Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 1976 ggr
[hannamarie]
0

Utebliven mens efter ha slutat med piller?

Jag har redan frågat på sajten "Kvinna" också men inte fått någon hjälp så jag hoppas någon här kanske kan hjälpa.
Och säg inte att jag ska gå till gyn eller barnmorska och kolla för jag vill höra era åsikter bara. 😭

Men såhär är det. Jag har under en ganska lång tid gått på p-piller (Cerazette) men helgen den 1-2 februari så missade jag att ta piller då jag och min sambo höll på att flytta till en ny lägenhet.
Den 3 februari så fick jag mens pga detta, men det var typ bara bruna blödningar men det var ändå ganska rikligt. Jag tog såklart ett piller direkt när jag kom på att jag missade, det var den 2a eller 3e, mensen höll i sig i kanske 3 dagar tror jag.

Men sen den 10e februari bestämde jag mig för att sluta med p-piller över huvud taget då jag var trött på alla biverkningar och nu har det ju gått ett tag och jag har fortfarande inte fått någon mens ännu trots att jag slutat, kan det vara så att jag råkat bli gravid?

För jag och min sambo hade sex ganska mycket efteråt, mestadels med kondom men några gånger körde vi utan ungefär halvvägs, sen tog han på sig en när det började "gå mot slutet" om man säger, men jag vet inte om man kan bli gravid på den satsen som kommer innan själva spermierna? Eller om det råkat hända på något annat sätt, eller om det bara är så att det tar ett tag innan min mens kommer.

Hjälp? 😕

Maria
0

Du ska absolut göra ett graviditetstest.

Det är annars inte ovanligt att det kan dröja ett tag innan mensen kommer igång efter att man slutat med P-piller.

När jag fick barn (för 100 år sedan)😉 så slutade jag med mina piller men fick aldrig någon mens och det tog ett tag innan jag fattade att jag faktiskt var gravid.

Så det enda du kan göra nu är att köpa ett graviditetstest så slipper du vara orolig.

/Maria

grodprinsessa
0

Ja.. du verkar ha gett dig själv ett någorlunda troligt svar. 

Ligger man utan skydd både före och efter man slutat eller missat sina piller (spermier lever upp till 5 dygn i en kvinna) så är oddsen rätt stora att man blir gravid. 

Det är också spermier i försatsen så du har ju utsatt dig för risken rätt ordentligt. 

Gör ett gravtest och se vad det säger. Vi kan ju inte gissa direkt huruvida du e gravid eller inte =/ Sen kan det ju vara lite som så att du stressar dig också.

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.