Värktabletter hur länge?
Pga. olika orsaker äter jag mellan 6-15 värktabletter (panodil, alvedon, ipren) i veckan och har gjort det i ungefär ett år nu.
Har dock hört nu att paracetamol kan ge leverskador, så min fråga är är det farligt att äta 6-15 värktabletter per vecka under en längre tid? Behöver jag oroa mig eller kan jag fortsätta?
Behöver man smärtstillande en längre period så ska man prata med läkare. Man ska inte överskrida 4 g paracetamol om dygnet.
Hur tycker du själv att det känns att stoppa kemikalier i kroppen? Mamma har käkat massor av värktabletter hela livet, nu kan hon knappt vara utan längre. Hon har också haft ett stort magsår med bakterier som behövde behandlas med pencillin.
#2 För många människor så finns det ingen annan utväg än att ta medicin så de flesta stoppar inte i sig "kemikalier" frivilligt.
#1 Paracetamol kan liksom annan receptfri medicin ge skador eller biverkningar så en läkarrekommendation är alltid att föredra då läkaren oftast känner till din anamnes.
/Maria
#3 Ja, det var ju det jag menade att läkare ska kontaktas om man behöver smärtstillande?
#2 Det var väl bra att din mamma fick medicin mot magsåret? Förstår inte din negativa syn på mediciner, det är bra att "kemikalier" finns, så att även vi med smärtor kan få en dräglig vardag. Men det bör ju ske enligt ök med läkare, inget man ska experimentera med själv.
4 g paracetamol per dygn klarar man med en frisk lever. Själv tar jag den dosen plus ett muskelavslappnande preparat, paraflex. Jag har även ibumetin och voltaren att ta till om jag behöver. Jag har värk sedan 30 år tillbaka pga MS och jag får medicinen på recept.
man ska inte ta paracetamol mer än en vecka på full dos, tror jag att det var, sen bör läkare kontaktas. Det är bra att ta prover regelbundet när man äter mediciner, även om det är receptfritt. Har man ont regelbundet eller en längre tid, då ska man söka läkare. Det kan även vara så att man får värk av mediciner..
Håller med Lilla Fröken. Att du tar medicin som din läkare ordinerat har inte alls med TS att göra.
Att sitta här på ett forum och svara på om någon medicin är ofarlig eller inte ska man inte göra. All medicin kan ge skador eller biverkningar beroende på person och historik.
/Maria
Tack så mycket för svaren! Då behöver jag nog inte oroa mig.
#9 Det kanske vore bra med en koll hos läkare ändå, eftersom du tar smärtstillande så ofta? För att vara på säkra sidan. Du kanske behöver annan medicin eller kan behandlas på annat vis.
#3, #5 Nog vet jag det bumbleebo, jobbar inom vården och haft kontakter därifrån genom hela livet. Jag vet nog väl att vissa människor verkligen behöver sina mediciner men tyvärr har man hört många historier där biverkningarna blir större än de positiva effekterna av medicinen. Man kan dölja smärta med alvedon men det tar inte bort de verkliga orsakerna till värkarna. Har man MS är ju det en helt annan sak, det är en sjukdom som angriper kroppens immunförsvar. Har man däremot t.ex. huvudvärk pga stress så tycker jag man borde jobba mer med naturlig preventation, t.ex. mindfulness, fysisk aktivitet och annan avkoppling. Bättre kost. osv, ni vet nog allt det här. Det är den absolut bästa rekommendationen för att slippa andra biverkningar som kemikalier kan ge.
Alvedon är ju ingen tung medicin. Men i en studie här för inte så länge sedan är det många som överskrider rek. intag och det kan få konsekvenser det med. Man vet ju inte en människas smärtgräns och för när alvedon kanske bara är onödigt. Tar man alvedon under en sådan lång tid som 1 år och regelbundet så kommer inte effekten att vara 100% som den var i början, och med tiden kommer man behöva ta mer och mer för att få någon effekt alls. Alvedon är en receptfri medicin, det är inte menat att man ska ta den som långtidsbehandling, bara vid tillfällig smärta/feber och dylikt. Har man någon allvarligare sjukdom som kräver långtidsbehandling är det bättre att man går till doktorn och får en bedömning.
#11 Självklart är ju prevention och att leva bra och hälsosamt det bästa.
Tyvärr så fungerar inte ens detta för många med smärta. Paracetamol kan visst förekomma som långtidsbehandling men då är det på läkares ordination.
/Maria
#11 Om du jobbar inom vården så förstår jag inte varför du svarade sådär om kemikalier på direkten när du kunde ha formulerat frågan på annat vis. Det lät lite aggressivt tycker jag. Detta inlägg förklarar dock dina åsikter bättre. S Sen är det ju inte bara vid allvarligare sjukdomar som man ska söka läkare. Man bör uppsöka vården vid upprepade besvär för att utreda vad som orsakar det hela.