Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 8261 ggr
Portie
1

Infekterat hundbett

Hej!

I fredags blev jag biten av hunden när vi lekte, han nöp till lite i armen men det blödde inte utan blev bara ett märke. I söndags blev det infekterat och igår var jag på vårdcentralen och fick penicillin. Hela armen värker och pulserar och det känns som att huden stramar. Detta har blivit värre nu och jag står snart inte ut med smärtan längre (även om det inte har gått lång tid), jag kan inte sova på nätterna eftersom det gör så ont och jag kan inte röra armen. Tycker även att såret och området ser värre ut nu än vad det gjorde igår, och det gör även ondare, men det kanske är normalt? Det är även hårt precis runt såret.

Hur länge dröjer det innan penicillinet verkar? Vad kan jag göra för att lindra smärtan? Just nu har jag en bomullspad med alsolsprit tejpad runt armen och har även tagit värktabletter som inte hjälper alls mycket. Bör jag kolla upp armen hos en annan läkare? Tänker på om man skulle behöva ta stelkrampsspruta, var drygt 10 år sen jag tog den nu. Läkaren sa dock inget om det igår.

Tacksam för svar!

/ Portie

Annette
0

Stelkramssprutan håller i ca 30 år fick jag besked om när jag frågade på VC för några veckor sedan.

Om du har ätit penicillin sedan i söndags bör den ha börjat verka.

ElmerKrudd
0

#1 Det beror på när man fick sprutan. är jag blev biten behövde inte jag någon just för att jag är född 90. Men hade jag varit född 91 så hade jag behövt en ny eftersom det vaccinet var sämre tydligen..

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Portie
0

#1 Jaså är det så länge? Har hört att det håller i sig i ca 10 år.. Men som #2 säger så kanske det beror på när man fick sprutan, är född 91 så kanske ska kolla med vårdcentralen ändå.

Har inte ätit penicillin sen i söndags utan började med det igår.

ElmerKrudd
0

#3 Ring sjukvårdsrådgivningen och hör med dom om du bör ta en stelkrampsspruta. Värst är det ju om man har blivit biten i någon led.

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

mongu
1

Det står så här på Vårdguiden Stockholms läns landsting.

"Alla bör vara vaccinerade mot stelkramp. Om det gått mer än tio år efter grundvaccination rekommenderas en fjärde injektion och därefter en påfyllnadsdos vart 20:e år."

Så kolla du om du behöver en spruta tycker jag. Det att det skulle va sämre vaccin just om man var född 1991 har jag aldrig hört talas om. Det stod heller inget om det. 

Nu står detta på Stockholms läns landsting med rekommendationerna är samma i hela landet.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

mongu
0

Sen tycker jag att du ska kolla om du inte känner nån förbättring av antibiotikan för den borde ha börjat ge effekt nu.

Så gör en koll för säkerhets skull tycker jag.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Portie
0

Okej, då ska jag ringa imorgon, tack för svar!

VildaVittra
0

Ta en bläckpenna och rita längs de röda kanterna så ser du lätt om det förvärras.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annette
0

För mig som är född på 70-talet och är grundvaccinerad räcker skyddet i 30 år fick jag till svar av VC. Jag fick också ett hundbett men de tyckte risken för stelkramp var liten, det är mycket större risk att få stelkramp av jordbakterier och eftersom jag arbetar utomhus måste jag fylla på mitt skydd inom kort.

ElmerKrudd
0

#5 När jar blev biten så sa min läkare så till mig iallafall.. Att jag skulle behövt om jag var född mellan typ 91 och 96 eller nåt. Kanske inte direkt något som står på hemsidan.. :P

Portie
1

Nu är jag tillbaka från Jourcentralen, där öppnade dom såret lite och tryckte ut var, sen rengjorde dom och så fick jag starkare penicillin. Stelkrampsspruta behövdes inte eftersom det tydligen håller i sig i 20 år. Men skulle ändå kontakta VC imorgon igen om det inte skulle bli bättre under natten nu, men det känns faktiskt redan bättre!

Tack så mycket för alla svar!

mongu
0

# 10 Då TS är född 1991 ovh inte behövde stelkrampsspruta så stämmer nog inte det du sa i inlägg #2.

På Smittskyddinstitutets sida kan du läsa detta:

**"3. Vilket vaccinationsschema rekommenderas för difteri och stelkramp?
**Grundskydd erhålls för såväl difteri som stelkramp med tre doser, varav de första två ges med 1-2 månaders mellanrum och den tredje 6-12 månader senare. En påfyllnadsdos bör ges cirka fem år senare, och det kan vara aktuellt med ytterligare en påfyllnadsdos efter tio år.

I det svenska vaccinationsprogrammet ges DT vid 3, 5 och 12 månaders ålder, och till barn födda före 2002 ges en fjärde dos i skolan vid tio års ålder, från läsåret 2005/2006 tillsammans med en fjärde dos kikhostevaccin. Barn födda från och med 2002 erhåller denna fjärde vaccination vid 5-6 års ålder, och sedan en femte vid 14-16 års ålder.

Barn födda 1979-95 har fått tre doser av DT-vaccin som spädbarn, men från 1996 ges de första tre vaccinationerna mot difteri och stelkramp i kombination med andra vacciner under spädbarnsåret. Enbart DT-vaccin gavs i skolan (vid tio år) till och med läsåret 2004/2005, men från läsåret 2005/2006 rekommenderas vaccin som även innehåller kikhostevaccin."

Ha en bra dag! Mongu.

ElmerKrudd
0

Jaja, det var vad min läkare sa till mig iallafall. Men det kan  väl säkert vara olika på vart man bor också.

mongu
0

Det ska inte bero på vart man bor då det är samma vaccinationsprogram för barnhälsovården i hela landet.

Däremot har det ändrats under tidens gång med vilka andra vaccin tetanus ges.

Ha en bra dag! Mongu.

ElmerKrudd
0

Iofs så verkade den läkaren lite virrig också.. Gick iväg och googlade om marsvin mitt i alltihopa..