är inte så förtjust i cashew men jag vänjer mig väl. :)

Olivolja är ett bra förslag, ska ta och införskaffa det ikväll.

#13 Nja, det har nog inte fungerat för mig i sådana fall för jag brukar småäta lite innan jag ska sova. :)

[Qimsid]
2013-03-07 22:26
1

Deras jordnötssmör är inte heller så dyrt, ekologiska är också rätt billigt!

[Thiah]
2013-03-09 15:48
0

Jag vet vilket jobb det är att gå upp i vikt. Har alltid lidit av undervikt och nu när jag är gravid får jag ännu mer försöka kämpa med vikten.

Jag dricker mjölk en hel del, försöker äta minst 3 gånger om dagen + mellanmål. Äter säkert något 7-8 gånger om dagen. 

Jag satsar på fetare alternativ, på att äta proteinbars om jag är sugen på nått när jag t.ex. åker buss. Har skorpor på jobbet som jag äter mellan måltiderna. Försöker ha så mycket pasta i maten som möjligt. Har även blivit duktigare på att äta frukost, nuförtiden kan jag äta 1/2 liter youghurt med musli varje morgon vilket gör att jag äter mera under resten av dagen.